Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig Firewire 800-port i Mac Pro 3,1 från 2008

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-28 19:00

Jag skulle säga att båda portarna har gått från att fungera sporadiskt de senaste månaderna till att ha slutat fungera helt.
Jag har googlat och sett olika resultat, de flesta väldigt gamla och gällandes andra modeller, och jag har provat både olika kablar och att sätta in de olika diskarna i en MBP, i vilken de fungerade utmärkt.
Då kan man dra slutsatsen att det är min MP som felar.
För länge sedan så kom jag åt kabeln under drift så att den främre porten började glappa lite, inte alls mycket. Redan då blev jag orolig att något gick sönder. Sen dess har jag bara använt den bakre.

I dag funkar ingen av dessa. Någon som varit med om liknande?
Måste hela logikkortet bytas? Det blir väl en redigt dyr affär.
Går det att lösa på annat vis?
Alla tips mottages tacksamt.

Det låter som att du antingen får investera i ett nytt moderkort, eller helt enkelt köpa ett PCIe-kort.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-28 19:58

Då lutar det nog åt att köpa ett PCIe-kort i så fall. Det ska bli intressant att se vad som händer med Thunderbolt framöver, kommer det separata sådana kort man kan stoppa i min MP så är det än mer intressant. Dock kanske jag behöver både och eftersom jag har en hel del diskar som sitter på Firewire-portar.

Någon som kan rekommendera ett Firewire PCIe-kort? Vad tros om dessa två?
Sonnet Allegro Firewire 800 PCIe - Macoteket

Sonnet Tango FW800 & USB 2.0, PCIe-kort - Macoteket

Jag har åtminstone två lediga kortplatser i min MP eftersom jag har ett Radeon 5770 som tar upp två platser.

1
Bevaka tråden