Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google ändrar sökalgoritmerna för att döda länkfarmar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Citat:

Many of the changes we make are so subtle that very few people notice them. But in the last day or so we launched a pretty big algorithmic improvement to our ranking—a change that noticeably impacts 11.8% of our queries—and we wanted to let people know what’s going on. This update is designed to reduce rankings for low-quality sites—sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful. At the same time, it will provide better rankings for high-quality sites—sites with original content and information such as research, in-depth reports, thoughtful analysis and so on.

To start with, we’re launching this change in the U.S. only; we plan to roll it out elsewhere over time. We’ll keep you posted as we roll this and other changes out, and as always please keep giving us feedback about the quality of our results because it really helps us to improve Google Search.

Ska bli intressant att se vad det innebär - väldigt många är beroende av sökmotortrafiken från Google (det är därför folk försöker fuska/trolla) och nu kanske några sajter trillar långt ner i rankingen!

Official Google Blog: Finding more high-quality sites in search

Äntligen, som Gert skulle ha sagt. Nu sitter säkert massa SEO-"experter" och sliter sitt hår när de inte kan få upp sina semi-spam-sajter i sökresultatet

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-01 17:35
Ursprungligen av Adrian B:

Äntligen, som Gert skulle ha sagt. Nu sitter säkert massa SEO-"experter" och sliter sitt hår när de inte kan få upp sina semi-spam-sajter i sökresultatet

Nja, inte riktigt. Det blir snarare lättare om man har bra content och original content

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 17:59

Jag skulle vilja säga "Äntligen", samt att tillägga att det var på tiden.

PageRank-fusket är väldigt utspritt och jag hoppas förändringen släcker lampan för företag som sprider "fusket". Det tar betalt för "luft" och skapar oreda i begreppen, framförallt mellan visningar och klick. (en av mina kunder har 20 000 visningar på ett ord, men bara 15 klick/ mån)

Googles förändring var helt väntad, eftersom de stängt av indexet för de fusklänkar de själva kommer på. Hoppas alla andra sökmotorer följer efter. Detta medför en mer fungerande ekonomi för de seriösa sökmotoroptimerare, eftersom det är grundjobbet som får mer betydelse och som ligger i koden på själva sidorna...

Grattis Google, skynda att ändra för Sverige också, tycker jag.

Här är lite hårda fakta på hur ändringen faktiskt påverkat spamsajterna: Google Farmer Update: Quest for Quality - SEO-Blog

Ursprungligen av zappee:

Nja, inte riktigt. Det blir snarare lättare om man har bra content och original content

Jag tror du missförstod vad jag skrev. Jag skrev att SEO-"experter" skulle få det svårare att få spam-liknande sajter att hamna högt på Google. Vilket ju är hela poängen med ändringen, dvs att bra innehåll ska vinna över spamsajter.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-01 23:11
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du missförstod vad jag skrev. Jag skrev att SEO-"experter" skulle få det svårare att få spam-liknande sajter att hamna högt på Google. Vilket ju är hela poängen med ändringen, dvs att bra innehåll ska vinna över spamsajter.

Och jag menade mer att det inte är speciellt svårt att fortsätta spamma.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 23:24

Instämmer i kören - hoppas verkligen att detta kommer till andra datacenters snart (och även i USA - det står ju inte exakt när google planerar att implementera det - vilket är en trevlig strategi då folk inte ska kunna analysera resultat)

Det finns så många spam/skräpsajter som enbart lever för att posta blogginlägg eller bygga robot-content att det är skärmande att det hållt på så många år som det gjort. Skönt att google äntligen kanske klipper av den navelsträngen.

Alla sajter som nu har riktigt och intressant content - skriv på som bara tusan så finns det chans att kanske er sajt hamnar högt upp

Ursprungligen av zappee:

Och jag menade mer att det inte är speciellt svårt att fortsätta spamma.

Så du menar att du redan nu vet att Googles ändringar inte gör det svårare för länkfarmarsajter?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 13:52
Ursprungligen av Adrian B:

Så du menar att du redan nu vet att Googles ändringar inte gör det svårare för länkfarmarsajter?

Den är ju som sagt redan lanserad i USA.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-06 21:09
Ursprungligen av zappee:

Den är ju som sagt redan lanserad i USA.

Jasså, google säger att dom ska släppa det i usa först.. Har dom alltså gjort det nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-07 07:42
Ursprungligen av studiox:

Jasså, google säger att dom ska släppa det i usa först.. Har dom alltså gjort det nu?

"But in the last day or so we launched a pretty big algorithmic improvement to our ranking—a change that noticeably impacts 11.8% of our queries—and we wanted to let people know what’s going on. "

En sak i Sverige som jag stör mig på är när man söker på recept. Det är en massa receptsamlingssajter som kommer högst upp på varje sökning. Alltså inte sajter som innehåller recept själva, utan som bara länkar vidare till de riktiga receptsajterna.

Ursprungligen av zappee:

Den är ju som sagt redan lanserad i USA.

Ja, och siffrorna visar ju att det har skett ändringar också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-25 19:50

Jag säger som Adrian, ÄNTLIGEN.

På mina sökningar på jobbet får jag nästan bara träffar från just "link farms" eller "trading sites" vilket gör det väldigt svårt att hitta användbar information.

Skönt att Google äntligen insett detta.

Det finns väldigt mycket skräp på nätet. Det är bra att Google försöker stävja det lite. De kommer nog på nya trick men nu får de i alla fall ta i lite mer.

Nya trick... Det verkar gå: Gizmodo, the Gadget Guide

Apropå ett annat sätt att manipulera sökresultaten

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 23:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Nya trick... Det verkar gå: Gizmodo, the Gadget Guide

Apropå ett annat sätt att manipulera sökresultaten

Det där har funnits i flera år

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 21:22

Otroligt skönt så fuskarna inom SEO får svårare att sprida sin dynga.

Senast redigerat 2011-03-05 20:12
  • Medlem
  • 2011-03-01 17:56

Verkligen på tiden. Senaste två åren har det känts som 90-talet kommit tillbaka - samma sökning i olika sökmotorer i hopp om att hitta ett vettigt resultat.

1
Bevaka tråden