Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDMI till DVI på TFT skärm ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns tämligen logiskt att så är fallet, men bäst att fråga innan man köper något.

Min sons XBox360 har precis havererat (que surprise) och jag funderar på att köpa en Playstation 3 som har HDMI och därmed försvinner behovet av analog in.

Men istället för att köpa en dålig 50Hz LCD tv för 2995kr så tänkte jag köpa en HDMI->DVI converter på Kjell & Co samt en 23" LCD skärm för runt 2000kr som han även kan koppla till sin MacBook Pro.

De skärmarna som finns, billiga 23" DVI 1920 upplösning, 2ms respons är ju mycket bättre än en 1024 50Hz LCD tv.

Kommer detta att fungera bra ?

Finns det ingen ok skärm som har HDMI-ingång istället med vettigt pris?

Digitalt till digitalt bör ju inte vara några problem, men har aldrig provat..

Ursprungligen av keptang:

Finns det ingen ok skärm som har HDMI-ingång istället med vettigt pris?

Digitalt till digitalt bör ju inte vara några problem, men har aldrig provat..

Jo, jag har redan fått tips från en som säljer en...

Som du säger, DVI<>HDMI lär ju inte vara något, men det är väl kanske helheten jag tänker på, blir det bra ?

Jag hade inte chansat utan köpt en med HDMI-ingång.

Kanske någon här på forumet har använt en sån adapter och har lite erfarenheter kring det.

Jag har nu hittat en skärm MED HDMI här på forumet som jag troligtvis köper om vi kommer överrens, men alltid bra med info om PS3 till skärm...

Då får ju tråden en betydelse också

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-01 21:53

HDMI och DVI är elektriskt kompatibla vad gäller de digitala grafiksignalerna, så det enda en HDMI-till-DVI-adapter gör är att plocka bort styrsignalerna för tv och ljudet. Åt andra hållet så plockar en DVI-till-HDMI-adapter bort den analoga signalen.

Nackdelen med HDMI-till-DVI är förstås att det behövs separata kablar för ljud och att tv:n inte kan styras lika enkelt. Men ska du köra med en datorskärm så är det ett mindre bekymmer.

1
Bevaka tråden