Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera från FileMaker 6 till 11?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 14:17

Hur flyttar jag över mina 4 databaser (Orderrader, Ordersystem, Kunder och Artiklar) till Fmp 11?

Yes!!

De konverteras automatiskt till version 11 när du öppnar dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 11:04

Nej, så blev det inte för mig.
Hur ska jag göra?

Tes!!

Hur blev det för dig då? Ger du oss lite mer information så ska vi hjälpa dig.

Jag hjälpte en veterinär att flytta från FileMaker 2 till FM7 och var tvungen att ta det i flera steg med versionerna mella, hoppade bara över en, minns inte vilken.

Jag var även tvungen att bygga om databasen vid varje steg.

Hon gick från en Macintosh IIcx till en iMac Bondi G3.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 14:03

hummel, vad behöver du förutom att jag nu har version 6 och dom 4 databaser som jag skrev om i #1??

Yes!!

Fick du något felmeddelande? Exakt vad hände när du försökte konvertera/uppgradera? Hur gjorde du?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 15:05

Ok, återkommer...

Yes!!

FileMaker 11 klarar att konvertera filer från FileMaker Pro 3 och senare. Har du FileMaker Pro 2-filer, eller tidigare, så får du gå via en tidigare FileMaker-version. Enklast är att markera de gamla databaserna i Utforskaren/Finder och dra/släppa på FileMaker, då konverteras filerna direkt.

Efter konvertering kan det vara bra att gå genom externa datakällor (Arkiv->Hantera->Externa datakällor) och rensa bort de sökvägar som inte längre används för respektive fil.

Tänk på att de lösenord som fanns före konvertering, ska anges i både användarnamn och lösenord efter konvertering. FileMaker skiljer på stora/små bokstäver.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-07 14:09

[ATTACH="CONFIG"]28762[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28763[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28764[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28765[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28766[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28762[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28763[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28764[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28765[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]28766[/ATTACH]Testade klicka, släpa och släppa. Fick följande felmeddelande. Slutligen hamnade jag på sista bilden.

Yes!!

Prova att starta FileMaker Pro innan du drar/släpper de gamla filerna på programmet.

Det ser ut som du inte gjort det. Tillsammans med felmeddelandet stämmer det in på ett känt fel:
Mac OS X: Error message when launching a FileMaker file via drag and drop or double clicking a database | FileMaker

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-07 18:16

Jag fick upp det med "Filemaker-snabbstart" där valde jag " Bläddra" och valde dom fyra filerna.
Fmp frågade efter lösenord, men det kunde jag ta mig runt genom att bara klicka enter upprepade gånger.
Jag har däremot problem att starta genom att dd-klicka på Ordersystem. Startar jag med någon av dom andra går det däremot bättre.
Tack för hjälp och tips

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 21:46

Jag känner igen problemet med "lösenord".
Om du tar bort lösenorden i de gamla filerna först (det krävs i mitt fall) så funkar det att öppna filer från FM, som Rolf säger...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-08 22:09
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag känner igen problemet med "lösenord".
Om du tar bort lösenorden i de gamla filerna först (det krävs i mitt fall) så funkar det att öppna filer från FM, som Rolf säger...

Var exakt gör jag det?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 00:07
Ursprungligen av Yes:

Var exakt gör jag det?

Yes!!

Du öppnar filen i gamla FM versionen och tar bort lösenordet där.

1
Bevaka tråden