Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express på en oljeplattform

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker slå till på en iPad2 så fort den kan köpas här hemma, men jag har en lite fundering.

Då jag jobbar ute på oljeplattformarna i Nordsjön så innebär det att man inte får ta med sig mobiltelefoner ut på plattformarna, utan de måste låsas in i förvaring på helikopterbaserna på land när man flyger ut och sen får man hämta ut dessa igen när man kommer iland.

Ute på plattformarna finns det trådlöst nätverk på vissa medan andra bara har uttag för nätverkskabel på rummen.

Detta gör att mitt val antagligen måste bli en iPad utan 3G, för det är risk att man blir nekad att ta med en som de i röntgen ser har en SIM-hållare och som de anser då är en mobiltelefon.

Att vara utan 3G här hemma spelar ju ingen roll då man ju i princip alltid har sin mobil (iP4) med sig och kan köra internetdelning och WiFi hotspot till iPaden.

Ute på plattformarna så är det ju inga problem så länge de har trådlöst nätverk, men om de bara har uttag för nätverkskabel så blir dte ju lite klurigare då iPad inte har ingång får sådan kabel.

Min idé är då att ta med mig en Airport Express och en kort nätverkskabel. Då ska man ju kunna plugga in AE i vägguttaget i rummet och ansluta nätverkskabeln till AE så den skapar ett trådlöst nätverk som jag sen ansluter min iPad till i mitt rum. Smutt och smidigt.

Men, då jag aldrig har gjort detta förut så undrar jag om det är några inställningar jag måste göra i förväg, typ hemma, på en AE för att det ska funka, eller sköter det sig automatisk? Jag tänker ju nu på att jag inte har nåt Airportverktyg i en iPad och om man inte har sin MBP med sig så kan man ju inte göra några configurationer på plats. Eller är det så enkelt att en AE är förinställd på att skapa ett lokalt trådlöst nätverk bara man pluggar i en nätverkskabel till den och sätter den i vägguttaget? Men man vill ju kanske ha ett eget namn och lösen på det så att inte andra kan koppla upp sig bäst de vill. Men då måste man kanske koppla upp en AE hemma i förväg och fixa dessa inställningar så de är klara när man sen väl kommer ut på plattformen?

Nån som har lite mer erfarenhet på detta och vet hur man gör eller kan göra?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-04 11:00

Hej,

Jag du bör fixa namn och lösen hemma. Sen beror det givetvis på hur ditt nätverk ser ut till sjöss. Om du tilldelas IP via DHCP borde det vara lugnt att fixa inställningarna hemma och sen bara plugga in den. Har du fast IP kanske det måste ställas in i förväg.

Jag har en APE som jag har haft med mig i flera flyttar. Ställde in den när jag först köpte den. Sen har den funkar utan att ändra något i mina tre efterföljande lägenheter. Bara att plugga in nätverkssladden och köra.

//David

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-04 11:05

Alternativt så lånar du någons dator ute på plattformen och konfar AE'n där, det tar inte mer än två minuter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 11:11

Fel tråd men 'någon' kanske flyttar detta inom kort...

Tinnitus, jag vet absolut nada vilken typ av support du kan få på plats men har du möjligheten att släpa med dig en dator första gången så hade jag absolut rekommenderat det. Visst kan du försöka konfigurera AE:n hemma och sedan hoppas på det bästa, men minsta ändring i inställningarna på AE:n för att få det att fungera kommer att kräva en dator med nätverksport.

Ok, gubbs.

Där jag är stationerad nu för ett projekt på en av BP's plattformar (har extra flytväst med mig...) så är det inga inloggningar eller lösen att göra på datorn för att komma ut på nätet, bara att böka i kabeln i den bärbara och så är det igång av sig själv efter 10-15 s väntan.

Kanske är smartast att i alla fall första gången ta med sig sin MBP så man kan dona om det skulle krävas. För att låna någon annans dator för att dona blir väl inte så bra för de har väl inte Airportverktyg installerat?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 11:46
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

För att låna någon annans dator för att dona blir väl inte så bra för de har väl inte Airportverktyg installerat?
Dr Tinnitus

Precis, du måste installera Airportverktyget

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Då jag jobbar ute på oljeplattformarna i Nordsjön så innebär det att man inte får ta med sig mobiltelefoner ut på plattformarna, utan de måste låsas in i förvaring på helikopterbaserna på land när man flyger ut och sen får man hämta ut dessa igen när man kommer iland.

Dr Tinnitus

Totalt OT, men varför får man inte ha med sig mobiltelefoner? Explosionsrisk?

Ursprungligen av xtrem:

Ovanstående inlägg är utbrutna då de inte handlade alls om iPad 2 och flyttade till nätverk.

Jo det gjorde det visst det, så det så, liiiite....

Men tack för hjälpen i alla fall.

Ursprungligen av pmarriott:

Totalt OT, men varför får man inte ha med sig mobiltelefoner? Explosionsrisk?

Ute i "fält", alltså utanför bostads- och kontors-delen, så måste allt elektriskt, apparater instrument ja rubbet, vara EX-klassat. Detta är en klassning för bruk i miljöer med stor explosionsrisk. De enda saker man egentligen inte bryr sig om (ger mig fan på att det kommer det med till slut) är armbandsklockor. Men vi får t ex inte heller ha vanliga miniräknare med oss i fickorna och använda.

En oljeplattform hanterar oerhörda mängder energi, i form av gas och olja inneslutna i rör med höga tryck och stora flöden. Det är helt normalt att en plattform som hanterar gas och olja tar upp, processar och exporterar vidare till land (eller skickar ner i oljekällan för att öka trycket i den) i pipelines på havsbotten, ca 20 miljoner kubikmeter gas per dygn.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 13:39

Ovanstående inlägg är utbrutna då de inte handlade alls om iPad 2 och flyttade till nätverk.

Ett alternativ är ju annars att helt skippa AirPort Express och istället ta med en enkel basstation med webbgränssnitt som du kan konfigurera på plats direkt från iPad. Det räcker med något så enkelt som att behöva ställa in statisk IP-adress istället för DHCP för att du ska behöva ta till AirPort Utility och då är du rökt.

Hittade en intressant diskussion om samma sak som jag frågar efter, som jag tror har svaret på gåtan.

How can I set up an Airport Express with the iPad at a hotel - iLounge Forums

Dr Tinnitus

1
Bevaka tråden