Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite enkla frågor om arbetsflöde och scoop med Adobe design kit

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 02:47

Jag letar efter lämplig programvara för att editera grafik till vetenskapliga artiklar.

I allmänhet så använder jag matlab eller dylika program för att visualisera data mm. Då får jag ut PDF som jag sedan mixtrar lite med (lägger till saker, lägger ihop flera och ev ritar lite på).

Därefter slänger jag in bilden, fortfarande i form av PDF i latex (som är ett typsättningsprogram).

Är indesign och illustrator lämpliga till detta? Dvs att editera PDF och rita på mm. Just nu använder jag mest Pages eftersom man inte förlorar kvalitet där när man öppnar och exporterar till PDF, men jag skulle vilja ha något som ger mycket mer kontroll. Tror ni adobes program kan vara något?

Illustrator är ett väldigt kompetent program, som i grunden bygger på PDF som dokumentformat, men om det passar just dina behov och ditt sätt att arbeta är svårt att säga utan att se exempel på vad det är du gör.

Programmet finns att ladda ner som fullt fungerande 30-dagarsversion, så om du gör det och testar målmedvetet har du alla möjligheter att själv avgöra.

Jag pysslar med liknande saker, och skulle rekommendera Illustrator precis som Richard skriver. Brukar själv spara ner från Matlab i ai-format, för att sedan redigera figurer/plottar i Illustrator. Ta ner en demp-version och testa.

1
Bevaka tråden