Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i MPB 2010 vs MBP 2011

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Sitter i dagsläget på en MBP 2010 och har tänkt byta 7200-rpm:aren mot en SSD.
Funderar på en OCZ Vertex 2, men såg kommande Vertex 3 skulle ha i runda slängar dubbel prestanda med ~500mb/s läs/skriv. Så till vida missuppfattning inte skett så klarar nuvarande MBP 3 Gigabit på Serial-ATA, men Vertex 3 kräver 6 Gigabit.
Så förutsatt att ovan är riktigt: Har MBP 2011 SATA 3 (dvs klarar 6 Gigabit)?

2. Sen har jag en fundering till runt SSD. Hade förut en MBA 2011. Den hade fenomenal standbytid och vaknade ur vila på ett par sek. Uppnår man detsamma bara genom att stoppa i en SSD i MBP, eller har det att göra med optimeringar i OS X direkt riktade mot MBA?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-25 19:24

1. Det verkar som om 15'' har SATA III, jag har kollat lite på macrumors och en del andra siter.
2. Min MBP 15'' Core i5 2,4GHz (December 2011) vaknar på någon sekund från vila, Intel SSD 160GB.

Ursprungligen av mattiL:

(December 2011)

Jävlar, en dator från framtiden!

Ursprungligen av mattiL:

1. Det verkar som om 15'' har SATA III, jag har kollat lite på macrumors och en del andra siter.
2. Min MBP 15'' Core i5 2,4GHz (December 2011) vaknar på någon sekund från vila, Intel SSD 160GB.

Det var goda nyheter! Synd bara det verkar va snack om Q3 för Vertex 3..

Ursprungligen av rittfeldt:

Det var goda nyheter! Synd bara det verkar va snack om Q3 för Vertex 3..

Så sent? Jag beställde Vertex 2 idag, som jag trodde jag skulle få skicka tillbaka.

Edit: Låter mer som "nästa vecka" tycker jag.

Ursprungligen av http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2011/419:

The new Vertex 3 Series will be showcased at next week's international CeBIT tradeshow in Hanover, Germany, and will begin shipping following the event through OCZ's global channel.

Senast redigerat 2011-02-25 22:41
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-25 21:17

Skit, nu bröt jag NDA igen...

Nja, 2010 kanske det ska vara.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-02-26 19:53

Har en allmän fråga ang. SSD som jag passar på att ställa här istället för att skapa ny tråd. Många skriver om att köpa 2.5" till 3.5" adapter för att kunna använda 2.5" SSD i macbook pro. Det säljs ju 3.5" SSD diskar, varför inte köpa dem istället och slippa adapter? Ser ingen prestandaskillnad på t.ex Vertex 2

criztal, det har du nog fått om bakfoten. De pratar om s.k. optibay som gör att man kan peta in en ssd disk där dvd:n sitter annars.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-26 21:04

Om du köper en Vertex så skickar de med en adapter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-26 21:07

@criztal
Du har nog fått storlekarna om bakfoten.
2,5'' är den normala bredden på diskar i bärbara datorer, 3,5'' är bredden på de diskar man använder i stationära datorer.

En adapter för 2,5'' > 3,5'' används normalt i stationära datorer.

  • Medlem
  • 2011-03-01 07:30

Hej

jag har läst runt lite om detta och det verkar som om de nya MacBook Pro 2011 har stöd för SATA III på moderkortet. Dock verkar det osäkert om OSX stödjer det än? Någon som vet eller testat?

Vill ni inte vänta på Vertex 3 så finns Corsairs disk Performance 3 redan och den har SATA III. Komplett.se - Corsair SSD Performance 3 Series 128GB

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 08:57
Ursprungligen av osker:

jag har läst runt lite om detta och det verkar som om de nya MacBook Pro 2011 har stöd för SATA III på moderkortet. Dock verkar det osäkert om OSX stödjer det än? Någon som vet eller testat?

Behöver Mac OS X känna till om det är SATA I/II/III?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-01 21:27

Tror inte att OS X bryr sig, det handlar mest om att accessa data fort, och SATA III gör det snabbare.
Så det borde vara bra.

dvs. det ligger på hårdvarunivån, som operativsystemet inte förstår/bryr sig om.

Ungefär som Tamagotchi, mata mig dagligen så väcker jag inte dig på natten.. (jag har fortfarande kvar ungarnas tamagotchi i en låda, utan batteri...)

  • Medlem
  • 2011-03-02 18:25

Jo, det verkar som att det inte skall vara några problem. Har beställt en disk nu som kommer samtidigt som mbp:n på fredag. Skall försöka komma ihåg att rapportera hur det gick.

  • Medlem
  • 2011-03-04 22:52

Hej

här kommer en update so far. Jag köpte en Corsair SSD Performance 3 Series 128GB från komplett samt fick min nya MBP 2011 standard konfigurerad. Satt direkt i SSD disken och försökte installera OSX. Installationen fryser dock efter ca 30% och efter att ha testat 2 ggr med samma resultat ger jag upp. Jag sätter istället tillbaka orginal HDD, kör migration assistant och föröver filer från min gamla MB. Kör sedan time machine backup. Efter det sätter jag tillbaka SSDn och kör restore vilket fungerar bra. OSX går helt sjukt snabbt. Dock har det frusit en gång. Jag får snurrhjulet och den bara står så. Får se om det kommer tillbaka.

Någon som sett något liknande?

Verkar på internet som att endel ha problem med frysningar men då med äldre ssd och efter att datorn varit i sleep mode.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-10 11:38

Någon som har en bra länk någonstans vart man kan läsa på lite om olika SSD diskar och vad det är för skillnad på dessa? Jag är sugen på att köpa en till min MBP 13" mid 2009 men har ingen aning om vilken jag skall köpa?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-10 12:22
Ursprungligen av kainen:

Någon som har en bra länk någonstans vart man kan läsa på lite om olika SSD diskar och vad det är för skillnad på dessa? Jag är sugen på att köpa en till min MBP 13" mid 2009 men har ingen aning om vilken jag skall köpa?

Här finns ett test från 2010 om de diskar som fanns då: Sveriges största SSD-test 2010 - www.nordichardware.com
Nu är även en ny generation diskar på väg från Intel och OCZ men om jag förstått det rätt är SATA2-gränssnittet en flaskhals där och ingen idé att köpa dem om man inte har SATA3. Kanske finns det andra fördelar med dem som gör de värda att köpa men inget jag känner till. Själv tänker jag slå till på en OCZ Vertex 2 120GB nästa vecka.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-10 12:39
Ursprungligen av joakimo:

Nu är även en ny generation diskar på väg från Intel och OCZ men om jag förstått det rätt är SATA2-gränssnittet en flaskhals där och ingen idé att köpa dem om man inte har SATA3. Kanske finns det andra fördelar med dem som gör de värda att köpa men inget jag känner till

Det är värt att köpa dem även om man bara har SATA-2 för de nya SSD diskarna lär ju ha både högre tillförlitlighet och förbättrade överföringsprestanda och accesstider än de "gamla" och därför vara snabbare på det mesta även om de ibland "slår i taket" på grund av SATA2's lägre kapacitet.

Dessutom kan det ju vara bra att i förebyggande syfte köpa en ny SSD med SATA3 om man senare vill flytta över SSD:en till en nyare MBP med SATA3

Senast redigerat 2011-03-10 13:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 12:43

Jag har en 120GB OCZ Vertex 2 i min MBP 15" 2010. Funkar smutt!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-10 13:09

Vad jag förstått efter att ha letat runt lite på nätet så har nya MBP en SATA III (6 Gbit) på HDD-platsen och en SATA II (3 Gbit) på optiska. För att få maximal prestanda ska man då montera den snabbaste disken på standardplatsen för hårddiskar i datorn. Vill man byta optiska mot en hårddisk får man tänka på att prestandan där är något lägre, så att man väljer en disk som håller sig under 3 Gbit i maxöverföring. Anledningen till den långsammare porten är att den drar mindre ström, och datorn är tänkt att ha en DVD där som inte behöver mer än vad SATA II levererar.

Nackdelen med att montera en hårddisk i en optibay (om man vill ha dubbla diskar istället för DVD) är att det inte finns någon rörelsedetektor på optiska platsen. Det passar alltså bättre med en SSD där i det avseendet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-10 14:00

Ytterligare en fråga, någon som har tips på vart man köper en såndär optibay eller vad det heter så man byter ut DVDn mot hårddisk?

  • Medlem
  • 2011-03-10 15:27
Ursprungligen av kainen:

Ytterligare en fråga, någon som har tips på vart man köper en såndär optibay eller vad det heter så man byter ut DVDn mot hårddisk?

Mac i Malm - MCE OptiBay Hard Drive - MacBook / Tillbehr / MacBook / Datorer / Kullander Apple Premium Reseller

eller här:

2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement SATA on eBay (end time 31-Mar-11 21:01:22 BST)

Jezper.se skriver lite om hur man går tillväga här: Guide: Två hårddiskar i din MacBook | Jezper.se

  • Medlem
  • 2011-09-12 02:46

Ni som bytt HD i era MBP 2011, kopplade ni loss batteriet från logikkortet innan ni uppgraderade HD och/eller RAM? Är det nödvändigt att göra det? (Vill inte rosta burken i när jag nu förhoppningsvis får min nya ögonsten i slutet av veckan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 09:14
Ursprungligen av Korsriddaren:

Ni som bytt HD i era MBP 2011, kopplade ni loss batteriet från logikkortet innan ni uppgraderade HD och/eller RAM? Är det nödvändigt att göra det? (Vill inte rosta burken i när jag nu förhoppningsvis får min nya ögonsten i slutet av veckan).

Nej, endast bakluckan krävs att tas bort för att byta RAM och SSD. Titta på iFixit.com

  • Medlem
  • 2011-09-12 12:39
Ursprungligen av xtrem:

Nej, endast bakluckan krävs att tas bort för att byta RAM och SSD. Titta på iFixit.com

Det var det jag gjorde, och de tar av batterikabeln för alla moment de gör i datorn, därav min fråga.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-12 14:21
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det var det jag gjorde, och de tar av batterikabeln för alla moment de gör i datorn, därav min fråga.

Men vad säger Apple? Har du tittat i den lilla boken som medföljde din MBP?

Den här http://manuals.info.apple.com/sv_SE/macbook_pro_15inch_early2011_s.pdf

Där står inget om att batteriet ska kopplas ur.

  • Medlem
  • 2011-09-12 23:22
Ursprungligen av Mija:

Men vad säger Apple? Har du tittat i den lilla boken som medföljde din MBP?

Den här http://manuals.info.apple.com/sv_SE/macbook_pro_15inch_early2011_s.pdf

Där står inget om att batteriet ska kopplas ur.

Jag har inte fått min MBP än, den kommer tidigast på torsdag, men jag passar ändå på att läsa in mig på det jag behöver veta, i förhand.

Korspostning är EJ tillåten. Ett inlägg raderat.

/Mod

1
Bevaka tråden