Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac startar ej, vit skärm med äpplet och arbetarsnurren

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ragunda
  • 2011-03-06 17:59

har en imac 24tum som jag helt plötsligt inte kan starta
skärmen är vit och äpplet är där och så snurrar den där saken som visar att han jobbar. jag lämnade den på en natt men den jobbade fortfarande när jag vaknade

under senaste veckan har jag märkt lite konstiga saker som att musen plötsligt blivigt svart som så blinkar den och sedan funkar den igen. dtta tar ca 60 sek.

sista gången jag skulle stänga av den så visades bara skrivbordsbilden och så snurrgrejen som visar att den jobbar. jag lät den vara men efter en hel natt stod den i samma läge så jag höll inne knapen bak så den stängde av.

snälla är det någon som kan hjälpa mig, ingen jag känner varken kan eller har mac
jag sitter nu med en lånad dator så jag hoppas på snabba svar innan jag måste lämna ifrån mig datorn. jag kan tyvärr inte söka i forumet så ni få rgärna hänvisa till trådar om nåon annan haft samma fel som jag
tack tack tack för ev hjälp:confused::confused::confused:

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-06 18:49

Har du garanti eller Applecare? Ring i så fall till Apple assistans: 077-119 95 19

Annars så finns det ganska många saker som kan vara fel.

Inte omöjligt att det är hårddisken.. först strejkade den, därav hänger sig datorn. Sedan pajjar den helt. Då startar inte datorn.

Pröva att boota datorn från osx skivan och kontrollera hårddisken genom de tester som finns.
Det är ganska tydligt, om det ex. inte går att formatera disken, eller blir ngt annat fel.

Jag är ingen mac expert, har dock skruvat en del med andra datorer genom åren...

Lycka till!

Sitter med samma problem på min 21,5" imac just nu. Funkar att starta i bootcampat windows men kommer inte in på osx, bara vit skärm med äpplet o snurran. Kollade upp felet och det var några grejer med S.M.A.R.T. Alltså hårddisken som failar. Ifall man har skruvat med datorer förr är det nog inget svårt att byta ut hårddisken mot en ny, annars får du lämna in den och då kanske prislappen springer iväg.

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2011-09-10 04:41

jag ominstallerade operativsystemet så funkade det fint sedan, vet ej varför.

1
Bevaka tråden