Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Data Rescue II för att rädda hårddisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 10:37

Har en Macbook som hårddisken pajjat på. Startade upp från skiva och en REPAIR gick inte att genomföra. Invalid Node Structure eller så stod det...

Har viktig information på hårddisken så nu har jag skaffat Data Resque II, men hur använder jag den? Jag har försökt att starta upp från skivan med DR, men den kommer bara till äpplet och snurren under.

Datorn har ingen firewire så jag kan inte starta upp den som en extern hårddisk vilket brukar funka. Och man kan inte starta upp den som extern hårddisk utan firewire.

Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-21 10:42

Så fort du satt på datorn tryck ner vänster ALT tangent (innan du hör startup-ljudet) så får du upp startmenyn. Där bör du kunna välja att boota från din CD (Där du har DR)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 11:10

Fast den startar inte upp.... Efter att ha valt skivan alltså.
Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 11:07

Fantastiskt! Det funkade och jag fick 2 val. Harddisken och skivan med DR. Då får vi se vad som händer nudå. Jag valde skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 15:58

Ok... Lyckades backa upp all data genom att skaffa ett chassi, ta ut hårddisken och plugga in den på den vägen.
Sedan stoppade jag i Disk Warrior och den stog och tuggade i en vecka...
Den blev aldrig klar, efter att ha kört i en vecka, så jag avbröt. (den hade inte hängt sej)
Sen stoppade jag in installationsdisken, erase'ade hårddisken trots att den sa att jag behövde byta hårddisk och sedan körde jag en REPAIR DISK.
Då sa den att allt var ok.
Jag installerade om med en installationsdisk.
Körde en update, den stod och tuggade i 3 timmar och kom ingen stans.
Jag gjorde en HARDWARE test som sa att allt var ok.
Jag kör nu en EXTENDED TESTING.
Om den säger att allt är ok så tänker jag köra en ny software update.
Funkar inte det så ger jag in datorn till apple....................

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 20:24

Sista steget: Köp en backup-disk och börja ta backup på dina filer med förslagsvis Time Machine!

Dessutom, jag skulle inte lita på den disken.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-01 20:54

Sista steget är väll egentligen första steget. (Från Acke)

Första steget är iallafall att inte köra Disk Warrior och andra program som du tror du kan rädda disken med, om du inte absolut vet vad du gör eller skiter i om disken går sönder. Oftast gör du mer skada än nytta

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 10:58
Ursprungligen av Lm:

Sista steget är väll egentligen första steget. (Från Acke)

Första steget är iallafall att inte köra Disk Warrior och andra program som du tror du kan rädda disken med, om du inte absolut vet vad du gör eller skiter i om disken går sönder. Oftast gör du mer skada än nytta

Medhåll, så är det helt klart. Även om man vet vad man gör så blir man mer och mer desperat desto viktigare filer det är och desto sämre chans man verkar ha att återskapa dom. I det fallen är det bättre att lämna in disken till någon som inte är lika desperat utan i lugn och ro försöker rädda den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 10:10

Jag lyckades rädda all information på datorn genom att skaffa ett chassi, ta ut hårddisken och plugga in den (chassit med hårddisken) i en annan dator.

Dock lyckades jag inte reparera hårddisken så jag lämnade in datorn, dom lyckades inte heller så jag fick en ny hårddisk.

I den processen fick jag även reda på, efteråt, att APPLE automatiskt äger gamla hårddiskar som dom bytt ut, och att man själv ansvarar för att all information ska vara borttagen från hårddisken innan man lämnar in en dator. Jag följde upp detta så långt det gick och fick även veta att gamla hårddiskar repareras och sedan används dom som nya hårddiskar i nya datorer.

Den första personen jag pratade med på Apple sa att hårddiskarna plockas isär, allt som kan smältas smälts och sedan återvinner dom materialet och gör nya hårddiskar. Alltså, helt säkert att all information är borta.

Detta visade sej vara helt fel. Kan vara intressant för någon kanske, eller så vet ni redan det. Jag var tvungen att ta reda på detta eftersom chefen ville veta vart hans gamla hårddisk hamnade...

1
Bevaka tråden