Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort väntetiden mellan forumsökningar!

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 11:56
Citat:

Information
This forum requires that you wait 5 seconds between searches. Please try again in 1 seconds.

Detta är så 80-tal när servrar bestod av ihopplockade nintendo's. Ofta råkar jag klicka två ggr precis när det är 1 sekund kvar och då får jag vänta 5 sekunder till bara för att kolla på "dagens inlägg".

Haha - hade varit lite coolt att se en nintento server!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 12:39

Jag har inget emot väntetiden när den är berättigad, men tyvärr så råkar man ibland ut för den även när man inte sökt på flera minuter eller t.o.m. timmar vilket torde bero på något fel i systemet.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-03 12:42

Det första jag gör när jag besöker 99mac är att klicka på Nya inlägg, och då står det oftast att jag måste vänta innan jag kan söka. Är detta för att den inledande laddningen innehåller en sökning?

Jag förstår att begränsningen finns, eftersom att oändligt antal sökningar säkert redan har testats och inte funkat så bra.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Det första jag gör när jag besöker 99mac är att klicka på Nya inlägg, och då står det oftast att jag måste vänta innan jag kan söka. Är detta för att den inledande laddningen innehåller en sökning?

Jag förstår att begränsningen finns, eftersom att oändligt antal sökningar säkert redan har testats och inte funkat så bra.

Det låter konstigt, jag råkar aldrig ut för det och jag använder sajten (och "dagens aktiva") i princip konstant. Vad gör vi annorlunda? Har du satt Sökresultat - 99mac som bokmärke?

Vi har satt fem sekunders väntetid för att minska möjligheten till DoS attacker. Det är busenkelt att sänka forum som tillåter obegränsat antal sökningar till gäster.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 15:38
Ursprungligen av Björnström:

Vi har satt fem sekunders väntetid för att minska möjligheten till DoS attacker. Det är busenkelt att sänka forum som tillåter obegränsat antal sökningar till gäster.

Hur många inlägg måste man ha postat här för att inte längre klassas som gäst?

Ursprungligen av studiox:

Hur många inlägg måste man ha postat här för att inte längre klassas som gäst?

...runt 3.650 tror jag vi satte som gräns

Ärligt talat hade det varit smidigt om man kunde utesluta användargrupper från gränsen men en sån feature finns inte i systemet. Jag får aldrig upp den där "5 sekunder" rutan så jag har inte ens tänkt på det. Vi måste använda sajten på olika sätt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 17:05
Ursprungligen av Björnström:

...runt 3.650 tror jag vi satte som gräns

Ärligt talat hade det varit smidigt om man kunde utesluta användargrupper från gränsen men en sån feature finns inte i systemet. Jag får aldrig upp den där "5 sekunder" rutan så jag har inte ens tänkt på det. Vi måste använda sajten på olika sätt.

Funktionen måste väl gå att stänga av om man är inloggad user?

Klicka på dagens inlägg och en sekund senare klicka på mina inlägg. Om du inte får upp en "vänta 5 sekunder där" så är den avstängd för just dig, eller för andra också här.

Ursprungligen av studiox:

Funktionen måste väl gå att stänga av om man är inloggad user?

Klicka på dagens inlägg och en sekund senare klicka på mina inlägg. Om du inte får upp en "vänta 5 sekunder där" så är den avstängd för just dig, eller för andra också här.

Jag kollade i adminsystemet och det finns bara en generell gräns - inte en gräns per användargrupp. Men det är inte omöjligt att det ändå finns en specialregel för administratörer.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har satt fem sekunders väntetid för att minska möjligheten till DoS attacker. Det är busenkelt att sänka forum som tillåter obegränsat antal sökningar till gäster.

Jag får upp "vänta" lite då och då, vet ej varför då jag inte redan tryckt sök, men om det finns en sådan anledning har jag inte problem att vänta.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Det första jag gör när jag besöker 99mac är att klicka på Nya inlägg, och då står det oftast att jag måste vänta innan jag kan söka. Är detta för att den inledande laddningen innehåller en sökning?

För mig händer samma sak, fast när jag klickar på Dagens inlägg. Använder också chrome. Bara för sakens skull så testade jag i Safari. Gick till 99.se och sen klickade jag relativt snabbt på dagens inlägg och då får jag inte upp ett meddelande om att jag måste vänta 5 sekunder.

Jag trodde det berodde på att Safari topsites laddar om sina "tumnaglar" då och då...?

Senast redigerat 2011-03-03 14:54
  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-03 14:06

Fast jag använder Chrome, utan några Topsites aktiverade.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-03-03 17:26
Ursprungligen av Ree_Tab:

Fast jag använder Chrome, utan några Topsites aktiverade.

Samma problem uppträder när man kör Firefox...

Jag får inte upp nåt om 5 sekunder, även om jag klickar på "Nya inlägg" eller "Dagens inlägg" flera gånger efter varandra...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-03 15:57
Ursprungligen av Björnström:

Det låter konstigt, jag råkar aldrig ut för det och jag använder sajten (och "dagens aktiva") i princip konstant. Vad gör vi annorlunda? Har du satt Sökresultat - 99mac som bokmärke?

Vi har satt fem sekunders väntetid för att minska möjligheten till DoS attacker. Det är busenkelt att sänka forum som tillåter obegränsat antal sökningar till gäster.

Mitt bokmärke går till 99mac - Senaste nytt från Macvärlden

Och jag förstår verkligen varför ni har en gräns. Det är dock intressant om det inte är alla som upplever att man behöver vänta:

Ursprungligen av Johan S:

Jag får inte upp nåt om 5 sekunder, även om jag klickar på "Nya inlägg" eller "Dagens inlägg" flera gånger efter varandra...

Ursprungligen av studiox:

Hur många inlägg måste man ha postat här för att inte längre klassas som gäst?

Berättigad fråga om det finns möjlighet att ge vissa användargrupper kortare tid att vänta mellan sökningarna.

jag får också upp den rutan, jag yrkar bifall till ditt krav på att ta bort "nintendo-texten".

Nej det är inget som stör mig heller. Vore bara lite intressant att veta varför det sker utan att man har gjort en sökning, och varför det sker i Chrome men inte i Safari

Jag får också upp texten ibland, särskilt på måndagar när jag är lite skakig på handen och råkar klicka på "nya inlägg" när jag egentligen ville till "bevakningar".

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-07 12:09

Jag har aldrig fått upp den rutan heller, möjligt att den exkluderar admins som någon redan skrev.

Ursprungligen av kainen:

Jag har aldrig fått upp den rutan heller, möjligt att den exkluderar admins som någon redan skrev.

Jag får inte upp den heller, kan klicka på Nya inlägg/Dagens inlägg 5 ggr/sekund, får fortfarande inte upp det.

Gör inte mig något iofs.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 13:47
Ursprungligen av keptang:

Jag får inte upp den heller, kan klicka på Nya inlägg/Dagens inlägg 5 ggr/sekund, får fortfarande inte upp det.

Gör inte mig något iofs.

Du kan alltså variera mellan dessa 5 ggr i sekunden utan att få upp något? Dvs. sekund 1 klickar du på "nya inlägg" och sekund 2 klickar du på "Mina inlägg"

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-07 13:56

Jag får också upp den rutan och det händer alltid när jag trycker på nya inlägg och direkt efter på dagens inlägg.

//Rob

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-03-07 14:13

För mig händer det sporadiskt att detta meddelande kommer upp. Jag har dock sällan känslan av att det varit berättigat. Dvs att jag gjort en sökning <5s tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 14:47
Ursprungligen av andas:

För mig händer det sporadiskt att detta meddelande kommer upp. Jag har dock sällan känslan av att det varit berättigat. Dvs att jag gjort en sökning <5s tidigare.

Alltså alla tre knapparna "Nya inlägg", "Dagens inlägg" och "Mina inlägg" är sökningar.

Ursprungligen av studiox:

Alltså alla tre knapparna "Nya inlägg", "Dagens inlägg" och "Mina inlägg" är sökningar.

Aha, jag trodde det handlade om oavsett vad man klickar på så fick några personer upp det.

Jag växlar inte så snabbt mellan Nya inlägg/Dagens/Mina.

Använder faktiskt endast Nya inlägg.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-03-07 15:50

Jag får det ett par tre gånger per dag när jag klickar på "Dagens inlägg"...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-04-06 19:10

Men snälla, kan ni inte göra något åt det här...det är otroligt irriterande!

Alltså, jag har aldrig varit med om det här problemet...?

Ska tydligen uppstå om man klickar snabbt mellan;
"Alltså alla tre knapparna "Nya inlägg", "Dagens inlägg" och "Mina inlägg" är sökningar."

Bevaka tråden