Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är detta framtidens mobilkoncept?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-01 14:29

Hej alla!
Jag har ett Idéutkast som jag gärna skulle vilja höra lite åsikter om.

Denna idé är i ett tidigt skede så mycket kommer troligen att ändras, tycker ni att något låter helt galet eller ni helt enkelt tycker att det hela låter som en dålig idé? Säg då gärna det! Hade varit mycket kul att höra vad ni tycker om konceptet, positiv som negativ kritik mottages tacksamt!

Nedan följer en kort beskrivning om konceptet, resten hittar ni i bilden.

Idén går ut på att man ha tre produkter:

- En kraftfull mobiltelefon
Telefonen i konceptet är det egentligen inget märkvärdigt med. Prestandan (och då priset) är tänkt att ligga en bra bit över dagens modeller.

- En pekskräm med inbyggd dockningsstation till mobilen.
Denna skärm är just bara en skärm. När den dockas med mobilen blir den en tablet/läsplatta/pekskärmsdator. Eftersom den saknar hårdvara kan den göras billigare och den har mer utrymme för batteri.

- En dockningsstation till skärmen.
Förutom nätström ger dockningsstationen även fler kontakter till skärmen (RJ45, fler USB, thunderbolt med mera) Har även lite idéer om att implementera router eller kanske tv mottagare i denna, vi får se vad som händer med det.

Konceptet bygger mycket på molnbaserade tjänster och att man i princip bara använder sin telefon/pekskärmsdator (eller vad man än vill kalla den) som en tunn klient. Detta kommer såklart medföra vissa extrakostnader. Dessa extrakostnader räknar jag med att man sparar in på övriga produkter som ersätts av denna trio.

Tack på förhand!

Saknar skärmen hårdvara!? ;-). Vad är den då gjord av? Jag antar att du menar att den saknar CPU (grafikkort [GPU] måste den nog ga - grafikkortet in själva mobilen orkar inte driva en stor skärm) Nå - det ser intressant ut. Designen kräver dock en omfattande metamorfos. Varför en massa veck, vinklar, nischer och springor som inte bara är fult utan också samlar smuts och fett och gör att en produkt snabbt ser gammal/sliten ut - det blir också en massa ställen som "nöts" (kolla in Apples tänk). Släta till allt och du har något på gång. :-). Bra.

Det här skulle kunna bli bra, men jag håller med Zimmerman, släta till den.

Sedan så gillar jag inte tanken på molnbaserade tjänster, men jag vet att där är jag i minoritet.

Mobila tjänster använder jag mycket - kalendersynk och andra synkningar, DropBox, etc - men nu snackar man ju om att applikationerna också ska köras över molnet. Detta är nog så vackert när det gäller ordbehandling och kalkylblad...men sdan tar det nog stopp :-D. Föreställ er att redigera HD-video över molnet. Eller prodda musik med 28 kanaler 24-bitars ljud och 12 feta plug-ins aktiverade. Eller ett bokmontage i InDesign. Ett 3D-projekt i Cinema4D. Ett fett bygge i AutoCad. Eller bara en enda högupplöst bild i Photoshop.
Allt det där är bara en surrealistisk dröm. :-). När man snackar om apps i molnet och bara en klient på användarsidan - eller HTML5-baserade lösningar - så handlar det bara om...tja...ordbehandling och kalkylblad :-D. Kontorsnissarnas och sekreterarnas grejer. den stora stora verkligheten av produktionen i datorer - det som verkligen driver BNP i ett land - kommer inte att kunna ske över det Internet vi har idag. En helst ny infrastruktur måste globalt byggas. Och även om våra barnbarn har allihopa 10 gigabit optiskt så måste det också vara stabilt - lika stabilt som mellan en CPU och hårddisk idag åtminstone. Jag ser inte detta hända på mycket, mycket länge.
Så - maskinen/lösningen här ovan är ju en kontorsmaskin så klart. Och surf etc. Och det duger ju till majoriteten som inte skapar ett smack på datorer. Och det är ju vackert.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det här skulle kunna bli bra, men jag håller med Zimmerman, släta till den.

Sedan så gillar jag inte tanken på molnbaserade tjänster, men jag vet att där är jag i minoritet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-02 19:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Mobila tjänster använder jag mycket - kalendersynk och andra synkningar, DropBox, etc - men nu snackar man ju om att applikationerna också ska köras över molnet. Detta är nog så vackert när det gäller ordbehandling och kalkylblad...men sdan tar det nog stopp :-D. Föreställ er att redigera HD-video över molnet. Eller prodda musik med 28 kanaler 24-bitars ljud och 12 feta plug-ins aktiverade. Eller ett bokmontage i InDesign. Ett 3D-projekt i Cinema4D. Ett fett bygge i AutoCad. Eller bara en enda högupplöst bild i Photoshop.
Allt det där är bara en surrealistisk dröm. :-). När man snackar om apps i molnet och bara en klient på användarsidan - eller HTML5-baserade lösningar - så handlar det bara om...tja...ordbehandling och kalkylblad :-D. Kontorsnissarnas och sekreterarnas grejer. den stora stora verkligheten av produktionen i datorer - det som verkligen driver BNP i ett land - kommer inte att kunna ske över det Internet vi har idag. En helst ny infrastruktur måste globalt byggas. Och även om våra barnbarn har allihopa 10 gigabit optiskt så måste det också vara stabilt - lika stabilt som mellan en CPU och hårddisk idag åtminstone. Jag ser inte detta hända på mycket, mycket länge.
Så - maskinen/lösningen här ovan är ju en kontorsmaskin så klart. Och surf etc. Och det duger ju till majoriteten som inte skapar ett smack på datorer. Och det är ju vackert.

Ett alternativ för tyngre applikationer är ju att man låter servern ta hand om allt. Det enda du har på din klient är en spegling av vad servern gör, alltså är det bara kommandon + bild som skickas fram och och inget mer.

Ursprungligen av vijo:

Ett alternativ för tyngre applikationer är ju att man låter servern ta hand om allt. Det enda du har på din klient är en spegling av vad servern gör, alltså är det bara kommandon + bild som skickas fram och och inget mer.

Dvs. en VNC-klient. Det är absolut inte fel, men det är ändå inte helt okomplicerat, för om du använder VNC idag så vet du att det är så bandbreddskrävande att det i princip bara funkar över tråd, eller ett mycket väl fungerande trådlöst nät. Lägger man dessutom till streamandet av ljud så blir det ännu knepigare. Strömmande musik idag funkar bara bra (eller kanske man ska säga hjälpligt) under optimala förhållanden. Jag som bor ute i Norrtälje kan i princip glömma t.ex. radio över internet då jag endast har en mobil uppkoppling.

Tanken som sådan gillar jag dock. Det är ju vansinne att ha en massa enheter som alla gör olika typer av datahantering, display, gränssnitt etc. och med så minimal integration som dagens produkter – herregud folk blir ju överlyckliga bara för att de kan synka sina kontakter mellan dator och telefon, så att det finns en stor, eller rättare sagt gigantisk utvecklingspotential köper jag rakt av.

Dom flesta på jorden som proddar video och musik jobbar inte mot server. Dessa brancher består i stor utsträckning av autonoma celler - solojobbare med en burk och ett gäng interna (desktopdator) eller externa (laptop) hårddiskar - och någon server finns inte med i bilden. Så der det ut. Det är vad jag sett under mina många år i brancherna. Även i Frankrike, Spanien och USA.
Det är just denna möjlighet till miniskala, mobilitet och autonomi som revolutionerat brancherna. Det är just detta som är själva grejen liksom. Det är just DET som är stort. Förr var det annorlunda och allt var låst till fast hårdvara i fasta kluster i fasta rum i fasta hus...och allt kostade miljoner och uppåt. :-D.

Ursprungligen av vijo:

Ett alternativ för tyngre applikationer är ju att man låter servern ta hand om allt. Det enda du har på din klient är en spegling av vad servern gör, alltså är det bara kommandon + bild som skickas fram och och inget mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-06 11:12

OK, tack för dina insikter.

Även om jag pratade om "tyngre applikationer" så får man ju dra gränsen någonstans och det är klart att detta inte handlar om ett high-end koncept vad gäller prestanda. Men om man får tro Apple så lever vi ju numera i "the post PC-era" där prestanda är underordnad upplevelse. (även om Apple är långt ifrån ensamma med detta tänk så är ju deras definition väldigt talande)

Majoriteten av företag lägger ju ut sina IT-resurser i molnet, det är väl snarare där man kan hitta min målgrupp (om vi pratar om företag just nu)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-02 18:13

Tack för era svar!, nån mer som har några åsikter?

Spontant så vill jag se hur mjukvaran ser ut innan jag har någon direkt uppfattning om det. Hur samma (?) mjukvara beter sig i tre olika användningslägen är i mina ögon en större fråga än hur hårdvaran ser ut. Rent fysiskt så är skillnaden mot dagens motsvarigheter att man behöver koppla i och ur saker, medans man med dagens lösningar bara använder enheterna som dom är. Den stora vinsten med denna lösningen (som jag ser det) är att man har samma lokala lagrinsutrymme (som du iofs inte verkar vara inne på att man ska använda, iom molntjänsterna) i alla tre lägena.

Frågan är dock hur mycket utav sakerna som lagras lokalt som man vill kunna komma åt i alla lägen, kontra molnhantering. De sakerna jag vill kunna komma åt från mina mobila enheter är så "lätta" att det inte är några problem att föra över dom över 3G, så den biten faller bort för egen del.

Magkänslan säger också att jag inte vill att det ska ringa i min dator, eller ploppa upp SMS från helgens ragg under filmkvällen med polarna etc. Personligen vill jag ha få distinkta prylar med så få sladdar som möjligt, och det här går lite emot det. Det känns lite som att man försöker lösa ett problem som inte finns. Så vad är problemet de här produkterna löser? Vad frågar du kunden i butiken för att ta reda på om dom skulle vara intresserade utav det här?

om koncept.

"koncept skall funka även när man drar ut sladden"

Tänkvärt.

1
Bevaka tråden