Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Thunderbolt att ge oss externa grafikkort?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Satt och diskuterade Thunderbolt med en bekant för ett tag sen, och kom in på användningsområden. Vi började klura på att det faktiskt kommer att bli helt möjligt att med den bandbredd Thunderbolt erbjuder, kunna skapa externa grafikkort till MBP.

Visst vore det fantastiskt trevligt att när man har datorn hemma så kopplar man in den till ett extern box med ett riktigt monster-grafikkort (då med egen strömförsörjning osv) som i sin tur är kopplad till en 27" Cinema Display eller liknande, för att få en riktigt trevlig upplevelse vad gäller t ex spelande. Sedan när man behöver resa bort el dyl, är det bara att koppla ur den och använda inbyggda grafikkortet.

Vet någon om detta är fysiskt möjligt med Thunderbolt? Vad jag kan se verkar det så med 10Gbps överföringshastigheter. Är det någon som vet ifall något företag planerar en sådan produkt? Vore sjukt intressant! Iaf ett kul ämne att spåna på. Tankar?

Med dom överföringshastigheterna skulle det väl nästan vara möjligt att ha externa processorer?

Haka på ett par Xeon QuadCore när man kommer till kontoret för extra speed...

Ursprungligen av Björnström:

Med dom överföringshastigheterna skulle det väl nästan vara möjligt att ha externa processorer?

Haka på ett par Xeon QuadCore när man kommer till kontoret för extra speed...

Hmm, undrar om det funkar - processorn har ju direktåtkomst till minnet (vet iofs inte vilken hastighet vi snackar där), men frågan är om det inte blir segt att läsa från internminnet, skicka till Thunderbolt-porten, över till enheten som ska dekoda / använda det. Känns som att det inte spelar någon roll om processorn är dubbelt så snabb ifall minnesaccessen är 10 ggr långsammare Men det är bara en gissning såklart.

Med externa grafikkort är det ju inga problem att lägga grafikminnet externt med, gissar att man i sådana fall får göra det även med arbetsminnet. Snart har vi flyttat ut hela datorn och har bara en thunderbolt-port kvar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-01 11:32
Ursprungligen av Kermit:

Snart har vi flyttat ut hela datorn och har bara en thunderbolt-port kvar

...och vipps, så har vi en stationär dator igen

Ursprungligen av zinned:

...och vipps, så har vi en stationär dator igen

Ja men det är ju inget ont i det. Tvärtom, vi kommer inte inom överskådlig tid att kunna förena all "computing power" vi önskar med önskemålet om maximal portabilitet –.de står (f.n. iaf) i motsatsställning till varandra.

Enheter som kan utnyttja varandras hårdvara är bara en naturlig följeslagare till trenden ned att ha saker i "molnet". Se t.ex. på hur man gör med virtualisering av servrar.

Apple har ju redan sånt som Xgrid etc. så det vore väl en fantastisk utveckling om de kunde möjliggöra sånt via Thunderbolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 12:17
Ursprungligen av zinned:

...och vipps, så har vi en stationär dator igen

Du har fortfarande en bärbar dator som grund. Jag tycker detta låter väldigt lockande. Framför allt då det är sjukt frustrerande att ha en stationär och en bärbar och försöka hålla saker synkade.

Ursprungligen av 20hz:

Framför allt då det är sjukt frustrerande att ha en stationär och en bärbar och försöka hålla saker synkade.

Men MobileMe och/eller Google och/eller Dropbox underlättar det en hel del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-02 07:34
Ursprungligen av stormstereo:

Men MobileMe och/eller Google och/eller Dropbox underlättar det en hel del.

Inte med stora photoshopfiler etc.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 13:16
Ursprungligen av Björnström:

Med dom överföringshastigheterna skulle det väl nästan vara möjligt att ha externa processorer?

Haka på ett par Xeon QuadCore när man kommer till kontoret för extra speed...

Njae, Xeon klarar ju cirka 4x6.4 GT/s - 27.2 Miljarder transaktioner per sekund. Multiplicera det med antalet bytes, låt oss för enkelhetens skull säga 8 får du en hastighet av 217 Gigabit/s - det fixar inte någon thunderbolt

(Om jag skulle räkna helt fel får någon gärna korrigera mig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 10:24

Mycket intressant! Nu blir det snart sälja av min Macbook pro 17" i7 och köpa den nya

Det är ett otroligt lockande alternativ!

Tänk att kunna ha en liten enhet, typ MacBook Air (och i framtiden kanske iPhone / iPad) och sedan bara plugga i en sladd och så är man inkopplad till hela härligheten när man behöver!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ett otroligt lockande alternativ!

Tänk att kunna ha en liten enhet, typ MacBook Air (och i framtiden kanske iPhone / iPad) och sedan bara plugga i en sladd och så är man inkopplad till hela härligheten när man behöver!

Japp, det är mitt drömscenario. Kör en 11" Air nu som är den absolut bästa Mac jag ägt. Hoppas på en uppdatering med Thunderbolt, och sedan någon lösning av denna typ. På kontoret kan man köra den som riktig monstermaskin med snabb grafik, stor display, mycket lagring mm, och bara plugga lös en kontakt och ta med sig sin kontorsdator till möten mm när det behövs. Vore grymt!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 13:18
Ursprungligen av Kermit:

Japp, det är mitt drömscenario. Kör en 11" Air nu som är den absolut bästa Mac jag ägt. Hoppas på en uppdatering med Thunderbolt, och sedan någon lösning av denna typ. På kontoret kan man köra den som riktig monstermaskin med snabb grafik, stor display, mycket lagring mm, och bara plugga lös en kontakt och ta med sig sin kontorsdator till möten mm när det behövs. Vore grymt!

Ännu trevligare vore om apple kunde ta fram en docka med grafikkort inbyggt, samt USB/FW etc. kontrollers som allt bara pratar över thunderbolt. Då skulle jag bara behöva koppla in en enda sladd till min docka och köra allt där, eller ännu bättre att apple tar fram en docka med dockningskontakt som är thunderbolt.

Ursprungligen av studiox:

Ännu trevligare vore om apple kunde ta fram en docka med grafikkort inbyggt, samt USB/FW etc. kontrollers som allt bara pratar över thunderbolt. Då skulle jag bara behöva koppla in en enda sladd till min docka och köra allt där, eller ännu bättre att apple tar fram en docka med dockningskontakt som är thunderbolt.

Jag skulle köpa en Det bör väl även gå att använda TB till nätverk? Dvs att när du pluggar i kontakten får du externa grafikkortet, skärm, extern lagring mm, samt gigabit-ethernet-uppkoppling, allt i samma kontakt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

(och i framtiden kanske iPhone / iPad) och sedan bara plugga i en sladd och så är man inkopplad till hela härligheten när man behöver!

Någonting i stil med Motorola Atrix? ( YouTube - Motorola Atrix 4G Hands-On )

Inte riktigt där än, men helt klart den telefon/datastation eller vad man nu ska kalla det som lockar mig mest för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 16:28
Ursprungligen av GustafMA:

Någonting i stil med Motorola Atrix? ( YouTube - Motorola Atrix 4G Hands-On )

Inte riktigt där än, men helt klart den telefon/datastation eller vad man nu ska kalla det som lockar mig mest för tillfället.

Du vill alltså att din slöa telefon ska vara en data?

Ursprungligen av studiox:

Du vill alltså att din slöa telefon ska vara en data?

Jag spelar inga spel. Och till allt annat duger redan min befintliga telefon gott och väl. Begränsningen har alltid legat i telefonens rätt hopplösa gränssnitt för inmatning. Kan de fixa det skulle jag inte alls ha något problem att använda telefonen som dator. En docka för skärm- och tangentbord hemma, en på jobbet och saken är biff.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-01 12:51

Jag menade inte det som något negativt utan väldigt "versatile", ville bara poängtera situationen en aning

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-03-01 13:04
Ursprungligen av Kermit:

Visst vore det fantastiskt trevligt att när man har datorn hemma så kopplar man in den till ett extern box med ett riktigt monster-grafikkort (då med egen strömförsörjning osv) som i sin tur är kopplad till en 27" Cinema Display eller liknande, för att få en riktigt trevlig upplevelse vad gäller t ex spelande.

Man kan även tänka ett steg längre - att grafikkortet kommer att vara inbyggt i skärmen. Eventuellt utbytbart, eftersom skärmar har längre livslängd än grafikkort. Kylning har Apple redan erfarenhet av från iMacen.

Och med snacket om processorer här ovanför har vi strax uppfunnit iMacen igen.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 13:10
Ursprungligen av Kermit:

Satt och diskuterade Thunderbolt med en bekant för ett tag sen, och kom in på användningsområden. Vi började klura på att det faktiskt kommer att bli helt möjligt att med den bandbredd Thunderbolt erbjuder, kunna skapa externa grafikkort till MBP.

Precis som vi diskuterat i Thunderbolt tråden här http://www.99.se/notiser/284950-thunderbolt-aka-light-peak-nu-officiellt.html så är alltså Thunderbolt en PCIe standard, vilket dom flera grafikkorten också använder sig av. Externa PCIe grafikkort har funnits tidigare och är alltså inget nytt.

Ursprungligen av studiox:

Externa PCIe grafikkort har funnits tidigare och är alltså inget nytt.

Jo, man har hört talas om sådana tidigare. Däremot känns det som att det bör finnas en anledning till att de inte "slagit"? Vilket protokoll gick det över? Och hur mycket bättre prestanda fick man med ett sådant?

Vore trevligt med bara en liten box med PCIe-kortplats där man kan slänga i valfritt state-of-the-art-grafikkort förutsatt att det finns drivrutiner till dem. Gissar att bandbredden som thunderbolt erbjuder gör att det är lite mer attraktiv lösning nu än tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 14:19
Ursprungligen av Kermit:

Jo, man har hört talas om sådana tidigare. Däremot känns det som att det bör finnas en anledning till att de inte "slagit"?

Anledningen är väl att inga seriösa gamers vill ha ett externt grafikkort till en extremt dyr bärbar dator.

Ursprungligen av Kermit:

Vilket protokoll gick det över?

Det är alltså PCIe om det inte framgick, det är en standard Cabled PCI Express. Sen finns det flera specifika sådana Nvidia Quadro Plex ATI XGP http://www.bit-tech.net/hardware/laptops/2010/05/21/computex-2010-preview-msi/

Ursprungligen av Kermit:

Och hur mycket bättre prestanda fick man med ett sådant?

Vem har sagt att man fått bättre prestanda?

Ursprungligen av studiox:

Det är alltså PCIe om det inte framgick, det är en standard Cabled PCI Express. Sen finns det flera specifika sådana Nvidia Quadro Plex ATI XGP Computex 2010 Preview: MSI | bit-tech.net

Vem har sagt att man fått bättre prestanda?

Vad jag kan utläsa från länken är det ju bandbredden på interfacet som sätter gränsen för hur effektiv den är. Nu hittar jag inga siffror på hur snabb PCIe 2.0 1x-hastighet är, någon som vet? Har för mig att det ska vara rätt snabbt, kanske måste vi vänta på en optisk Thunderbolt (Lightningbolt?) innan man kan köra de senaste korten?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 16:27
Ursprungligen av Kermit:

Vad jag kan utläsa från länken är det ju bandbredden på interfacet som sätter gränsen för hur effektiv den är. Nu hittar jag inga siffror på hur snabb PCIe 2.0 1x-hastighet är, någon som vet? Har för mig att det ska vara rätt snabbt, kanske måste vi vänta på en optisk Thunderbolt (Lightningbolt?) innan man kan köra de senaste korten?

Det är inte speciellt snabbt, 4x ska tydligen Thunderbolt klara, medan GPX (ATI's "standard") klarar 1x.

Dagens grafikkkort kräver 16x, dvs 16 "lanes"

Ursprungligen av studiox:

Det är inte speciellt snabbt, 4x ska tydligen Thunderbolt klara, medan GPX (ATI's "standard") klarar 1x.

Dagens grafikkkort kräver 16x, dvs 16 "lanes"

Attans, då gissar jag att detta inte blir verklighet förän vi får se 100Gbps-portar, vilket jag gissar är nåt år eller två bort

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 15:40
Ursprungligen av Kermit:

Attans, då gissar jag att detta inte blir verklighet förän vi får se 100Gbps-portar, vilket jag gissar är nåt år eller två bort

Vi får väl se. Inom nätverk pratar man om hur man ska komma upp i 1Tbit/s numera, så tekniken går framåt. Detta är inte koppar dock

Ursprungligen av studiox:

Vi får väl se. Inom nätverk pratar man om hur man ska komma upp i 1Tbit/s numera, så tekniken går framåt. Detta är inte koppar dock

Nä, visst finns det snabba nätverk, men på kopparsidan verkar det ha planat ut efter Gbit-nät, då folk sällan behöver mer hastighet. Dessutom måste man ju även ha switchar, routrar, nätverkskort mm som klarar de hastigheterna. Vanliga ethernet är så pass inarbetet att det kommer att ta låååång tid att ersätta med något annat gissar jag.

Intel har ju dock redan gått ut med att den optiska versionen kommer inom något år, så det känns mycket närmare till hands. Vem vet, om det blir en hit kanske vi börjar köra nätverken över Thunderbolt-koppligar också.

Det finn ju spekulationer om att Apple skulle bygga in Thunderbolt i laddkontakten. Det vore smidigt! Bara en sladd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-01 14:15

Hur länge ska man vänta på externa diskar som kör TB?

  • Medlem
  • 2011-03-01 18:33
Ursprungligen av djdisc:

Hur länge ska man vänta på externa diskar som kör TB?

LaCie utvecklar en nu som ska ha Thunderbolt.

Bevaka tråden