Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Firewire800 så mkt bättre än usb2? Klona HD?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Köpt Mac Mini efter PC problem så därför är jag nu här. Tänkte fråga er om säkerhetskopiering och lagringsmedia.

Jag har redan en MyBook 1TB Essential (tror jag den heter) och efter att ha läst olika forum hur andra sätter upp backuper så tänkte jag nu köpa en till extern hårddisk.

Min tänkta backuplösning:
Jag tänkte säkerhetskopiera med Time Macine som många talar gott om. Ha en klon av Mac systemet ifall något händer med t ex Carbon Copy el dy. Vill växla säkerhetskopieringen mellan två externa hårddiskar (min befintliga MyBook som ska omformateras fr NTFS till HFS och en annan hårddisk som jag tänkt köpa) så man en vecka har HD A hemma och nästa vecka HD B och undertiden så befinner sig HD A på en annan plats (ifall det brinner m.m.). Tänker också köra någon "molnlagring" såsom dropbox på filer jag arbetar med undertiden så ingen data går förlorad.

Mina frågor och funderingar:
1. Är firewire 800 lönt? Jag är en person som hatar att vänta på slöa datorer eller överföringar. Har nu USB 2 på min befintliga MyBook men vet inte om jag ska köpa en till USB2 extern HD eller Firewire800 extern HD? Är det så mycket snabbare så jag blir glad? Hårddisken får gärna vara tyst också (har blivit så nu när jag fick min Mac Mini som är knäpptyst till skillnad från PC:n jag hade innan) så därför har jag lutat åt MyBook som har viloläge på sina diskar när de inte används och är relativt tysta när de är igång. Vet inget om något annat märke som t ex Lacie - vet ni?

Har kommit fram till tre externa HD:ar som kan vara av intresse efter att kollat runt överallt på olika forum...

  • Lacie Hard Disk Max Quadra 2TB eller 1TB, Firewire 800

  • Western Digital MyBook Studio II med raid funktion 2TB, Firewire 800

  • Western Digital MyBook for Mac 2TB eller 1TB, USB2

Lacien är 200kr dyrare än MyBooken om jag vill ha 2TB och har inte RAID. Hade kanske räckt för mig med 1TB som min befintliga disk men nu ska jag börja fotografera mkt o så så kanske behöver mer utrymme och då lönar sig att betala 400kr mer för MyBooken?
Raid vet jag egentligen inte om jag har någon nytta av då jag ändå ska växla de två externa hårddiskarna med några veckors mellanrum. Har ju då säkrat mig ändå mot hårddiskkrascher. Är firewire så mkt snabbare så jag märker det och det är lönt att betala 500kr mer för 2TB respektive 400kr för 1TB?

2. Vad är bra med nätverkslagring? Varför väljer man det? Är det säkert? Går det att läsa och skriva från både PC och MAC med nätverkslagring? Har en bärbar PC som jag då och då kanske vill få tillgång till data på. Har läst på olika forum att det är mkt problem med det.

3. Hur fungerar det med att klona systemet med t ex Carbon Copy Cloner eller dylika program? (Har läst i olika trådar lite ytligt att folk använder detta program till att klona systemdata men inte all data så man lättare kan återställa datorn vid några problem.)
Om något händer datorn, så den inte fungerar, kan jag då använda klonen och ha en fullt fungerande dator igen? Är allt originellt och fungerar eller är det bara något klonat som inte är riktigt på något vis? (Kanske otroligt dum fråga men frågar iaf då jag inte förstår det). Har ni något annat program som sköter kloning bra?

4. Går datorn mycket slöare ifall iTunes musik spelas upp via en extern hårddisk istället för den egna Mac Mini interna hårddisken?

Många frågor men hoppas på svar från er med mer erfarenhet av Mac.

Tack på förhand!

1. Jag skulle tro att en Firewire 800 hårddisk som snurrar i 7200rpm är dubbelt så snabb som en USB2 motsvarighet.

2. Alla datorer på nätverket kan nå disken till skillnad från en disk som är direktansluten till din dator.

3. Jag kör SuperDuper och den gör en exakt kopia av hårddisken som du kan starta ifrån.

4. Nej, det tror jag inte är märkbart.

Angående 4 så kan den även gå snabbare, beroende på om det är andra processer som kräver access till den interna disken. Eftersom en hårddisk bara kan läsa/skriva till exakt en sektor åt gången innebär det åtminstone en teoretisk försämring att spela upp från samma disk som man jobbar med andra grejer på.

USB belastar dessutom CPU. Dert gör inte FireWire som är ett autonomt interface. Egentligen var det inte alls meningen att man skulle skyffla stora datamängder via USB. USB var tänkt för tangentbord, skrivare, etc.
Att se att en dator jobbar hårt bara för att man skyfflar filer i bakgrunden - en dator som man alltså sitter och jobbar med annat med - är trist och känns väldigt omodernt. Stenålder.

Snart kommer ju Thunderbolt diskar och då är alla prestandagränser borta - hejdå Firewire 800 och USB2/3!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 10:03
Ursprungligen av Björnström:

Snart kommer ju Thunderbolt diskar och då är alla prestandagränser borta - hejdå Firewire 800 och USB2/3!

Både USB och Firewire kommer nog leva kvar rätt länge även om Thunderbolt skulle slå igenom på rekordtid, vilket det inte lär göra eftersom Thunderbolt-enheter säkerligen inte kommer vara så billiga i början.

Hej alla!

Tack för responsen. Firewire verkar vara en bra sak för mig som är otålig med överföringar men nu vet jag varken ut eller in! Jag har som sagt inte kört mac så länge utan bara haft pc innan i flera år.

Vilka externa hårddiskar fungerar problemfritt med timemachine och firewire 800 på en mac (mini om det har betydelse)?

Varför min frustration? Jo, för jag nu i två dagar suttit och läst på om olika externa hårddiskar och vad olika användare tycker och inget ser bra ut...

- Western Digital MyBook Studio II 2TB har tydligen enligt många STORA problem med firewire och att komma ur sleepmode samt stänger av sig vid säkerhetskopieringar lite då och då ihop med Timemachine. Ingen direkt lösning från Western Digitals sida heller har jag hittat! Vissa säger dock att det är ett firewire problem för Mac och att det fungerar bättre med USB koppling men då missar man ju hela grejen med att ha snabba överföringar. Är det verkligen så att det är problem med firewire på Mac så man inte kan göra backup via den utgången? På macsidan står det Some Apple computers provide power over the FireWire port even when the computer is off att alla Mac Mini ger ström åt firewire porten även om de är avstängda och på en annan sida står det att det då kan ge problem med hårddiskar som har sleep funktion.

Jag har en MyBook Essential till min PC och den fungerar riktigt bra med sleepmode och jag gillar att den inte är igång hela tiden utan kan varva ner så jag inte hör den. Inga problem där så känns skittråkigt ifall det inte går att koppla MyBooks till Mac.

- Lacie Hard Disk Max Quadra 2TB, dålig kvalitet och håller inte så länge enligt många.

- Seagate FreeAgent GoFlex har också problem med mac och timemachine enligt en del användare.

Så herregud ska det vara så otroligt svårt att få en fungerande backuplösning?! Alla externa hårddisk märken verkar suga om man läser recensionerna. :-/ Hjääääälp! Visste inte att det fanns så många kompabilitetsproblem när det gällde mac :-/

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 13:31
Ursprungligen av pling82:

Så herregud ska det vara så otroligt svårt att få en fungerande backuplösning?! Alla externa hårddisk märken verkar suga om man läser recensionerna. :-/ Hjääääälp! Visste inte att det fanns så många kompabilitetsproblem när det gällde mac :-/

Det gör det oftast inte om man ställer in systemet rätt och har bra kablar. Vet att vissas problem har berott på dåligt skärmade ofta långa FW kablar som plockat upp störningar eller glappat. Nätrecensioner på produkter är bra att kolla upp men man ska alltid ta dom med en nypa salt eftersom de ofta har övervikt åt det negativa eftersom de nöjda sällan gör sina röster hörda lika mycket.

Jag har köpt/kört 30-40 FW-diskar genom åren - INGEN har INTE funkat :-D. Köp vad som helst. Det senaste jag köpte var 4 st. 2TB Western Digital MyBook Studio (tror jag dom heter). Klocktena. Tysta. Snabba. Drar lite ström. Jag har sedan tidigare 3 sådana på jobbet. Nema problema. Känner inte till något om några problem med dessa diskar. Man ska inte tro allt man läser på nätet. Nätet speglar ingen statistisk verklighet. Speglar bara måndagsex (som ALLA tillverkare levererar i samma utsträckning). Inom konsument-IT är allt ett lotteri. Ta en lott. Gå vidare. Lev.

Ursprungligen av pling82:

Hej alla!

Tack för responsen. Firewire verkar vara en bra sak för mig som är otålig med överföringar men nu vet jag varken ut eller in! Jag har som sagt inte kört mac så länge utan bara haft pc innan i flera år.

Vilka externa hårddiskar fungerar problemfritt med timemachine och firewire 800 på en mac (mini om det har betydelse)?

Varför min frustration? Jo, för jag nu i två dagar suttit och läst på om olika externa hårddiskar och vad olika användare tycker och inget ser bra ut...

- Western Digital MyBook Studio II 2TB har tydligen enligt många STORA problem med firewire och att komma ur sleepmode samt stänger av sig vid säkerhetskopieringar lite då och då ihop med Timemachine. Ingen direkt lösning från Western Digitals sida heller har jag hittat! Vissa säger dock att det är ett firewire problem för Mac och att det fungerar bättre med USB koppling men då missar man ju hela grejen med att ha snabba överföringar. Är det verkligen så att det är problem med firewire på Mac så man inte kan göra backup via den utgången? På macsidan står det Some Apple computers provide power over the FireWire port even when the computer is off att alla Mac Mini ger ström åt firewire porten även om de är avstängda och på en annan sida står det att det då kan ge problem med hårddiskar som har sleep funktion.

Jag har en MyBook Essential till min PC och den fungerar riktigt bra med sleepmode och jag gillar att den inte är igång hela tiden utan kan varva ner så jag inte hör den. Inga problem där så känns skittråkigt ifall det inte går att koppla MyBooks till Mac.

- Lacie Hard Disk Max Quadra 2TB, dålig kvalitet och håller inte så länge enligt många.

- Seagate FreeAgent GoFlex har också problem med mac och timemachine enligt en del användare.

Så herregud ska det vara så otroligt svårt att få en fungerande backuplösning?! Alla externa hårddisk märken verkar suga om man läser recensionerna. :-/ Hjääääälp! Visste inte att det fanns så många kompabilitetsproblem när det gällde mac :-/

Jo, tack visst hade jag velat leva vidare. Det här med hårddisk och val tar upp för mkt tid nu... men inte roligt att lägga ut två tusen och sedan sakerna inte fungerar korrekt och jävlas med en.

Är det 2TB Western Digital MyBook "Studio II" som du har eller vanliga Studio? Går dessa i vila när de inte används och kan timemachine starta upp dem igen när den behöver göra en backup? Som sagt otroligt många har problem med just detta.

Jag drar åt WD hållet för att de är tysta. Lacie har folk klagat på att de är högljudda. Freecom vet jag inget om men de är dyrare...

Jag tror inte jag behöver en nätverkshårddisk och raid är lönlöst då jag redan ska alternera två hårddiskar på två olika fysiska platser.

Studio II. Jo, dom somnar sött när Macen somnar och dom vaknar fint när Macen vaknar. När det gäller TimeMachine så vet jag inte då jag inte använder TimeMachine...men jag förstår inte problemet. Mina diskar sover inte så länge Macen inte sover och det är väl då TimeMachine jobbar vid behov? Och sover Macen - och då också diskarna så klart - så behöver väl inte TimeMachine plötsligt backa upp? TimeMachine är väl inte aktivt när Macen sover? Jag vet inget om TM så jag undrar.
Mitt backuppprogram väcker Macen och då vaknar diskarna också. Och; diskarna somnar bara om Macen somnar. Så funkar mina WD i alla fall. Jag accepterar inga diskar som somnar när jag jobbar (video, musik) - allt ska spinna på så länge jag spinner :-D.
Jag förstår interna diskar som somnar i bärbara vid batteridrift, men det är ju en annan femma.

Ursprungligen av pling82:

Är det 2TB Western Digital MyBook "Studio II" som du har eller vanliga Studio? Går dessa i vila när de inte används och kan timemachine starta upp dem igen när den behöver göra en backup? Som sagt otroligt många har problem med just detta.

Som jag förstått det efter många klagomål och även WD svar till dessa så går deras MyBook i vila efter 10 el 15 minuter ifall den inte används. Så om jag håller på med något på datorn och inte är inne på MyBooken så somnar den och startar inte sen utan stängs av så man måste trycka igång den på knappen ute på chassit. Detta går inte att förhindra förutom att skapa en "fullösning" MAC ::

"I know what you're describing, the MyBook drives have a built-in auto-spindown function which shuts the drive down after approx 10 minutes of inactivity, which is independent of Mac OS X.

To solve this (to the best I could), I created a small hidden file on the drive (although it could be any file, I chose a hidden file for convenience), and added a small cron job to 'touch' the file every 5 minutes, thus avoiding the drive shutting down while the drive was 'active' in OS X.

The line I added to my crontab was

Code:

*/5 * * * * touch '/Volumes/My External HD/.hiddenfile'

The drive has remained in the powered-up state perfectly since. "

Och när Time Machine vill backupa var timme då så finns inte hårddisken att nå... därmed blir det svårt att få till automatiska backuper.

Har du märkt detta?

Det blev en MyBook Essential till (hade ju redan en sådan) fast 2TB. Den har USB 2.0/3.0, har iof ingen nytta av 3.0 då min Mac Mini inte har det men kunde inte hitta någon 2.0 som jag köpt tidigare. Liiite besviken är jag för att den har en lite j*vla lampa (som liknar den på Mac Minin) som lyser när den är i standby. Så när jag sätter min Mac i vila så blinkar nu både Mac Minin och den externa hårddisken (suck... att tillverkare inte förstår att man inte vill ha massa blinkande ljus i onödan). Min tidigare MyBook Essential stängs helt av när jag sätter Mac:en i vila (alltså inga blinkande ljus) sedan sätts den automatiskt på när jag sätter igång datorn igen. Varför de har gjort så här på de nya diskarna vet jag inte

Hur som helst så har jag en fråga angående backup. Jag tänkte ju köra Time Machine till vanlig backup men sedan exkludera systemfoldrarna och istället köra Carbon Copy klon på det så jag kan boota upp datorn om det händer nått från den. Jag måste då göra två partioner läste jag någonstanns men de sa inte på hur mkt det kunde vara bra att fördela. Jag har nu en 2TB extern HD så hur mkt behöver jag för systemfoldrarna och det för kloning? Resten ska gå till Time Machine.

På pro-sidan dröjer det innan FW fasats ut. 5-10 år skulle jag tro.

Ursprungligen av Björnström:

Snart kommer ju Thunderbolt diskar och då är alla prestandagränser borta - hejdå Firewire 800 och USB2/3!

Strunta i externa diskar via USB/FW/Whatever.

Satsa på näterkslagring, en NAS från QNAP/D-Link/m.fl..

Skär till några bitar svart tejp - = lampan syns inte

tre lager med vit målartejp = dimma lampan så den knappt syns...

Undrar om det skulle fungera med en Thunderbolt - USB converter som hanterade överföringsflaskhalsen i convertern istället för i datorn.

Alltså, jag menar inte att man skulle göra en, men om konceptet skulle fungera och någon skulle tillverka en...

1
Bevaka tråden