Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa WDS med AEBS & AE

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-28 13:35

Hej!

Jag har länge suttit och googlat över hur man sätter upp ett WDS-nätverk med hjälp av en Airport Extreme (AEBS) och två Airport Express (AE), och allt verkar väldigt straight forward, sånär som en sak;

Enligt Apple's Airport-hjälp står det:
"Ställ in nätverksläget till att skapa ett trådlöst nätverk, delta i ett WDS (Wireless Distribution System), eller till att utöka ett trådlöst nätverk om enheten stöder det och du tänker ansluta andra 802.11n-enheter till nätverket."

Och det är här problemet börjar; Jag har inte alternativet "Delta i ett WDS (Wireless Distribution System) i rullgardinsmenyn. Se bild nedan.

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Har testat att bara skapa ett nätverk, och med AE delta i ett WDS-nät, men de vägrar hitta varandra efter det, och bara blinkar gult.

Har även testat att nedgradera Airportens firmware till 7.5.1 eftersom jag läst att 7.5.2 bröt kopplingen i fleras WDS-nät, men utan framgång.

Tänker jag fel? Hur ska jag konfigurera AEBS för att skapa ett WDS?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-28 14:03

Kanske en manual till eftermiddagsfikat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-28 15:03

Tack.

Jag har läst igenom kapitlet ang. WDS som börjar på s.42. Men jag måste ha missat någonting, för som du ser på bilden saknas alternativet man ska välja enligt steg 3 på sidan 43 (Delta i WDS).
Vad har jag missat?

Håll inne Alt när du ska välja vilket trådlöst läge du ska ha.

Har också försökt mig på WDS, men inte fått det att funka. Så jag tror du behöver ett lycka till på vägen. Kanske hjälper det dig

Du måste ange rätt relä och se till att adresserna är rätta när du kopplar ihop dem mot varandra.
Enklaste sättet är att koppla in enheterna nära varandra för att enkelt kunna "switcha" mellan enheterna, gör du enklast med ethernet-kabel.

Satt nog 4-5 timmar om inte mer för att få igång det. 4 express, 1 TC & 1 Extreme... När jag fixat klart dem så var det bara att sätta ut dem i huset där jag ville ha dem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-01 08:28

Perfekt! Tack Pierre för Alt-tipset, det var dit jag ville komma!

Nu återstår bara att få skiten att funka

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 12:55

Även jag slet mitt hår för att få till det här. Därför skrev jag en guide för hur jag gjorde.

bra skrivet btw

Det man inte får glömma med WDS är att om man har en gammal AEBS eller AE så sänks nätverkets hastighet för att anpassa de äldre modellerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-14 20:09

Tack så mycket för länken! Detta ska helt klart testas när jag har några timmar över.

1
Bevaka tråden