Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Vista på MacBook Air: Hur får jag svenskt apple-tangentbord i Windows?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder en ganska ny MacBook Air. Jag har också en licens av Windows Vista som jag vill kunna köra på datorn.

Jag har provat att installera Windows Vista på VirtualBox, men det krashade vid flera tillfällen och var väldigt segt. Jag kunde heller installera ett fullt fungerande Vista, antingen så hängde sig installationen eller så hängde sig Windows vid uppdatering.

Nu har jag provat Parallels Desktop 6 och det flyter på mycket bättre samt att jag kunde installera Windows utan problem.

Det stora problemet med Parallels Destkop är att jag har svenskt apple-tangentbord på min MacBook Air, de vanliga tangenterna fungerar bra i Windows men alla special-tangenter som t.ex. @ { } [ ] har jag svårt att hitta nån bra lösning på. Det bästa hade varit om det gick att installera det svenska apple-tangentbordet i Windows så att jag kunde använda tangentbordet på samma sätt i Windows, men jag vet inte om det går. Efter lite googlingar så verkar ett sånt program ha funnits med på CD-skivan, men nu när jag har MacBook Air får jag bara med en USB-sticka, men där hittar jag inget sånt program, och kan inte ens läsa USB-stickan från Windows.

Finns det nåt sätt att får svenskt Apple-tangentbord i Windows på MacBook Air? Jag har inte testat VMware Fusion ännu, har de en lösning på problemet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-05 09:07

Du behöver drivrutinerna till Windows som finns i Boot Camp Assistant, och det finns för nedladdning från Apple. Men det verkar som att de släppt stödet för Win Vista och XP till senaste versionerna av MBP och Air!

MacBook Air (Late 2010) and MacBook Pro (Early 2011): System requirements for Microsoft Windows 7

Windows använder en annan tangentbordslayout. Det betyder att du hittar @ på AltGr-2 där AltGr är den högra alt-tangenten. { } [ ] hittar du på AltGr-7,8,9,0.

Vista är allmänt ansett som krävande, buggfriskt och allmänt jobbigt av PC-människorna själva.

Kan du få tag på Windows 7 så får du en betydligt bättre upplevelse av det hela.
Resurssnålare, stabilare och allt är ett snäpp "färskare" i drivrutinsväg etc.

Varför köra Windows på en macbook air!!!! Tar mycket plats kass os, problem du inte vill ha på en mac särskild inte på en macbook air. Köp en Acer eller nåt sånt cirka 3000,- och använd airen till att ha kul

1
Bevaka tråden