Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac router i nätverk ger störning?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi är väldigt nära att få till ett inköp av 70 MacBook Pro i vår organisation efter att ett 'experiment' med bärbara PC fullständigt havererat.
Men självklart försöker PC-teknikerna sätta käppar i hjulet för oss och menar att den router vi vill koppla in kommer att störa nätverkstrafiken.
Vad är det för typ av nätverk som 'störs' av att trafik från Macar finns i samma nät som PC-trafik?

Vi vill göra detta:

* en bärbar till varje elev
* en MacMini server i varje klassrum och till den kopplas en Airport så att man kan ansluta trådlöst till den då man behöver komma åt gemensamma dokument
* vi har inga planer på att koppla respektive server till nätverket utan bara låta Macarna koppla upp trådlöst till internet via ett trådlöst nätverk som redan finns

Anledningen till detta bygge är att det nuvarande nätverket med fullständigt oanvändbara hemkataloger och instabilitet i sig gör att vi inte kan arbeta på lektionerna.

Vi vill alltså hålla oss från detta nätverk och bara 'surfa' på det. Vi har alltså våra egna hemkataloger på respektive server som finns i varje klassrum.

Vad är problemet?
Och ÄVEN OM vi hade kopplat routern till Novell-nätverket... vad är det då som 'stör' trafiken bara för att man kör Mac? För mig låter det som rent skitsnack och inkompetens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 18:09

Kan det vara så att ryktet lever kvar?

OS 9 och nedåt hade en inverkan på nätverkstrafiken, har inte hört talas om att det finns på OS x och uppåt.

Jo, det är inkompetens. OSX (Unix) "stör" inga nätverk. Det är nätverkens moder vi talar om? Gamla MacOS skickade dock en massa paket som t.ex. Win-nät inte kunde med och det kunde sonka ner ett nät. Men det var läääänge sedan :-D. Om inte IT-avdelningen ens känner till Apples paradigmskifte och övergång till Unix (10 år sedan?) så bör dom nog byta yrke snabbt som blixten.

Haha, det var väl det jag tänkte.
Men samlar gärna på mig ännu fler röster om detta så att jag har en bra grund för motargument i morgon.

Annan fråga.

Det finns ju routrar utplacerade på skolan och som servar laptops med internettrafik.
Vi ska ha egna routers i varje klassrum för att serva laptops med möjlighet att ansluta till respektive server för att kunna jobba med gemensamma dokument.

Kan det bli 'störningar' om det finns flera routers 'i luften' men som har olika 'uppdrag'?
Känns som en rejält dum fråga men jag vill ha vattentäta argument i morgon.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 18:59

*Tar en djup suck*

Jag är gammal IT-chef och det finns INGET som stör i ett nätverk oavsett om du kör Windows, Mac, Linux eller Nintendo.

Det var när man körde AppleTalk över Ethernet (EtherTalk) som Appleburkarna, System 9-maskiner, så "pratade" de en massa trafik på nätverket. Betydligt mer avancerade saker än vad "pc-nätet" fixade. Man kunde montera näverksvolymer smidigt osv.

Eftersom nätverk bygger på att man sänder en signal och sänder om igen om ngn annan maskin pratade samtidigt så blev det jobbigt, speciellt som Routrar (som kunde splitta trafiken) var dyra saker. Man knödde helt enkelt varje segment fullt med PC-maskiner tills man var TVUNGEN köpa en router. Hamnade då en Mac i det nätverket var den droppen som fick bägaren rinna över - rejält.

Du kan hälsa dina IT-gubbar att sist man hörde om det här var LÅNGT innan sekelskiftet. Sicka trähattar!

Haha
Ni är bäst.
Tack!

Jag var nyligen på en Högskola och jobbade och det är ca 50/50 Pc klienter och mac klienter på nätet skulle jag tro.. där var det inga problem, men det var ju bara ett par tusen elever med varsin bärbar dator...... Klientsidan är no-problemas....

När det gäller det trådlösa...visst kan det bli störningar, om du har väldigt många Airport's som befinner sig nära varandra så kan de störa varandra om de kör på samma trådlösa kanal, du kan hypotetiskt också störa det befintliga trådlösa nätet på så sätt att prestanda sänks om kanaler överlappar. Jag vet inte hur airport fungerar men många moderna accesspunkter kan automatiskt byta kanal till "least congested" och då minskar detta problemet.. Jag antar att det är detta som dina PC-tekniker oroas av - vilket är befogat.

Senast redigerat 2011-03-03 20:00
Ursprungligen av lilledanne:

Jag var nyligen på en Högskola och jobbade och det är ca 50/50 Pc klienter och mac klienter på nätet skulle jag tro.. där var det inga problem, men det var ju bara ett par tusen elever med varsin bärbar dator...... Klientsidan är no-problemas....

När det gäller det trådlösa...visst kan det bli störningar, om du har väldigt många Airport's som befinner sig nära varandra så kan de störa varandra om de kör på samma trådlösa kanal, du kan hypotetiskt också störa det befintliga trådlösa nätet på så sätt att prestanda sänks om kanaler överlappar. Jag vet inte hur airport fungerar men många moderna accesspunkter kan automatiskt byta kanal till "least congested" och då minskar detta problemet.. Jag antar att det är detta som dina PC-tekniker oroas av - vilket är befogat.

Airport är ju enbart Apples namn på "802.11x" (Alltså trådlöst nätverk). Det är inget special på ngt sätt med Apples variant.
Sedan är det väl ingen risk att 70 elever släpar med sig varsin Aiport Extreme (alltså en trådlös bas-station) och pluggar in dem i en hög på ett bord och ansluter alla till samma kanal....

Problemet med för många klienter på samma nätverk eller kanal uppstår ju lika gärna på PC-sidan.

Ursprungligen av Goflorp:

Airport är ju enbart Apples namn på "802.11x" (Alltså trådlöst nätverk). Det är inget special på ngt sätt med Apples variant.
Sedan är det väl ingen risk att 70 elever släpar med sig varsin Aiport Extreme (alltså en trådlös bas-station) och pluggar in dem i en hög på ett bord och ansluter alla till samma kanal....

Problemet med för många klienter på samma nätverk eller kanal uppstår ju lika gärna på PC-sidan.

Jag tror du missade min point, om det är så att de redan har ett existerande trådlöst nät på skolan och du släpar dit fler accesspunkter ( airport basstationer i detta fallet ) som befinner sig inom samma radiotäckningsyta så kommer de störa det existerande nätet mer eller mindre. Luften är ett delat medium och det kommer bli kollisioner i luften, det finns bara tre kanaler på B/G nätet tex som inte är överlappande ( kanal 1,6 och 11 ), och är det fler än tre accesspunkter som kan höra varandra blir det garanterat överlapp, med sänkt hastighet som resultat för alla inblandade.... believe me.. A/ N på 5Ghz bandet är det mycket mindre störningar på.. så alternativet är att stänga av 2,4 Ghz radion ( där bla mikrovågsugnar och annat elände huserar ) så borde det inte vara något problem.. men alla klienter fixar inte 5Ghz bandet...

Detta är alltså inget Apple specifikt problem... men kan ligga till grund för Teknikernas oro... Det är iofs inte säkert att detta skulle märkas särskilt mycket i verkliga livet... men det kan ge en anledning för PC-gubbarna att bråka..

  • Medlem
  • 2011-03-03 21:13

Ehhh... är det bara jag som är dum i huvet och inte fattar hur ni tänkt att det ska funka?

Som jag tolkar det så vill ni alltså skapa små separata nätverk som öar i varje klassrum. På vardera av dessa nätverksöar ska en MacMini-server husera, och eleverna ska kunna koppla upp sig på detta nätverk för att komma åt gemensamma filer. Nätverksöarna har ingen egen internetuppkoppling så eleverna kan inte surfa så länge de behöver komma åt macservern. Vill eleverna surfa får de istället koppla upp sej mot det centrala nätverket, och kommer då inte längre åt macservern.

Det skulle väl funka, men jag undrar vad eleverna tycker om det…

Om ni däremot vill att eleverna ska kunna vara uppkopplade mot macservern samtidigt som de ska kunna surfa så blir det väl annorlunda. I så fall måste väl macservrarna också vara inkopplade på det centrala nätverket på nåt sätt (alternativt ha egna internetuppkopplingar), och det ville ni väl inte?

Alltså..att ha macarna kopplade till det vanliga nätet är ju no problemas, kan ni inte ställa Mac-servrarna på det vanliga nätet då ? Så klienterna når internet samtidigt ? Känns ju lite skumt att ha en MacMini per klassrum, är det inte bättre att ha en centralt istället ?

Precis. Var man fysiskt ställer burkarna i ett nät har ju ingen betydelse - det handlar ju bara op IP-adresser alltihopa. Det normala är givetvis att man har alla serverburkar i ett och samma rum. Jag förstår inte heller riggen som är tänkt av trådskaparen. What's the point? En serverburk i varje rum? :-D. Oavsett plattform så är det ju helskumt.

Ursprungligen av lilledanne:

Alltså..att ha macarna kopplade till det vanliga nätet är ju no problemas, kan ni inte ställa Mac-servrarna på det vanliga nätet då ? Så klienterna når internet samtidigt ? Känns ju lite skumt att ha en MacMini per klassrum, är det inte bättre att ha en centralt istället ?

  • Medlem
  • 2011-03-03 22:28
Ursprungligen av lilledanne:

Alltså..att ha macarna kopplade till det vanliga nätet är ju no problemas, kan ni inte ställa Mac-servrarna på det vanliga nätet då ? Så klienterna når internet samtidigt ? Känns ju lite skumt att ha en MacMini per klassrum, är det inte bättre att ha en centralt istället ?

Jo jag håller med och tekniskt sett borde det inte vara något problem.

Men trådskaparen verkade ju anse att det vanliga nätet är en smärre katastrof och vill på nåt sätt hålla sig utanför det. Det är kanske tekniskt sett även möjligt att låta macarna köra på nätet fast "frikopplade" från Novell-eriet, men eftersom jag inte kan något om Novell-nätverk så kan jag inte säga att PC-teknikerna har fel när de säger att macarna skulle störa. Å andra sidan, om det är så tror jag nog att PC/Linux/Nintendo skulle störa precis lika mycket...

(Är visst alldeles för långsam på tangenterna - siguro hann före med att svara hur det egentligen är...)

Kan förstå om ni undrar varför vi ska ha en server i varje rum.
Men problemet är att vi helt vill komma bort från det befintliga nätverket som är ett fullständigt havererat projekt på alla tänkbara sätt.
Det finns samtidigt ett annat nätverk som också är åtkomligt via det trådlösa och där har man internet access. Detta nätverk är mycket stabilare och funkar utmärkt att surfa på.

Så vi bygger öar i varje sal för att helt kunna koppla bort oss från nätverket vi inte står ut med.
Sedan kopplar vi upp oss mot det andra nätet för att surfa.
Då sköter vi oss själva men har ändå tillgång till internet.

Varje elev får USB-minnen som synkas med dokumentmappen.
En extra backup kan göras på respektive server.
På servern kan man sedan bygga en mer avancerad struktur allteftersom behov uppstår.

Grundtanken är att alla ska alltid kunna fortsätta arbeta på lektionerna oavsett om en nätverksanslutning havererar under kort eller lång tid. Nätverket har man som tillgång när man behöver det och inte som något man måste ha. Hittills har det varit tvärtom. När nätet gått ned har all aktivitet upphört eftersom 'hemkatalogerna' legat där. Och det är bara ett av problemen vi haft.

Senast redigerat 2011-03-03 22:25
  • Medlem
  • 2011-03-03 22:37
Ursprungligen av sirugo:

Så vi bygger öar i varje sal för att helt kunna koppla bort oss från nätverket vi inte står ut med.
Sedan kopplar vi upp oss mot det andra nätet för att surfa.
Då sköter vi oss själva men har ändå tillgång till internet.

Så det är alltså OK att byta nätverk när ni vill komma ut på Internet och därigenom tappa kontakten med macservern?

Vi vill inte ha med nätverkstenikerna och deras idéer/påfund att göra, överhuvudtaget.
Vi har försökt låta dem få det att fungera i fyra år och det har bara blivit värre.
Nu är det en tidsfråga innan media och föräldrar börjar krafsa på fönsterrutorna och undrar varför eleverna inte får någon undervisning.
Därför vill vi klippa kablarna, bygga egna öar och ha internet som en tillgång vi ett helt annat nät.
Från det läget kan man eventuellt börja experimentera in sig i det befintliga nätet igen. Men att göra nå't mischmasch där vi återigen ska bli beroende av teknikernas välvilja och tjänster är som att ta ytterligare ett steg mot avgrunden.

Macservern har vi ingen användning för annat än när vi vill göra extra backup eller hämta gemensamma filer. Och man ansluter till den vid behov. När vi så småningom får behov av mer avancerade funktioner på servern kan man ju börja titta på att köra internet genom samma nät igen. Enligt de som har skrivit här blir det ju inga problem.

Kan man inte begränsa Airportens räckvidd så att deras signaler inte interfererar med andra?
Och hur långsam är den vanliga trådlösa delningen som man kan göra direkt från OS X? Kan den också störa?
Eleverna kan väl dessutom dela sina mappar med varandra om så behövs?
Nå't sätt måste ju finnas som gör att man i första skedet kan slippa nätverket men ändå kunna komma åt gemensamma filer och göra extra backup.

  • Medlem
  • 2011-03-03 23:03

Näe, då borde det inte vara några problem. Annars skulle nog mina grannar hört av sej till mej för att klaga på att mitt trådlösa mac-nätverk stör ut deras datorer...

Det går att ställa in en Airports signalstyrka för att korta ner räckvidden, men det kanske skulle räcka med lilldannes rekommendation att bara köra på 5GHz-bandet. Om ni nu ska köpa nya datorer så lär de klara av det.

Men jag skulle nog rekommendera att du frågar dina PC-nissar EXAKT hur macarna skulle störa nätverkstrafiken innan du kallar dem för trähattar. Och sen får du posta deras förklaring här.

Haha, jag ska inte kalla dem för trähattar men jag ska definitivt fråga hur de menade.
Och lovar att återkomma.
Nu såg jag att du precis konstaterat det jag nyss skrev.
Och 5GHz ska jag också kolla om behov uppstår.

Tack för alla svar!

Hittade precis info om att det går att reducera Airportens räckvidd. Så det är väl bara att prova det tills man prickar rätt?
(om det nu ens skulle uppstå störningar)

  • Medlem
  • 2011-03-03 23:09

Jag tror att jag förstår vad du vill, men i praktiken kommer det nog bara leda till två (eller fler) opålitliga nätverk. Att bygga ett helt avskärmat trådlöst nätverk för varje sal måste ju betyda ett antal olika nätverk - tillsammans med det existerande + de som sannolikt finns i omgivningen.

Som jag ser det är det bara att dra kabel som kommer att kunna garantera ett störningsfritt nätverk. Alternativt, om det redan finns eluttag vid bänkarna så kan man köra Home Plug - ethernet över elnätet. det fungerar väldigt bra, kostar lite och är i princip underhållsfritt.
Dessutom är det ju inga fasta installationer. Ett kit med 2-3 dosor kostar under tusenlappen, och det finns sådana med fyra utgångar.

Visst, det blir mer meckigt med kablar, men i sammanhanget betydligt mindre än kinkiga basstationer.

Tyvärr har vi inte eluttag överallt. Men det var ju en bra tanke i sammanhanget.

Återigen: grundtanken är inte att vi måste ha en ständigt fungerande anslutning till respektive server. Vi använder den vid särskilda behov som inte uppstår särskilt ofta. Och eftersom denna server faktiskt finns i samma rum som eleverna alltid arbetar kan man ju i allra värsta fall sköta filöverföringen direkt via USB-minnet. Bara känslan av att veta att servern står där man kan se och röra den är ju i detta sammanhang och med den erfarenhet vi haft som hämtat från en helt annan värld.

Är inte 5 GHz ett sätt att smita undan problemen med interfererande signaler?
Det har tydligen 23 öppna kanaler och så många kommer vi aldrig behöva. Just nu bara 3.
Dessutom har det kortare räckvidd viket ju passar utmärkt i detta fall.

Nu har stormen lagt sig och här kommer motiveringarna:

1. Vi har en policy i kommunen som säger oss att datorparken ska standardiseras (finns ingen sån policy).

2. Ni får inte använda utrustning i nätverket som vi inte godkänt (ok...)

3. Ni får inte använda egna trådlösa routers eftersom de kan störa befintlig trafik i luften (LOL?)

4. Vad händer om ni som administrerar detta slutar arbeta här? Då kan ju ingen ta hand om systemet ni byggt upp (eftersom IT-enheten med 28 anställda inte har en enda med Mac-kompetens)

5. Vi har inte haft ekonomiska förutsättningar för att göra vårt jobb bättre

  • Medlem
  • 2011-03-07 22:50
Ursprungligen av sirugo:

Nu har stormen lagt sig och här kommer motiveringarna:

1. Vi har en policy i kommunen som säger blablablabla...

Sånt här gör mej förbannad. Vad är det för mening med att standardisera på en lösning som inte fungerar i praktiken? Jag har alltid trott att datorer är verktyg som ska underlätta mitt arbete, inte att jag ska behöva jobba dubbelt så hårt bara för att verktygen inte är anpassade till mina behov.

Ursprungligen av sirugo:

4. Vad händer om ni som administrerar detta slutar arbeta här? Då kan ju ingen ta hand om systemet ni byggt upp

"I värsta fall slutar vårt system att fungera den dagen, och man får gå tillbaka till det system som inte fungerar redan idag... "

Ursprungligen av sirugo:

Vi har inte haft ekonomiska förutsättningar för att göra vårt jobb bättre

"Väldigt tråkigt, men varför ska det behöva gå ut över mej?"

Nåväl, alltid lätt att hitta på dräpande kommentarer i efterhand (och i synnerhet om man inte varit med själv). Men istället för att knyta näven i byxfickan kan jag rekommendera boken Jävla skitsystem. Om tillräckligt många läser den kanske vi kan få till en revolution...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 22:08

Jag tror du får lägga dig snällt och acceptera detta och fokusera på att göra ett bra jobb för alla våra skattepengar istället

Har läst boken och mailväxlat med författaren vid ett tillfälle då vi hade liknande problem.

Än är inte sista ordet sagt.
Återkommer med slutresultat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-08 07:00

Jag tycker din idé verkar väldigt tillkrånglad. Vill inte ge några råd då jag inte vet vad du har för avsikt med din fråga. Vet inte om du jobbar på skolan eller om du är elev.

Kan du specificera vad som är tillkrånglat.

Om vi har en IT-avdelning som inte klarar av att bygga ett nätverk som fungerar för de PC-maskiner som ska användas och som inte tillåter att man kopplar in Macar hur som helst, hur gör man då?

Kopplar man inte bort sig så långt som möjligt från nätverket och försöker 'klara sig själv'? Vi kan inte bedriva undervisning så som nätverket nu fungerar. Och det är bråttom att få det att fungera för att inte elevernas studiesituation ska drabbas mycket allvarligt.

Så... ett antal bärbara Macar med USB för backup-synkning. Vi surfar via ett annat nätverk. Macservern används vid behov för extra backup och för att lagra gemensamma filer. Dess tyngre funktioner kan sedan utvecklas vid behov. Vad är det som är krångligt med detta? Kan det bli mindre krångligt?
Undervisning med installerad programvara kan fortfarande bedrivas oavsett om alla nätverk i hela världen kraschar. Det enda som kan stoppa en elev från att fortsätta jobba med sin dator är om den kraschar och då har vi leasingavtal som löser det problemet snabbt.

Jag jobbar på skolan.

Senast redigerat 2011-03-08 08:51
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-08 08:50
Ursprungligen av sirugo:

* en MacMini server i varje klassrum och till den kopplas en Airport så att man kan ansluta trådlöst till den då man behöver komma åt gemensamma dokument

Detta ger fler trådlösa nätverk (ett för varje klassrum?) och mer problem.

Citat:

* vi har inga planer på att koppla respektive server till nätverket utan bara låta Macarna koppla upp trådlöst till internet via ett trådlöst nätverk som redan finns.

Vi vill alltså hålla oss från detta nätverk och bara 'surfa' på det. Vi har alltså våra egna hemkataloger på respektive server som finns i varje klassrum.

Du skall alltså ha två trådlösa nätverk att alternera mellan, ett för surf och ett för server?

Jag tror ni tänker fel. Ni får helt enkelt försöka komma sams med era befintliga tekniker eller köra över dom via någon person högre upp på stegen.

Bevaka tråden