Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gcc / g++ från terminalen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sett denna fråga diskuteras tidigare, men jag blev inte mkt klokare på de inläggen och svaren.

Mitt problem är att jag har två Macar, den första(och äldsta) är min Mac mini och den andra är en Macbook Air. När Airen installerades så gick ju allt automagiskt och diverse inställningar flyttades över från Mac minin. Då tycker man ju att bägge datorerna borde bete sig likadant, men ändå så funkar gcc/g++ på Airen, men icke på Minin.

Mina åtgärder har varit att kontrollera enivronment.plist samt "paths" och de såg likadant ut på båda datorerna. Är det någon där ute som varit med om liknande fenomen och är lite vassare än jag på OsX ?
Tips mottages
Mvh

Henrik Mattsson
Uppsala

Har du installerat CLI-utvecklingsdelarna när du installerade Xcode?

Hej CLI delarna är jag osäker på alltså, kan jag kolla det på något sätt i xcode ? Eller är det smidigast att ladda ned det igen och se till att man tar den "biffigaste" versionen?

Jag antar att jag tog "rätt" version till min macbook eftersom på den funkar det. Xcode på Mini'n var det länge sedan jag installerade och därför minns jag inte vad som laddades ned då.

Jag installerade om Xcode och nu verkar det fungera med gcc/g++ från terminalen. Troligen så hade jag kryssat bort alternativet UNIX developer(tror det heter så) när jag installerade Xcode på Mac minin för länge sedan. (det alternativet åt ju upp hela 80Mb av utrymmet på disken).

Nu är allt på topp igen!

1
Bevaka tråden