Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabil signal (trådlös) från Netgear CE3100

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-22 18:34

Jag sitter på en 10/10 lina från Com Hem och har den senaste veckan upplevt att jag tappar anslutningen från och till (fungerar en minut, borta en, fungerar tre minuter, borta helt...) samt att den anslutning jag väl får är dålig.

Signalen verkar dock inte vara kruxet då min mor får perfekt hastighet till sin HP medan min MB inte alls gillar läget.

Är det någon som vet mer om det här problemet?

/Ecth

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-22 18:43

Det är inte ett CG3100 du har?

För jag har ett likadant och det trådlösa är helt värdelöst, jag rekommenderar dig att skaffa en ordentlig trådlös router.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-23 21:33
Ursprungligen av zappee:

Det är inte ett CG3100 du har?

För jag har ett likadant och det trådlösa är helt värdelöst, jag rekommenderar dig att skaffa en ordentlig trådlös router.

Exakt! (felskrivning av mig)
Problemet är att det har funkar utan problem (förutom någon enstaka gång men så är det med all elektronik) fram till för några dagar sedan (har haft routern i snart två månader). Då den krånglade sist så var det, som sagt, inga problem med min mors HP utan bara med min dator (MB) varför jag börjar undra om det inte är så att det kan vara något problem med airport + routern. :/

Förslag på hur man fixar det eller bytte du router?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 13:46
Ursprungligen av Henil:

Ladda ner iStumbler, WiFi Scanner, AirRadar, KisMAC eller liknande. Starta programmet och kör en trådlös nätverksscan. Du får en lista med trådlösa nätverk, vilka kanaler som används till respektive nätverk, och kvalitet. Ändra Netgearmodemet trådlösa nät till en ledig (eller kanal med bästa möjliga signal). Då skall det fungera bättre... förhoppningsvis.

Glöm inte att stänga av WiFi Protected Setup (WPS) och se till att du endast använder Europe (DE) och antingen WPA-PSK eller WPA2-PSK (inte båda samtidigt). Förutsätter att du inte kör okrypterat eller med WEP...

---- kommer inte kunna svara ev frågor på några dagar...

Nja, tror CG3100 är utom hopp även om man kör en ensam kanal.

Ursprungligen av ecth:

Exakt! (felskrivning av mig)
Problemet är att det har funkar utan problem (förutom någon enstaka gång men så är det med all elektronik) fram till för några dagar sedan (har haft routern i snart två månader). Då den krånglade sist så var det, som sagt, inga problem med min mors HP utan bara med min dator (MB) varför jag börjar undra om det inte är så att det kan vara något problem med airport + routern. :/

Förslag på hur man fixar det eller bytte du router?

Jag fixade det aldrig, klagade hos Comhem och fick nytt modem m.m., klagade vidare men de kunde inte göra något åt det. Så jag gav upp och använde en annan trådlös accesspunkt bara.

Ursprungligen av zappee:

Det är inte ett CG3100 du har?

För jag har ett likadant och det trådlösa är helt värdelöst, jag rekommenderar dig att skaffa en ordentlig trådlös router.

Lustigt, jag har samma (CG3100) och de fungerar klockrent för MBP, iPhone och iPad. Upplever inga problem sedan uppgraderingen i höstas.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 14:58
Ursprungligen av citronsyra:

Lustigt, jag har samma (CG3100) och de fungerar klockrent för MBP, iPhone och iPad. Upplever inga problem sedan uppgraderingen i höstas.

Det beror väl på användningsområde, till surf o.s.v kan man få det att fungera OK.

Men om man ska skyffla några stora mängder data o.s.v så är det katastrof, typ streaming.

Dessutom är signalen mycket svagare än en normal router.

Jag brukar streama all film och musik från min anslutna NAS. Det var mycket struligt, likt det ni säger men efter att modemet uppdaterat sig i höstas har jag inte haft några problem mer än att den kanske mår bra av en omstart varannan månad. Detta troligen för att all torrent-trafik stressar routern lite?

Har ni kollat så er enhet har uppdaterats?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 22:48
Ursprungligen av citronsyra:

Jag brukar streama all film och musik från min anslutna NAS. Det var mycket struligt, likt det ni säger men efter att modemet uppdaterat sig i höstas har jag inte haft några problem mer än att den kanske mår bra av en omstart varannan månad. Detta troligen för att all torrent-trafik stressar routern lite?

Har ni kollat så er enhet har uppdaterats?

Ja, har 3.9.21.8.V0023 vilket ska vara den senaste.

Och du streamar allt detta trådlöst?

Jag har gett upp att köra tyngre saker trådlöst, har homeplugs istället. Otroligt stabilt med samma latency som vanligt trådat.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 16:07
Ursprungligen av citronsyra:

Lustigt, jag har samma (CG3100) och de fungerar klockrent för MBP, iPhone och iPad. Upplever inga problem sedan uppgraderingen i höstas.

Samma sak här. Det är mer troligt det är fel på din mac faktiskt. Jag kör en CG3100 (Har 100/10) som jag kör:

trådat: MacPro, mac mini, min TV, min BD spelare, digital-tv boxen
trådlöst: MBP, Iphone, HP Pre2, HP bärbar och min ipad.

Har full signal på alla enheter.

Config:
* Använder INTE WPS
* Kör 11b/g/n
* 20 Mhz
* Controlchannel 1
* Enable Wireless Access Point (såklart)
* Allow Broadcast of Name (SSID)
* WPA2-PSK(Wi-Fi Protected Access 2 Pre-Shared Key)
* Encryption: AES

Sen har jag:
* IP Flood Detection avstängt (Då det gör uppkopplingen otroligt långsam)

Du kan ändra dina inställningar här http://192.168.100.1/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-22 19:31

Solstormar...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-02-24 00:46

Ladda ner iStumbler, WiFi Scanner, AirRadar, KisMAC eller liknande. Starta programmet och kör en trådlös nätverksscan. Du får en lista med trådlösa nätverk, vilka kanaler som används till respektive nätverk, och kvalitet. Ändra Netgearmodemet trådlösa nät till en ledig (eller kanal med bästa möjliga signal). Då skall det fungera bättre... förhoppningsvis.

Glöm inte att stänga av WiFi Protected Setup (WPS) och se till att du endast använder Europe (DE) och antingen WPA-PSK eller WPA2-PSK (inte båda samtidigt). Förutsätter att du inte kör okrypterat eller med WEP...

---- kommer inte kunna svara ev frågor på några dagar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-24 17:40

Spelar SC II, streamar stora datamängder och kör gärna tre enheter samtidigt. Ikväll är den okej, än så länge, får se hur det går när jag ska bege mig in i spelens värld senare.

Men är det bara den trådlösa biten som knasar? Det går ju att dra en kabel om det trilskas liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 21:20
Ursprungligen av ecth:

Spelar SC II, streamar stora datamängder och kör gärna tre enheter samtidigt. Ikväll är den okej, än så länge, får se hur det går när jag ska bege mig in i spelens värld senare.

Men är det bara den trådlösa biten som knasar? Det går ju att dra en kabel om det trilskas liksom.

För mig är det det, trådbundet har jag inte märkt några problem om man stänger av de flesta features.

Fick ytterliggare ett trådlöst problem idag, kan inte ansluta min skrivare om jag har WPA/WPA2 på...
Grattis Comhem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-26 15:25
Ursprungligen av zappee:

För mig är det det, trådbundet har jag inte märkt några problem om man stänger av de flesta features.

Fick ytterliggare ett trådlöst problem idag, kan inte ansluta min skrivare om jag har WPA/WPA2 på...
Grattis Comhem.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag brukar streama all film och musik från min anslutna NAS. Det var mycket struligt, likt det ni säger men efter att modemet uppdaterat sig i höstas har jag inte haft några problem mer än att den kanske mår bra av en omstart varannan månad. Detta troligen för att all torrent-trafik stressar routern lite?

Har ni kollat så er enhet har uppdaterats?

Hur kollar jag om routern är uppdaterad? Sen undrar jag även hur jag kommer på routern. Den vill ha lösenord och pass men de uppgifter som står på undersidan av routern stämmer inte.
Blir routern som när jag fick den (alltså olåst och så) om jag trycker på "reset"? Och kan jag isf konfiguera den på något mer fördelaktigt sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-27 22:05

Jag ringde kundtjänst igår och tjejen jag pratade med ominstallerade modemet och sen dess har jag inte upplevt några problem. Visserligen så har det bara gått dryga 24 timmar men om jag stöter på problem så säger jag till.

@ Studiox: I så fall ligger problemet hos Airport + Routern kombinerat för jag har inga andra problem med trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-02 17:48

Det höll, i två dagar, nu kör jag trådbundet...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 20:46
Ursprungligen av ecth:

Det höll, i två dagar, nu kör jag trådbundet...

Och tipsen du fick av mig hjälpte inte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-11 13:25

Tyvärr så kommer jag inte åt nätverksinställningarna... :/ vet du vilket IP routern har för 192.168.0.1 fungerar inte. Jag får upp en inloggninsruta i Safari men uppgifterna stämmer inte.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:35
Ursprungligen av ecth:

Tyvärr så kommer jag inte åt nätverksinställningarna... :/ vet du vilket IP routern har för 192.168.0.1 fungerar inte. Jag får upp en inloggninsruta i Safari men uppgifterna stämmer inte.

Det är klart adressen stämmer om du får upp en inloggnigsruta, speciellt om det står "NETGEAR" i informationen (fast det kollade du kanske inte)

vilka uppgifter har du då? Det ska vara admin/netgear om jag inte minns fel

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 21:04
Ursprungligen av ecth:

Det höll, i två dagar, nu kör jag trådbundet...

Told ya

Routerns IP-adress står i nätverksinställningarna.

Fast om du får upp en inloggningsruta är det väl snarare att du har fel lösenord. Brukar vara admin/password eller admin/admin.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-11 17:59

Eller admin/default eller bara admin och inget password.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-12 15:44

Det var admin och password (trodde såklart att det var de uppgifter som stod under burken) och jag kör exakt samma inställningar som du Studiox (vilket borde vara default?).

1
Bevaka tråden