Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snow Leopard installerar inte.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 20:41

Hej,

Jag försöker förgäves installera Snow Leopard på en nyanskaffad beg. MacBook. Installeraren avbryter och meddelar att nödvändiga hjälpfiler inte går att kopiera till hårddisken.

När jag fick apparaten var det med förre ägarens kopia av Snow Leopard installerad. Jag prövade programmet tillsammans med en del AppleScript som bl.a. krävde att jag ändrade hårddisknamn och ägarmapp-namn. Jag visste att det kunde skapa temporärt kaos men brydde mig inte eftersom jag ändå tänkte köpa programmet och installera om det. Jag hade ingen aning att hela datorns funktion kunde haverera - vilket jag märkte när den frös fast i 'blå skärm' i startprocessen.

Jag har köpt en egen kopia av Snow Leopard. Jag har försökt använda skivverktyget för att namnge och formatera hårddisken i format 'Mac OS Extended (journalförd)'. Kontroll av hårddisken visar inga fel. Knapparna för kontroll-och reparation av behörigheter är inte tillgängliga. Hårddisken står inte tillskriven en registrerad ägare och hur jag än försöker radera (har även prövat komplexare data-överskrivningar) så står det att hårddisken rymmer 3 st. mappar och 2 st. filer.

Jag undrar följaktligen om någon känner till något bra tricks - t.ex. i Terminal - för att återställa datorn så att installationen går att genomföra? Eller hur jag till att börja med kan rensa hårddisken fullständigt samt aktivera ägarskap för denna? Jag har 'zappat PRAM' samt förgäves försökt radera hårddisken från Terminal (felmeddelande '- 10000').

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-03-05 21:27

Låter som om DVD driven strejkar. Svårt att felsöka. Det kan också vara nåt med GUID partionen, kolla här:
Firmware updates for Intel-based Macs require a GUID partition scheme

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-05 21:36

En formaterad hårddisk innehåller alltid ett par mappar eller filer, så felet ligger inte där. Jag gissar, som Jetwash, att det kan vara något fel på DVD-skivan.

Om du fick med dig originalskivorna till datorn så kan du prova att installera därifrån. Om det går bra så vet du att felet ligger någonstans i Snow Leopard-skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 23:03

Nej, jag fick inte med några originalskivor.

Feltypen, efter omdöpning av hårddiskar/hemma-mappar, tycks vara rätt välkänd och inte handla om brister hos DVD-läsaren eller skivan. Vad som inte har fungerat i mitt fall är att korrigera felet via Terminal genom att ställa in obegränsad behörighet på hårddisken (jag får svaret: 'no such directory').

Det är riktigt att jag har köpt en 'retail-skiva'.

Jag antar att det är en retailversion av Snow Leopard du köpt och inte någon "grå" skiva som följde med en annan datormodell? Det brukar ofta vara problem att använda t ex skivor som kom med en MacBook på en iMac etc.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-05 23:20

Men om du har formaterat hårddisken innan du installerar Snow Leopard så ska alla sådana artefakter försvinna.

Tänk på att du måste starta från DVD-skivan om du ska radera hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 00:39

Sådärja....fixat.

Av någon anledning hjälpte det att partitionera hårddisken och göra installationen på partition nr 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 00:56

Om du partitionerar i en partition med skivverktyg går det säkert lika bra. Välj GUID-partition i alternativ.

Jag råkade ut för exakt samma problem och skyllde självklart på dvd-skivan (ny imac i3 med medföljande osx-installationsskiva - sprillans nytt allting).

Men det var det extra minnet som var felaktigt och som resulterade i detta fel. Kanske att när en viss (stor) mängd data behövde utnyttja det extra (felaktiga) minnet? I vilket fall som helst - har du satt in extra minneskretsar, prova då att ta ut dem och installera med endast originalminnet.

Lycka till!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2011-03-06 18:54

Har bråkat med SL på några halvgamla datorer. Firmware måste vara uppdaterat för att datorn ska ta emot Snow Leopard.

1
Bevaka tråden