Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.3 Feedbacktråd - testa "gilla" funktionen!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Facebook "like" knappar vet dom flesta vad det är för något. Men vad blir den svenska motsvarigheten - gilla? Eller ska vi slå till med lajk?

Gilla.

Men ta norskans istället, "Lik dette".

..inte bara facebook knappar utan även allt annat ska gillas idag!;)
kör på Gilla, fantasin flödar!

  • Medlem
  • 2011-03-03 22:44

...eller fläska på rejält med "Dyrkar"

Ursprungligen av wlao:

...eller fläska på rejält med "Dyrkar"

Det är fränt!

Gilla, finns ingen anledning att förstöra det svenska språket med skitord som "lajka" när fullgoda ord finns.

Visst, "tejp" men det finns väl inget direkt alternativ, tyskarna kör med sina "Klebeband" vilket jag gillar, ha ha get it?!

Diggar, tycker om, uppskattar, "tummen upp", "schysta bananer", heja!...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-03 23:26

"Alla tiders!"

Gräv det! (från engelskans "Dig it")

Ursprungligen av LCR:

Gräv det! (från engelskans "Dig it")

"I Shark"

(Jag hajjar)....

EDIT: På den "gamla tiden" innan OSX fanns det en tidning i tabloidformat som hette MacPressen. De åkte till ngn mässa (MacWorld Expo?) och hade T-shirts med en haj på och texten "Do you Shark?" på.
Tröjorna gjorde succé, men de hade ett rejält jobb förklara...
Ragnemalm vet säkert mer....

Senast redigerat 2011-03-04 22:36

Hörde på Språket i P1 häromveckan att av Gilla hade man bildat ord som Gillor "man har x gillor". Låter fortfarande lite ovant för mina öron - får associationer till "gillra" t ex fällor men snart har man kanske vant sig vid det också

Ursprungligen av macwitty:

Hörde på Språket i P1 häromveckan att av Gilla hade man bildat ord som Gillor "man har x gillor". Låter fortfarande lite ovant för mina öron - får associationer till "gillra" t ex fällor men snart har man kanske vant sig vid det också

Jag måste börja lyssna på Språket igen:)

I huvudfrågan så funderar jag på det enkla: "Bra!"

Om "gilla" ska användas så tycker jag personligen att "gillar" är bättre. Det heter trots allt "jag gillar det här" och inte "jag gilla detta"

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag måste börja lyssna på Språket igen:)

I huvudfrågan så funderar jag på det enkla: "Bra!"

Om "gilla" ska användas så tycker jag personligen att "gillar" är bättre. Det heter trots allt "jag gillar det här" och inte "jag gilla detta"

Håller med - hellre gillar än gilla

Ok att det står underst på inläggen vilka som gillat inlägget men "hjärtat"? Förutom att jag tycker att det ger fel associationer så stör det i den annars rena layouten. Det har tidigare sagts att en anledning till att man inte har signaturer i inläggen är att det stör läsningen. Att nu börja ta in bilder (hjärtan) tycker jag stör lika mycket. Ok för textraden om vilka som gillat inlägget men helst utan hjärtan.

Senast redigerat 2011-03-06 15:18

Flyger?
Goutera?

Den självklara översättningen borde ju vara gilla men det finns inget "tryck" i det ordet tycker jag. Man kanske får tänka utanför boxen?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-04 07:53

Gillar! Ett bra, svenskt, ord. Som lagom

"Gillart"

Jag antar att det handlar om att bygga in funktionen i forumet här.

Då tycker jag ni kan passa på att verkligen göra en funktion av det, och kanske till och med öka kvaliteten på forumet samtidigt.

Mitt ord hade varit "uppskattat", med "tack" som andra alternativ.

Om ni tar "gilla" kan detta klickas på i en massa sammanhang. Man kan till exempel gilla något som är roligt, eller en synpunkt som man håller med om.

"Uppskattat" och "tack" är mer feedback på att man har fått hjälp med något. Antingen något praktiskt, eller ny kunskap. Detta är vad forum handlar om för mig: informationsutbyte.

Om ni sen även reggar antalet "uppskattat" under avatarerna kommer ni nog få se ett ordentligt lyft på kvaliteten på svaren här...

Sen tror jag inte det är bra att regga och publicera varje "uppskattat", men man kan ha zoner:

1-50: kompis
51-200:hjälpsam
201-whatever: samarit

ja, ni fattar nog...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag antar att det handlar om att bygga in funktionen i forumet här.

Då tycker jag ni kan passa på att verkligen göra en funktion av det, och kanske till och med öka kvaliteten på forumet samtidigt.

Mitt ord hade varit "uppskattat", med "tack" som andra alternativ.

Om ni tar "gilla" kan detta klickas på i en massa sammanhang. Man kan till exempel gilla något som är roligt, eller en synpunkt som man håller med om.

"Uppskattat" och "tack" är mer feedback på att man har fått hjälp med något. Antingen något praktiskt, eller ny kunskap. Detta är vad forum handlar om för mig: informationsutbyte.

Om ni sen även reggar antalet "uppskattat" under avatarerna kommer ni nog få se ett ordentligt lyft på kvaliteten på svaren här...

Sen tror jag inte det är bra att regga och publicera varje "uppskattat", men man kan ha zoner:

1-50: kompis
51-200:hjälpsam
201-whatever: samarit

ja, ni fattar nog...

Vi är inne på samma spår och "like" knapparna är främst för att gilla bra kommentarer, bra svar men också roliga svar. Vår "like" funktionalitet visar även direkt vilka inlägg i en tråd som har mest likes så det går snabbt att hoppa till dom bra inläggen i en lång tråd.

Det du föreslår är steg två som vi också tittar på - möjligheten för den som ställt en fråga att "tacka" den som kommer med det rätta/bästa svaret.

Steg tre är att införa "medaljer" (badges) för den som bidrar till sajten på olika sätt ungefär som på StackOverflow: Stack Overflow

Andree - jag flyttade ditt inlägg till en ny tråd eftersom det faktiskt är ett annat ämne - men du raderade tråden

Ursprungligen av Björnström:

Andree - jag flyttade ditt inlägg till en ny tråd eftersom det faktiskt är ett annat ämne - men du raderade tråden

Haha... ja. det förklarar saken!

Jag undrade vad tusan som hände och trodde att jag med min 'Alzheimers Light' hade glömt att skicka inlägget, eller kommit åt nån funktion omedvetet.

Men nu när jag vet får du gärna bryta ut inlägget om du anser det bättre....

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-04 09:32

Problemet med gilla/gillar är inte ordet i sig, utan de bildade formerna som följer. "X personer gillade det här inlägget, men "X gillade inlägg" eller "mest gillade inlägg"?

Däremot gillar jag BlackSMPs förslag "bra".

Ni som läser denna tråd har nog redan märkt att vi testar lite inför 4.3 lanseringen. Kommentarer på alla "gilla/gillar/gillade"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-04 11:11
Ursprungligen av Björnström:

Ni som läser denna tråd har nog redan märkt att vi testar lite inför 4.3 lanseringen. Kommentarer på alla "gilla/gillar/gillade"?

Bra att Gilla knappen kommer fram först när man håller musen över inlägget så gränssnittet hålls rent. Och att man kan ångra sig.

Ursprungligen av IngoX:

Bra att Gilla knappen kommer fram först när man håller musen över inlägget så gränssnittet hålls rent. Och att man kan ångra sig.

Håller med, snyggt implementerat.

"Gillar inte" bör vara ett val.

Ursprungligen av keptang:

"Gillar inte" bör vara ett val.

Vi testade en gång i tiden att kunna ge positiv och negativ Kharma - det slutade med inbördeskrig

Vi satsar på positiv energi - gilla bra grejer på sajten och sitt och svär för dig själv när det dyker upp dåliga grejer...

Det dyker inte upp någon "Gilla"-länk när man för markören över vissa inlägg, t.ex #23 och 24 i den här tråden.

Bugg?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det dyker inte upp någon "Gilla"-länk när man för markören över vissa inlägg, t.ex #23 och 24 i den här tråden.

Bugg?

Du kan inte gilla dina egna inlägg - i övrigt ska man kunna gilla allt

Ursprungligen av Björnström:

Du kan inte gilla dina egna inlägg...

#23 och 24 är inte mina egna inlägg.

Men det funkade efter att ha laddat om sidan med F5. Så där är nog någon liten bugg ändå. Ska försöka hålla utkik i kommande inlägg om problemet dyker upp igen.

Kommer det menyval för detta, typ "Dagens mest gillade" (dvs de trådar som har flest "Gilla") eller liknande?

Bevaka tråden