Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket RAM i din MacBook Pro? (Mars 2011)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om vi gör en omröstning varje halvår/år så kan vi se hur saker förändras. Känns just nu som att många tar steget till 8GB RAM.

Nu kör vi en omröstning om hur mycket RAM du har!

(kommentera gärna när du uppgraderade senast...)

Har bara 2GB i min nyligen inköpta Early 2008/Penryn men kommer att uppgradera till 4GB. Hade gärna stoppat i 4+2GB men 4GB SoDIMM modulerna har blivit dyrare, så 4GB får räcka. Tänkte köpa minne från Dustin men är lite osäker då det finns några olika utan kompatibilitetsgaranti så det får bli en Mac butik inne i stan istället. (hittade inget RAM i 99.se butiken)

Har gått från en MBP CD 2GHz och Early 2008 är en mycket bättre dator även om det är svårt att snabbt se skillnad.

Röstade 2GB så jag kan rösta 4GB nästa gång.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-03-06 10:40

Jag valde att uppgradera till 8GB direkt när det nu blev en ny 13" MBP (tidigare 4 GB i MB unibody Late 2008)

  • Medlem
  • 2011-03-06 10:49

Uppgraderade i förra veckan efter att ha följt "debatten" på forumet när Adrians minne började svikta. 756:- för 8Gb från Cruzial. Nu får jag vänta till sommaren för åter njuta av badbollar.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-06 11:02

Slänge i 8GB i min MacBook Pro ganska så fort eftersom det är en och annan virtuell maskin som körs på den mm.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-06 12:27

Jag kan också rekommendera att köpa direkt från Crucial. Smidigare och billigare kan det knappt bli. Fri frakt inom EU. Köpte 8GB till iMac'en och betalade ungefär som Bosse ovan.

Attans, "Pro" föll bort i trådlistningen, så jag röstade även om jag har en vanlig Macbook. Aja, det är ju trots allt statistik det handlar om.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-06 14:13

Jag valde 4GB när jag köpte min MBP mid 2009. Nu börjar jag också bli sugen på 8GB. Corsair VS 2x4GB PC3-8500 för 810 kr på Dustin känns inte så blodigt. Blir nog att beställa snart

Någon som vet varför Samsungs minnen kostar så mkt? :S http://www.kullander.se/product.php?productid=20748&cat=305&page=1

MBP 8 GB. Maxar alltid RAM - det är en slags neuros. Om dom plötsligt sa att man kan ha 16 GB så beställer jag omedelbart. :-D. Om jag då inte har fått RAM-minnena och stoppat i dom när en hel vecka gått så blir jag nervös och retlig. Max max max...utom den gamla Quaden som man kunde stoppa i enorma mängder RAM i - det stannade vid 18 GB på den om jag inte minns fel. MacPron har 12 GB, men jag kommer nog att maxa där (hur mycket kan man stoppa i? 32? 64?). iMacen hemma 8 GB max max max. Bamla Minin mediaserver/server - 4 GB max max max.
Som sagt; det är en neuros. Man kan ALDRIG ha för mycket RAM. :-D.

Hahah, Zimmerman har rätt. Beställde precis själv från Crucial. Stort tack till er som föreslog att göra detta! Oslagbart med 756,-

Uppdaterade med hjälp av Arvids mejslar för en månad sedan

8 GB ram kommer i veckan då har jag gått från 4 GB till 8GB.

  • Medlem
  • Årsta
  • 2011-03-06 22:19

Första macen för mig och jag tog 8gb på en gång. Minne just nu är ju ganska billigt.

//im loving it

Köpte mid-09 med standard 2GB. Min plan var då att inom 1,5-2 år maxa till 8GB och SSD. Nu snubblade jag över en SSD och kommer inte vänta länge till innan 8GB sitter i också. Jag har aldrig lagt pengar på minne och hårddisk vid nyköp eftersom det är så enkelt att byta, samma visa på Powermac G4, iMac G5 och mbp. Först minst sen max

Funderar på att så småningom köpa en ny Mac Book Pro 17" med 8 Gb och med möjlighet att uppgradera till 16 Gb om nästa projektarbete kräver (t.ex. om man skall igen indexera över 2000 sidor i InDesign!). Skulle gärna ha en SSD i nya MBP. Det ser ut som Mac OS X Lion får stöd för TRIM, vilket ökar användbarheten med SSD.

Den nuvarande är MBP 17" 2007 års modell.

  • Medlem
  • 2011-03-15 18:02

Hur är det med 16 gig? Kunde man inte ha det? Borde det inte vara med som option?

Ursprungligen av osker:

Hur är det med 16 gig? Kunde man inte ha det? Borde det inte vara med som option?

För det första tror jag inte att minnen var tillgängliga då Apple lanserade datorn.
För det andra tror jag att det är för dyrt för användarna. (Kostar drygt $1500!) Apple vill ju också tjäna en slant och med så höga priser blir det väldigt svårt att sälja minnen och tjäna en slant samtidigt.

Med tiden, när den har blivit billigare kommer den säkert med som BTO option.

Ursprungligen av osker:

Hur är det med 16 gig? Kunde man inte ha det? Borde det inte vara med som option?

Jo, i alla fall de senaste MBP klarar 16GB.

Men kiten är riktigt dyra—runt $1600.

------

Såg lite sent att TRV också skrev om priset... Jaja...

  • Medlem
  • 2011-03-16 22:07

Jag fick mina 4 extra i dag i min nya Harry Potter-book (den med blixten).
Så nu har jag 8 GB ram till mina 8 kärnor. Känns fint att ligga i framkant för en gångs skull...

Ursprungligen av Baron:

Jag fick mina 4 extra i dag i min nya Harry Potter-book (den med blixten).
Så nu har jag 8 GB ram till mina 8 kärnor. Känns fint att ligga i framkant för en gångs skull...

Låt oss tillskriva min snäsighet ren och skär avundsjuka, eftersom jag sitter på en MBP 2009, men jag hade föredragit att du skrivit 4 kärnor...

...vi är ju trots allt ett forum som värnar om det som är rätt och riktigt i livet.

  • Medlem
  • 2011-03-16 22:30

Jaja...

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-05-10 09:21

4 GB. Uppgraderar själv när den börjar kännas seg - gjorde så på min MB med mycket lyckat resultat.

  • Medlem
  • vasteras
  • 2011-05-10 10:54

jag e ny mac användare hade ssd disk från min gammla burk som jag stoppade i min nya mbp 13 och när jag ändå höll på uppgraderade jag till 8 gb

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-10 11:19

Har en mbp från 2009 med 4 gb, men har precis beställd 8gb från Crucial efter allt "tjat" här på 99mac...

1
Bevaka tråden