Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö uppstart efter installering av snabbare hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

La i en 7200 rpm:s Seagate momentus i min MBP (13" sen 2009), och har haft tröga uppstarter sedan dess. Märkligt eftersom den är snabbare än den inbyggda förra! Det är tiden innan det gråa äpplet poppar upp som har blivit längre.

Jag använde Carbon Copy Cloner och ett USB-kabinett för att klona min befintliga hårddisk.

Några idéer? Tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 11:34

Antagligen skulle uppstarttiden bli snabbare om du hade installerat operativsystemet direkt till den disken, men kan också bero på att du eventuellt har installerat fler program och typsnitt och kanske installerat mer minne efter att du satt i den nya snabbare disken. OSX köt ju en del test rutiner under uppstart.
Kan också vara så att din gamla hårddisk ändå var snabbare just på det momentet men långsammare på annat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-04 11:48

Hur stor är din gamla disk? Hur stor är den nya?
Kan vara så att söktid mm för den nya disken är segare än för den gamla om den nya är mycket större än den gamla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-04 12:15

Det var inte så att du samtidigt installerade mer internminne? Vid uppstart testar datorn minnet, mera tar längre tid. OS börjar väl inte läsas in från HD förrän just det grå äpplet syns.

Hej och tack för era svar!
Jag har inte installerat något nytt minne sen bytet, dock så är den nya disken på 500gb och den gamla på 160, så det kanske är som kainen säger? Finns det nåt man kan göra för att optimera starttiden? Skulle vara skönt att slippa installera om systemet.

Har du valt rätt disk i Inställningar/Startskiva?

Annars står den och tuggar och väntar på time-out från en disk som inte finns... sedan väljer den nummer två
och då hittar den din nyinsatta disk.

Ursprungligen av Goflorp:

Har du valt rätt disk i Inställningar/Startskiva?

Annars står den och tuggar och väntar på time-out från en disk som inte finns... sedan väljer den nummer två
och då hittar den din nyinsatta disk.

Där satte du nog huvet på spiken! Jag klickade i disken, startade om - mycket snabbare äpple

Tack!

1
Bevaka tråden