Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic på ny MBP

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 11:30

Köpte en ny MBP 15" i7 tidigare i veckan och har nu problem med att den hänger sig.

Finns det någon typ av hårdvarukontroll att köra för att se om det är något hårdvarufel som gör det?

MVH
Sebastian

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 11:36

Beror antagligen på minnet men här har du info Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 11:42

Kollade på länken nu och inser att jag behöver ha installationsskivan och den ligger ju självklart hemma... Finns det inget test man kan göra utan skiva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 11:40

Jag stoppade i 8gb när jag köpte den... Så det kan bero på det alltså? Fan va surt. Sitter på Arlanda och ska iväg till Thailand i 2 veckor och köpte datorn bla för att ha på planet och kolla film och så funkar inte skiten.

Men nu var det ett tag sen den hängde sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 11:54

Det verkar bara hända när jag har iPhonen inkoppad och surfar på den. Bytte nu och kör Bluetooth och då har den inte hängt sig!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 11:57

[QUOTE="Zebbe";1975187]Det verkar bara hända när jag har iPhonen inkoppad och surfar på den. Bytte nu och kör Bluetooth och då har den inte hängt sig![/QUOTE]
Bra tur att det inte var något annat..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 12:05
Ursprungligen av Tabb:

Bra tur att det inte var något annat..

Fast det är inte så kul att ens nya dator för 22.000:- hänger sig så fort man kopplar in sin iPhone... Typiskt!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 13:01

[QUOTE="Zebbe";1975191]Fast det är inte så kul att ens nya dator för 22.000:- hänger sig så fort man kopplar in sin iPhone... Typiskt![/QUOTE]
Nej det är klart men jag menade tur att det ändå gick tt gå runt problemet även om BT inte är optimalt, kanske berodde hängningarna på miljön om det var bara just där det hängt sig för dig? Rätt mycket störningar i luften från allsköns radiokommunikation vid en flygplats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 03:03
Ursprungligen av Tabb:

Nej det är klart men jag menade tur att det ändå gick tt gå runt problemet även om BT inte är optimalt, kanske berodde hängningarna på miljön om det var bara just där det hängt sig för dig? Rätt mycket störningar i luften från allsköns radiokommunikation vid en flygplats.

Ja självklart är det perfekt att det funkar med BT. Sitter nu på balkongen i Thailland och surfar med hjälp av BT och är nu ganska glad att jag provade BT för nu slipper jag ju sladden

Nej den började hänga sig hemma redan när jag körde internet med iPhonen och sladden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-04 13:23

Kör du i 64-bitsläge? Verkar vara problem med internetdelning via USB då.

http://www.99.se/mac-pro/283256-krasch-med-mobila-bredbandet.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 03:10
Ursprungligen av Vassius:

Kör du i 64-bitsläge? Verkar vara problem med internetdelning via USB då.

http://www.99.se/mac-pro/283256-krasch-med-mobila-bredbandet.html

Tack! Där har vi det ju!

Va skönt att får svar på vad det är för fel, var orolig och trodde att det var något hårdvarufel på datorn.

Bara att vänta och se när Apple kommer med en lösning på problemet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-04 19:10

Du behöver inte skivan för att köra hårdvarutestet, det finns nu mera installerat på hårddisken.
Starta om datorn och håll nere "D" medans den startar, det kan ta en stund, hyfsat lång stund, sen startar hårdvarutestet.
Välj det utökade testet om du vill testa minnet ordentligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-27 11:45

MBP 2011, 750 hd, 4GB Ram 2,3 GHz, Intel C i5.

Fått kernel panic 2ggr med Iphone 3GS med usb i, kör nu Bluetooth
och då funkar det.

Finns det något man bör göra för att kolla om datorn tagit skada, gör den det av kernel panic?

Vill inte installera om hela OS om det inte behövs, har precis fixat allt.

Ursprungligen av Ferma:

Finns det något man bör göra för att kolla om datorn tagit skada, gör den det av kernel panic?
Vill inte installera om hela OS om det inte behövs, har precis fixat allt.

Kernel panic är en systemkrasch och ingenting som är ett tecken på att datorn har tagit skada av något. Däremot kan sådant också uppstå om man har några befintliga hårdvaruproblem, men detta verkar mest vara en bugg snarare än någonting annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-27 11:47

har iOS 4.3 på 3GS'en också!

1
Bevaka tråden