Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire800 adapter till SATA 2.5"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-26 18:27

Vill komma med ett tips: Köpte för någon timme sedan en FreeAgent GoFlex med FW8 från Seagate och den har räddat min externa 640GB WD Passport-hårddisk som inte längre gick igång sedan jag gav mig på att avinstallera SmartWare.

Det fina med GoFlex-adaptern är att man verkar kunna ansluta vilken 2,5tums SATA-disk som och tack vare FireWire800-adaptern får man toppenprestanda för under 300kr !!

Gör en bildsökning på "GoFlex FreeAgent FireWire800" så ser ni hur det funkar.
Ha det !

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-26 19:25

Smart!

Tack för tipset!

Ser att det finns mer avancerade dockor med strömförsörjning om man vill ansluta en större disk (3,5 tum). Eller tänker jag fel? Som jag förstår det är en GoFlex-disk bara en SATA-disk i ett plastskal, och sen har man olika adapters för Firewire eller USB. Smart att slippa köpa flera kabinett bara för att man har många diskar liggandes.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-27 09:47

Min första tanke var den här typen av FW8-kabinett från OWC:
http://eshop.macsales.com/tech_center/manuals/Mercury%20On%20The%20Go/owcmanotgassy.pdf

...men vet inte om de har någon återförsäljare i Sverige/EU. Någon som brukar beställa grejer från owc ?!

Riktigt kul med folk som kommer med tips, speciellt nya medlemmar. Annars brukar folk komma och spraya forumet med duplikat-frågor...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-27 09:54

Tack, kul !!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-27 11:46

Jag känner mig lurad, gav 299:- på MediaMarkt och då var det på vinst eller förlust, vågade inte riktigt hoppas på att det skulle funka med annat än deras egna diskar !

Ursprungligen av 25%moms:

Jag känner mig lurad, gav 299:- på MediaMarkt och då var det på vinst eller förlust, vågade inte riktigt hoppas på att det skulle funka med annat än deras egna diskar !

Om det löste problemet så var det inte bortslängda pengar, men det är värt att veta att MediaMarkt faktiskt inte alls är så billigt som folk tror.

Inte för att gå för att komma från spåret för mycket, men ett exempel är en Canon f1.8 lins jag köpte på Japan foto för 985kr kostade runt 1100kr på MediaMarkt...

3,5-tumsadaptern med firewire beställd. Återkommer med lite bilder inom kort.

Taddaa!!

Själva dockan. Det är Firewire-dockan för 3,5-tumsdiskar. Av någon anledning fick jag en USB-kabel med på köpet. Fick även AC-adapter och en FW800-kabel.

Eftersom disken egentligen ska sitta i ett skal satte jag lite tassar på dockan för extra stöd. Vill ju inte belasta själva SATA-kontakterna.

Installerat och klart. Står stabilt, och just den här disken gör verkligen inget oljud, kanske till viss del för att den står på möbeltassar.

Funkar med 2,5-tumsdiskar också.

Senast redigerat 2011-03-02 18:38
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-03 10:42

Jag kör sedan länge med denna något större och stadigare lösning för Fw800 (dubbla). (Den har eSata-kontakt också)

USB/ESATA/FW DOCKNING TILL 2,5" OCH 3,5" SATA-HÅRDDISKAR - Produktinformation

D'oh! (Fast positivt.)

Nu ser jag varför jag fick en USB-kabel med. Hur kunde jag inte se den extra FW-porten i går? Så nu seriekopplar jag den med en FW400-disk med maximal hastighet.

1
Bevaka tråden