Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad för diskar sitter i en WD MyBook Premium Edition II (1TB)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 21:25

Jag råkade, klantigt nog, att koppla in 20V till min WD MyBook Premium Edition II (1TB), som egentligen vill ha 12V, och nu blinkar bara det blåa ljuset på framsidan av hårddisken (aka det är kört).

Jag hade tänkt att jag skulle skaffa en USB-dockningsstation, plocka ut diskarna som sitter i min MyBook och helt enkelt få tillbaka datan den vägen. Är det någon som vet vad för typ av diskar som sitter i denna och följaktligen vad jag då ska köpa för typ av dockningsstation?

Vanliga 3.5" SATA-diskar.

Har du kört någon form av raid i MyBooken så lär du inte kunna rädda någon data utan att fixa ett nytt kontrollerkort till lådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 22:10

Ah, tack för infon!

Jag har haft raid avstängd, det vill säga, jag har utnyttjat diskarnas sammanlagda fulla kapacitet på 1TB så jag antar att det finns en möjlighet att jag ska kunna göra på detta sätt.

Så du har sett 2st 500GB-diskar med separata partitiner osv när du använt den?
Har du sett 1st 1TB-disk så skulle jag inte chansa på att plocka ur diskarna och försöka på något annat sätt än att försöka få tag på nytt konrollerkort. Det är det enda som kommer funka.

Har du sett 1st 1TB-disk så har den troligen kört raid-0, vilket brukar vara default från fabrik på dessa typer av kabinett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 22:38

Darn it! Du har rätt (tyvärr).

Kontrollerkort säger du. Jag känner på mig att det här kommer att bli en lång och utdragen process...:(

Ursprungligen av Pluffo:

Darn it! Du har rätt (tyvärr).

Kontrollerkort säger du. Jag känner på mig att det här kommer att bli en lång och utdragen process...:(

Yep, jobbigt läge. Du kanske känner någon som är jäkligt haj på elektronik som kan se vilken komponent som gått sönder och byta ut det som gått sönder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 23:07

Ja, det vore ju drömmen men jag tror inte att jag har sådan tur tyvärr. Att kontakta WD känns inte som att det kommer att leda någonstans. Jag försökte fråga dem om detta innan jag kom hit och istället för att få ett vettigt svar så fick jag en massa juridiskt mumbo-jumbo kastad i ansiktet om hur de inte kunde garantera någonting och bla bla bla.

Nu ser jag att du bor i Stockholm. Jag har haft tur att hitta en riktig elektronikräv i Malmö som definitivt hade kunnat hjälpa med en sådan grej. Det måste finnas en stockholmsk motsvarighet. Leta runt lite vet jag.

Hur färsk backup har du på dina data?

1
Bevaka tråden