Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Final Cut Pro i vår?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 09:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 09:22
Ursprungligen av ;:

På tiden! Inte så mycket för ett nytt FCS (den ligger inom tidsramen för normalt släpp) utan för ett nytt FCP som bygger på en modern grund och inte något som till stor del bygger på kod och gränssnitt från 1999.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 11:35
Ursprungligen av ;:

Ser fram emot det, känns som att det är dags!
Hoppas att det blir något extraordinärt, lite mer flääshigt. Haha!

Ursprungligen av ;:

Jag ser fram emot den nya FCS. Hoppas den även får stöd för nya 24-bitars iTunes filer samt att vissa enkla finesser/mallar finns där, t.ex. trailers.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-23 13:27

Jao, interfacet känns rent ut sagt bedrövligt, visst, nu när man är van vid det känns det ganska lättarbetat osv men seriöst, det ser förjävligt ut, dessutom behöver vissa funktioner inte vara så enormt svåra att nå, iMovies funktioner som även finns i FCP är sjukt lättare att implementera i iMovie än i FCP så jao, rensa upp interfacet så blir det riktigt nice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 10:38
Ursprungligen av ;:

Bröderna Coen använde Final Cut Studio för att klippa True Grit

Apple - Final Cut Studio 2 - In Action - True Grit

Hollywood rullar på FCP. Jag gissar att 50-70% av alla Hollywoodrullar är klippta på FCP - resten på Avid och andra program (vilka har överlevt? Media 100?). Globalt ser det nog ut likadant. FCP har tagit sensationellt stor marknadsandel senaste 5-6 åren. På broadcast-sidan är det samma sak. Förr ägde Avid, men Final Cut Studio och Mac's är så chockerande billigt för denna branch (där t.ex. en hyfsad studiokamera går loss på många hundra tusen och man behöver en drös) att segertåget var givet redan från start.
På ljud/musiksidan har också Apple chockerat. Logic Pro Studio och Macar har fått ProTools att sätta kaffet i strupen.

Ursprungligen av xtrem:

Bröderna Coen använde Final Cut Studio för att klippa True Grit

Apple - Final Cut Studio 2 - In Action - True Grit

Jag önskar mig att man kan enkelt för varje projekt välja Capture Scratch-plats (utan att systemcentralt ändra detta) - som i Premiere Pro t.ex. Jag fattar inte varför FCP aldrig haft detta. Många - som jag - vill givetvis ha alla filer - även intankat råmaterial - samlade i EN mapp = projektmappen. Jag vet att många proffs genom åren tjatat på Apple om detta, men av någon outgrundlig anledning har dom inte fixat till det. Det kan ju absolut inte vara en programeringsteknisk svårighet. Skumt.

Senast redigerat 2011-02-26 21:50
  • Medlem
  • Borås
  • 2011-02-26 23:45

Jag håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 09:27
Ursprungligen av ;:

Då kan man förvänta sig en ny spännande FCP.

Gissar på att man har invänta Ipad 2.
Gargeband och Imovie förbådar att man kommer kunna använda den, som t.ex bildmixer och massa andra spännande lösningar.

Någon slags remote för t.ex färgkorrigering om man testar med projektor på duk.

Längesedanjag såg nån som kör Media100 men Avid rullar på rätt många ställen, ser det oftare än FCP.
Sen kommer ju Adobe Premiere sagta sagta...

Emedan prestandan är bra i Final Cut 7, så kan jag inte förlika med med det föråldrade gränssnittet och panelerna.

Jag har en tid använt iMovie för storyboarding, där resultatet exporteras som xml till Final Cut. Mycket, mycket snabbare än att jobba i FC.

Men tack vare vinsterna i nya Premiere med Mercury, så är även det ett alternativ idag.

Jag hoppas dock mycket på nya FC. Det skall vara Apple som vågar bryta sig loss och "tänka om" NLEs. Jag hoppas att de lånar mycket av gränssnittet från iMovie och anpassar det till multitrackredigering.

Det pratas ju en del om att nya FC är ett rejält avstamp, så det måste betyda att man vågat förändra en del.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-04 11:32

Ett nytt FCP som är 64bitar och kan använda ALLA resurser datorn har att erbjuda är vad alla vill ha. Men att ändra utseendet på ett NLE till nått helt annat vore att skjuta sig i foten tycker jag. Man ska inte behöva lära om bara för en uppgradering kommer. Däremot säger jag inte att FCP har ett bra gränssnitt idag. Tycker mycket är löjligt osmidigt placerat.

System som gjordes för över 10 år sen, tänker mest på Fast Liquid serien, senare Pinnacle liquid och dagens Avid Chrome (som jag tror blivit uppstyckat och inkastat i deras egna system) hade mycket snabbare redigeringsmöjligheter. I liquiden behövde man inte använda en mus/penna för att klippa utan jog/shuttle kontrollen "kunde allt" - klippa i den va en fröjd. Så UI'et tycker jag allifall kan se ut som det gör, men låt folket slippa använda mus/penna hehe

Alternativet, om dom fått för sig att ändra ui'et så hoppas jag dom tittat mer på Smoke/Fire där allt är statiskt. Hatar verkligen skiten ur att alla fönster är "floatisar", det jag stör mig mest på i fcp och alla andra programmen i paketet.

Time will tell...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-04 12:11

Vill ha något åt förändringen mellan Logic 7 och 8. Ett mer sammanhållet fönster, paneler som dyker upp från kanterna osv. Och möjligheten att arbeta fullskärm med alla fönster separat om behovet finns.
Skulle gärna se att man anammade DAW-världens kanal/spår tänk och blidredigeringens (vågar man säga det :)... lager.

Sedan hoppas, hoppas, hoppas jag på ett fetare Motion.
Bättre integrering mellan Photoshop, illustrator. Äkta 3D text och former. Bättre tidslinje och lager (Inga noder!) och lite morphing-punkter. Just det bättre motiontracking.

Color får gärna snyggas till lite också samt ha "vinjett-rutan" vald som default

1
Bevaka tråden