Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp FTP i OSX 10.6.6?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 22:30

Finns det någon inbyggd ftp/ftp/programvara/funktion i OSX 10.6.6? Jag har för mig att det ska finnas?

Isåfall, hur sätter jag upp en ftp-server på min Mac Pro som sedan min kompis kan logga in på och tanka filer ifrån?

Ja, det finns. Antingen använder du inbyggda FTP-servern genom Systeminställningar > Sharing > File Sharing, och låter din komis logga in på ditt eller ett annat konto på datorn.

Eller så använder du PureFTPd Manager för att sätta upp virtuella användare.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 22:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja, det finns. Antingen använder du inbyggda FTP-servern genom Systeminställningar > Sharing > File Sharing, och låter din komis logga in på ditt eller ett annat konto på datorn.

Eller så använder du PureFTPd Manager för att sätta upp virtuella användare.

Ok. Hur ställer jag in den inbyggda? Är det fildelning jag ska aktivera eller är det något utav de andra alternativen? Finns en del i min lista.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-01 23:10

Ja, det är fildelning. Tryck sedan på Alternativ, och markera "Dela filer och mappar med FTP". Tryck på OK.

Sedan får du välja ut en eller flera mappar att dela ut, och den eller de användare som har rätt att komma åt dessa i inställningspanelen Delning > Fildelning.

Märk att den inbyggda FTP-servern i Mac OS X inte använder SFTP eller motsvarande. Ska du köra över ett publikt nätverk så bör du antingen hålla dig till gästkonton eller ett FTP-program som kan hantera kryptering.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 03:18
Ursprungligen av kjnoren:

Ja, det är fildelning. Tryck sedan på Alternativ, och markera "Dela filer och mappar med FTP". Tryck på OK.

Sedan får du välja ut en eller flera mappar att dela ut, och den eller de användare som har rätt att komma åt dessa i inställningspanelen Delning > Fildelning.

Märk att den inbyggda FTP-servern i Mac OS X inte använder SFTP eller motsvarande. Ska du köra över ett publikt nätverk så bör du antingen hålla dig till gästkonton eller ett FTP-program som kan hantera kryptering.

Det funkar inte. Jag får en adress som är: ftp://192.168.1.100 och sen när jag skriver lösenordet så säger den bara att servern vägrar acceptera det. Vad gör jag för fel?? Går ju liksom inte göra fel när man knappt har någon inställning att göra fel i?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 03:35

Nu har datorn blivit störd. Installerade pureftpd. Skitet hängde sig flera gånger så jag slängde det igen. Nu kan jag inte skapa ny mapp på skrivbordet, ta en skärmbild eller något alls som har med skrivbordet att göra (skapade en mapp på skrivbordet som pureftpd skulle använda sig av). Har slängt mappen och programmet men datorn har fått för sig att skrivbordet är off limits.

Den säger bara:"Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har den behörighet som krävs".

Vad är det med den jäveln? Hur återställer jag nu detta?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 16:02

Ingen som vet hur jag fixar så skrivbordet inte är låst?

1
Bevaka tråden