Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast visning i tabellvisning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vyn tabellvisning är en väldigt kraftfull funktion - tyvärr lite för kraftfull då det är så enkelt att gå in och ändra, ta bort och lägga till fält.

Kan man på något enkelt sätt enbart tillåta visning av innehållet i tabellvisning? Jag vill enbart att användaren ska kunna administrera posterna genom mina egna formulär.

Javisst, FileMaker har extremt goda möjligheter att styra vem som får göra vad. Det enklaste är faktiskt att hänvisa dig till den inbyggda hjälpfunktionen, där olika alternativ beskrivs väl.

Tack för svaret.
Jag letade i hjälpen, men hittade inget direkt.
Under säkerhet, inställningar för layouter kan man ställa in om posterna i layouten ska kunna redigeras eller enbart visas. Se bifogad bild.

Är det så man får gå tillväga? I så fall får man skapa separata layouter för just visning där man inte redigerar datan?

Låt behörighetsuppsättningarna vara som de är. Skapa ett nytt konto och koppla till behörighetsnivån [Endast datainmatning] till användare som inte ska kunna ändra, skapa, radera fältdefinitioner.

Tack för svaret!

Dock vill jag kombinera dessa två.

Användaren ska kunna ändra i databasen genom "formulärvisningsläge" - där kan jag styra inmatningen med script och dylikt. Samtidigt ska samma användare kunna se samma information i tabellvisning - men utan att kunna redigera datan.

Som du beskriver lägger man behörighet på "post-nivå" och tillåter enbart visning?

Ett sätt som du kan testa med, om du har nyare FileMaker-version, är att ange en manus-trigger (manusutlösare) på layouten som triggar vid tangentryckning. Med funktionen Get ( Layoutvisningsläge ) kan du avsluta trigger-manuset med falskt (=0) om layouten visas i tabelläge (Get ( Layoutvisningsläge ) = 2). Då kan ingen skriva något i fälten.

Smart! Ska prova detta!
Tack så mycket!

1
Bevaka tråden