Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne nu sjukt billigt, dags att ösa in minnen i Macen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-03-06 23:47

Har inte kollat på minnespriserna på bra länge nu men satt och konfigurerade en Dell server nyss och tog en titt på ramminnena och blev förvånad över hur billigt det lät.

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Flashoch_minnesuppgraderingar/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=pad&cs=RC1078557&sku=A3866713&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=7&~ck=dellSearch

1665kr exkl för 8Gb 1333mhz ECC minnen, nästan så att det är värt att slänga in 32Gb åtminstonde, kör 8Gb ram nu och systemet roffar åt sig det ganska snabbt så lite mer ram hade nog ökat prestandan endel iaf.

Men vad tror ni? Ska ändå köpa andra grejer från Dell nu så tänkte passa på att köpa dessa minnena med, borde väl inte vara några problem att köpa Dells minnen och slänga in?

Har du jämfört med priserna på Crucial Memory EU France for Macs - Apple Memory

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-07 09:45

Annat är det med minne till min MacPro 1.1... Inte alls billigt.
Ska köpa till 8GB till min MacBook Pro däremot, går på 850kr inkl frakt!

Ursprungligen av kainen:

Annat är det med minne till min MacPro 1.1... Inte alls billigt.
Ska köpa till 8GB till min MacBook Pro däremot, går på 850kr inkl frakt!

Var hittade du det priset inkl. frakt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-07 11:58
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Var hittade du det priset inkl. frakt?

13" Mid 2009 Computer memory upgrades for Apple MacBook Pro 2.26GHz Intel Core 2 Duo (13-inch DDR3) MB990LL/A Mid-2009 Laptop/Notebook from Crucial.com

83,98 Euro inkl frakt så det blir ju inte ens 800!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-03-07 13:35
Ursprungligen av Björnström:

Har du jämfört med priserna på Crucial Memory EU France for Macs - Apple Memory

Japp, skulle jag köpa 32Gb med 4Gb stickor hade det ju blivit billigare men Crucials 8Gb stickor är dyrare än dom från Dell, drömmer om en 64Gb maskin nu när jag börjar köra ganska mycket virtualisering och då kan jag lika gärna börja med 8Gb stickor direkt istället för att ha en drös stickor över när jag går från 8x4Gb - 8x8Gb, den kommer användas som server några månader efter en Sandy Bridge Mac Pro kommer ut så kan vara gött med minnena där med. Men Crucial verkar också vara riktigt billiga, helt sjukt vad priset går ner senaste tiden eller är det bara något jag fått för mig tro.

Ursprungligen av kainen:

Annat är det med minne till min MacPro 1.1... Inte alls billigt.
Ska köpa till 8GB till min MacBook Pro däremot, går på 850kr inkl frakt!

Ja det var väl FB-Dimm i den maskinen va? Vet inte om FB-Dimm verkligen bidrog till något vettigt, ryktas ju att vissa FB-dimm stickor kunde dra så mycket som 20 watt.

Eller vad tycker ni? Låter det vettigt eller onödigt? Inga minnen kommer gå oanvända men allt jag gör skulle säker klara 24Gb men det märks ju en ganska vettig förbättring för varje sticka man tryckt in hittils, visst kanske man når ett tak där mer minne inte ger lika mycket, men som sagt, det verkar ju vara ganska billigt nu

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-03-07 20:25

någon sandy bridge mac pro får jag hoppas inte kommer! det är ju ingen enterprise hårdvara, dubbla cpuer stödjs ej och det är bara dual channel. Isf får vi vänta på socket 2011 som dels har 4 minneskanaler som troligen genererar 8 minnesbanker per cpu.

förövrigt angående minne så vet jag inte vad du kör som behöver så mycket ram. Jag körde tunga beräkningar och en hel del virtualisering på min gamla 2*Xeon quad med 16gb ram och det klarade jag mig väldigt bra på.

Nu när jag bygger ny server (dubbla xeon) så blir det antagligen 24gb om vi bygger med 1366 (3 minneskanaler, 2*3*4gb) eller 32gb om det blir nya socket 2011 (fyra minneskanaler/cpu= 2*4*4gb.

Jag tycker då att det låter väldigt onödigt med mycket mer ram än 24-32gb om man inte har särskillda behov som motiverar det.. man får ju fundera, är det verkligen värt det?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-03-07 21:41

Sandy Bridge Mac Pro kommer till 100% då socket 2011 är Sandy Bridge

1
Bevaka tråden