Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka bilder från webserver på enkelt sätt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas detta var rätt forum, tyckte inget verkade klockrent?

Hur som helst, mitt behov är att sätta upp en webserver (apache tänkte jag?) från vilken jag skall kunna länka till en eller flera av mina bilder som skall kunna betraktas av forumanvändare på ett forum jag använder. Ingen flärd, bara funktionalitet önskas. Bilddatabasen, behöver man en sådan, eller räcker det med att snickra sin egen i FileMaker Pro 8 för sitt eget enkla bruk? Hela grejen är att varje bild jag vill kunna visa måste ha sin egen web-adress. Vad behövs, och var kan det finnas instruktioner?

Detta skall sitta på en dator utanför mitt nätverk är det tänkt.

Var jag tydlig nog?

Om det är en mac så är det bara att aktivera webbdelning (Systeminställningar -> Fildelning), lägga filerna i mappen "Webbsidor" (som finns under din hemmapp) och sedan surfa in på http://(domän/IP-adress)/~användarnamn.

En annan lösning om du inte behöver så jättemycket utrymme är att använda Dropbox (2GB är gratis), och lägga upp bilderna i antingen galleri- eller den publika mappen där. Då blir du inte heller beroende av att ha en dator igång.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 11:00
Ursprungligen av irrelogical:

En annan lösning om du inte behöver så jättemycket utrymme är att använda Dropbox (2GB är gratis), och lägga upp bilderna i antingen galleri- eller den publika mappen där. Då blir du inte heller beroende av att ha en dator igång.

Mitt förslag är också dropbox - det är så mycket smidigare, och gratis.

  • Medlem
  • 2011-03-02 10:21
Ursprungligen av Jörgen U:

Hoppas detta var rätt forum, tyckte inget verkade klockrent?

Webbutveckling är nog bättre lämpat. Flyttar från Digitalfoto.
Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-02 14:46

Tänkte på en sak.
Det är fullt möjligt att använda filemaker + Troi för att producera olika "färdiga" webssidor med en "fast" form inkluderande utvalda bilder.

I ett fall valde vi denna lösning för hemsidebygge åt en modegrossist (kläder), som genererar färdiga sidor med bilder och massor av olika produktinformation, java etc. Fördelen är att det går snabbt att både läsa in fakta (Xcel) och bilder (importera från mapp), samt att generera sidorna (500 bilder på 30 sidor tar 25 sek att bygga på en Mac Pro, 50 sek på en Power Mac.).

Om du ändå "kan" Filemaker så kan det vara ett alternativt tänk, och går förmodligen att applicera till din bildatabas.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-02 15:01

Eller gör som mig och lägg alla bilder du har i Picasa på Google.
Supersmidigt, fast Dropbox fungerar oxå bra.

Kan vara värt att köra t ex Tinygrab också, trevligt litet utility för att ladda upp bilder till en webserver och få en unik länk till den. Info och liten instruktionsfilm finns på TinyGrab | Simple. Screenshot. Sharing.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 20:48

Installera filemaker för att länka en avatar verkar ju sannerligen sinnessjukt dåligt tips.

1
Bevaka tråden