Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 17" som tv och stereo?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 22:40

Har ganska ont om plats därför funderar jag på att sälja min tv, video, stereo och satsa på en iMac med Eye TV och JBL Creature. Vad tror ni om det?

Recension av Eye TV här på 99mac

Om någon vill köpa är det bara att höra av sig föresten!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-06-05 22:45

Varför inte om du nöjer dig med en 17" tums "TV"

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 22:51

Man kan nog inte hoppas på 17" eftersom vi då talar om widescreen. Men då man blir av med två kvadratmeter kanske man kan fixa någon bra lösning för att skärmen på ett bra avstånd. Står den närmre behöver den ju inte vara så stor. Det är ju inte så att man har soffgrupp och soffbord i alla fall

  • Medlem
  • 2003-06-05 23:03

Jag tyckte att Eye TVs bildkvalitet i fullskärm var lite sådär (har en 19"), så du skall nog inte ha skärmen allför nära dig om du störs av det. Annars tycker jag att det låter som en bra idé. Jag drömmer själv om en liten projektor -stor bild och datorvisningsmöjligheter utan att ta upp någon golvyta alls...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-08 15:10

Jag blir allt mer intresserad, några fler tankar från er innan jag bestämmer mig?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-09 08:11

17":aren låter faktiskt en del, inte mycket men tillräckligt för att det skall kunna verka störande om du tittar på saker med låg volym. Detta kan dock till en stor del avhjälpas om man ställer datorn på t.ex. en musmatta eller skaffar ett väldigt stabilt skrivbord av sten.:)

  • Avstängd
  • 2003-06-09 09:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
17":aren låter faktiskt en del, inte mycket men tillräckligt för att det skall kunna verka störande om du tittar på saker med låg volym. Detta kan dock till en stor del avhjälpas om man ställer datorn på t.ex. en musmatta eller skaffar ett väldigt stabilt skrivbord av sten.:)

Min 17" låter inte Har du obalans i fläkten??

  • Oregistrerad
  • 2003-06-09 13:29

Jag funderar på om man ska köpa en 15" och dessutom spara lite pengar. 15"-aren är ju tystare Men kommer jag ångra mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 07:40

Min 17" är tyst som en mus.
Förstår inte riktigt vad folk pratar om när de säger att den är högljudd.
Det är den klart tystaste datorn jag någonsin ägt i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-10 09:20

Jag var inne på samma tankar för ett par år sedan. Jag testade en USB-TV men den var j-t dålig, kommer inte längre i håg märket. Det verkade som om företaget hade hoppat på iMac-tåget utan ha större kunskaper i programmering för mac. (Det var en stor bild på en bondi-iMac å en liten bild på en pc på kartongen) Säljaren påstod att den funkade bra i windows.
Det blev i slutändan så att jag köpte minsta möjliga widescreen-TV och minsta möjliga hemmabio (med radio etc) istället. Och nu väntar jag på att minsta möjliga powerbook ska anlända till dörr`n. Man får på så sätt en vettigare kvaliltet över hela linjen men den minimalistiska tanken går ju förlorad...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 11:45

Eye TV har tydligen fått mycket bra recensioner. Framförallt om man jämför med tidigare liknande produkter.

Dessutom är ju funktionerna väldigt lockande. Att kunna ta paus, spela in, titta samtidigt som man spelar in osv. Helnajs ju.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Jag funderar på om man ska köpa en 15" och dessutom spara lite pengar. 15"-aren är ju tystare Men kommer jag ångra mig?

Är den?

  • Avstängd
  • 2003-06-10 13:58

Min 17"are står 3m från sovrummet.(Sambons säng)
Min sambo jobbar många timmar per dygn. Hon behöver sin sömn.
Hon störs inte av datorn den hörs inte.

Är det någon föresten som har erfarenhet av ett TV kort som heter Televio?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Min 17"are står 3m från sovrummet.(Sambons säng)
Min sambo jobbar många timmar per dygn. Hon behöver sin sömn.
Hon störs inte av datorn den hörs inte.

Låter som min situation

iMac är den finste möbel man kan få

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 14:08

15-tummaren är enligt uppgift tystare eftersom den har lägre processorhastighet och därmed inte belastar fläkten lika frekvent.
Men den måste ju vara löjligt tyst då, eftersom jag måste anstränga mig för att höra min 17".

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-10 14:30

Min iMac vibrerar en hel del vilket för med sig att skrivbordet förvandlas till en resonanslåda, om jag däremot lyfter upp datorn så blir det nästan helt tyst, det enda som hörs då är luften som viner lite.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Min iMac vibrerar en hel del vilket för med sig att skrivbordet förvandlas till en resonanslåda, om jag däremot lyfter upp datorn så blir det nästan helt tyst, det enda som hörs då är luften som viner lite.

Det finns konformade högtalarfötter att köpa, som minimerar kontakten med underlaget och därigenom vibrationerna. Tre stycken borde fungera under en rund botten som hos iGlobe..

  • Medlem
  • 2003-06-10 22:25

Diskussionen om imacens ljudnivå har varit uppe förr och min har ett vindbrus som är klart märkbart. det vore intressant att veta om det är fel på datorn eller om alla låter lika lite/mycket men att vi uppfattar det olika.

Är det någon som hört maskiner låta olika mycket ?

Ni som hävdar att era maskiner är ljudlösa, knäpptysta etc. betyder det att ni inte hör skillnaden mellan att datorn är igång eller i vila ?

Hör ni den inte alls om ni är tre meter från datorn ?

Jag hör mitt vindbrus på 6-7 meters avstånd i allafall.

Min iBook däremot är helt tyst på normalt läsavstånd.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Det finns konformade högtalarfötter att köpa, som minimerar kontakten med underlaget och därigenom vibrationerna. Tre stycken borde fungera under en rund botten som hos iGlobe..

Jaha och var kan man köpa sådana då? Jag har min (15) iMac i samma rum jag sover, och det funkar ju inte att sova med den på. Jag tycker att det är jobbigt att se på film på den pga ljudet, som egentligen inte är så värst högt men ändå tillräckligt.

  • Avstängd
  • 2003-06-11 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lempa
Jaha och var kan man köpa sådana då? Jag har min (15) iMac i samma rum jag sover, och det funkar ju inte att sova med den på. Jag tycker att det är jobbigt att se på film på den pga ljudet, som egentligen inte är så värst högt men ändå tillräckligt.

Frigolit finns att få tag på överallt.
Ta en vass kniv och skär till en rund platta som passar under.

Eller köp på prylbutiken Clas Ohlsson
Gummifötter eller gummipackningar typ o-ring.

  • Medlem
  • 2003-06-11 14:40

Jag skulle rekommendera dämpfötter framför "spikes". Sonic Design säljer sådana, jag har sådana till min cd-spelare och högtalare, finns välsorterade hifi-butiker.

/majk

  • Avstängd
  • 2003-06-11 14:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Diskussionen om imacens ljudnivå har varit uppe förr och min har ett vindbrus som är klart märkbart. det vore intressant att veta om det är fel på datorn eller om alla låter lika lite/mycket men att vi uppfattar det olika.

Är det någon som hört maskiner låta olika mycket ?

Ni som hävdar att era maskiner är ljudlösa, knäpptysta etc. betyder det att ni inte hör skillnaden mellan att datorn är igång eller i vila ?

Hör ni den inte alls om ni är tre meter från datorn ?

Jag hör mitt vindbrus på 6-7 meters avstånd i allafall.

Min iBook däremot är helt tyst på normalt läsavstånd.

Mvh

Fåglarna utanför hörs mer än
min iMAC 17"
Min första reaktion när jag fick hem den var att Lyssna väldigt nära för att kolla om den var igång eftersom jag suttit vid en gammal PCWIN traktor.
Jag har inte tänkt på ljudet förrän denna tråd kom igång.
Nu när jag sitter 40cm ifrån så hör jag ett mycket lågt brus.
Var tvungen att stänga av musiken för att höra bruset.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 22:37

Jag tror jag kan avrunda med att säga att 15"- och 17"-arna låter lite olika beroende på hur känslig hörsel man har. Vissa kan sova mitt i storstaden samtidigt som andra måste ha det helt tyst. Vissa fläktar är mer slitna än andra och låter mer av den anledningen.

Jag vill åter rikta in tråden mot att ha iMac som en riktig multimedia-maskin. Kalla det digital-hub om man vill, men är vi verkligen redo att kasta ut både tv och stereo till macens fördel?

  • Medlem
  • 2003-06-17 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Min 17" låter inte Har du obalans i fläkten??

Min iMac 17" låter MYCKET och det känns som om den blir bullrigare och bullrigare.

Är obalans i fläkten ett dokumenterat problem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Syrsa
Min iMac 17" låter MYCKET och det känns som om den blir bullrigare och bullrigare.

Är obalans i fläkten ett dokumenterat problem?

Jag tror inte att du ska utesluta att det är din hårddisk som hörs, redan efter ett halvår började min Maxtor-disk höras, numer kör jag från en extern fläktlös disk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Jag vill åter rikta in tråden mot att ha iMac som en riktig multimedia-maskin. Kalla det digital-hub om man vill, men är vi verkligen redo att kasta ut både tv och stereo till macens fördel?

Farsan har gjort det. Nämnas bör dock att han inte kollar på TV över huvud taget, han har däremot börjat kolla en hel del på DVD.
För bakgrundsmusik duger högtalarna som följer med bra tycker han, datorn står i mitten av lägenheten (2:a). I förra lägenheten (4:a) hade han ett rum bara för att lyssna på musik, med stereoanläggning för gisningsvis närmare 80.000:-, så steget är stort! 50.000-kronorshögtalarna ska iofs kopplas till iMacen så småningom...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 14:12

jakob: jag har en 17" iMac som jag kör film och musik på.
jag e skitnöjd men vet inte om du menar att du skall koppla den till några andra högtalare eller nåt sånt?
det e ju inte världens bästa steg i den...
jag störs inte det minsta av fläkten, hör den inte (min fru hör den inte heller).
tycker den e lika tyst som min 15" va.
jag har köpt en liten videoadapter för o kunna köra filmerna till tv:n (17" har ju svcd ut genom videoadaptern).
det finns dock ett stort minus med 17" o det e att antennen på bluetoothchipet (o m man nu har ett sånt) sitter så sjukt fel så att den lätt lossnar om någon fixar nåt med moderkortet. well, om det e ett stort minus kanske jag skall låta va osagt i o för sej... :rolleyes:
avslutningsvis skulle jag slänga i en 512:a direkt, det e aldrig fel!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 22:03

Jag har tänkt se på tv direkt på datorskärmen men köpa ett par vita Creature-högtalare för att höja upplevelsen, inte minst när man spelar musik.

Tyvärr har jag inte hört iMacen men för stereobruk skulle jag nog dra i bromsen - åtminstone om man gillar välljud.

Jag har provat att använda min G4 tillsammans med ett par bra Sennheiserlurar och det låter burkigt och mullrigt, medan rent och klart välljud fyller lurarna från min H/K-anläggning. Anledningen är att D/A-omvandlare etc för ljudet inte är av högsta kvalitet. Sedan finns ju många störningskällor i en dator vilket försämrar ljudet.

iMacen är däremot tilltalande som DVD-spelare, men eftersom Apple inte hanterar DD/DTS är det en plump i protokollet.

Fläktljud etc är ju också störande.

Därför säger jag såhär: för att vara en vanlig dator låter iMacen helt säkert bra, men är det riktigt HiFi-ljud som är intressant måste jag rekommendera en separat stereo av bra kvalitet, men det kostar en del.

Men med bra högtalare är det inga problem att få ut riktigt skapligt ljud.

1
Bevaka tråden