Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte Apple bestämma sig för hur ett fönster ska se ut?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 15:59

Märkte detta när jag startade appstore (första gången).

Bifogar tre skärmdumpar.

  • Från Itunes

  • Från AppStore

  • Från Safari

Alla tre har olika sätt att visa stäng/minimera/"maximera" sektionen. Borde inte Apple om alla följa sina egna design guidlines?

Jag håller faktiskt med. Det är en liten detalj, men det är ack så viktigt om de nu ska ha riktlinjer för hur saker och ting ska se ut. Jag hoppas för allt i världen att de inte tycker att lösningen för iTunes är bra, för den är riktigt ful i mina ögon.

Det är inte det enda. Om man trycker på det gröna plusset i itunes minimerar den ner spelaren till "miniplayer", tycker man igen får man upp den storlek man hade senast. Ett tryck i gröna plusset vill ALLTID ha till att fylla ut skärmen eller gå tillbaka till det man hade innan så att säga.

Jag trycker "cmd"+W... För omständigt och röra musen för att kryssa ner ett fönster!

haha ne men det är faktiskt irriterande, bestäm er APPLE!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-26 19:20

Mitt iTunes ser ut så här.

Vänta nu, var det inte någon diskussion om just det här när itunes blev 10, och det gick att ändra det genom att gå in och ändra i någon plist eller något?

edit: Jojjemens!
http://www.cultofmac.com/fixing-itunes-10-minimize-maximize-close-buttons-how-to/57779

Usch

Det här är verkligen ett sorgligt kapitel. Dessutom är ju trafikljusfärgkoningen riktigt märklig och inte särskilt intuitiv.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 11:56
Ursprungligen av pressplayontape:

Det här är verkligen ett sorgligt kapitel. Dessutom är ju trafikljusfärgkoningen riktigt märklig och inte särskilt intuitiv.

Nej det håller jag med om. Microsoft är bra mycket mer logisk och användarvänlig i det där fallet.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 11:55
Ursprungligen av onnyt:

Mitt iTunes ser ut så här.[ATTACH="CONFIG"]28635[/ATTACH]

Vad har det med saken att göra? Det är ju helt klart att du ändrat det själv.

Har raderat ett litet sidospår (sex inlägg) som handlade om i vilken ordning bilderna i första inlägget ligger. Det spelar väl ingen roll vilken som är vilken. Frågan handlar om att de är olika. Vi kan väl diskutera det i stället?

/Mod

Har nu raderat ytterligare tre inlägg.

1. Diskutera inte modereringar inne i trådarna! Har ni synpunkter på modereringar så får ni skicka PM eller skriva i Feedback-forumet.
2. Det räcker att programmen är olika. Det är det vi ska diskutera. Vad spelar det för roll om textuppräkningen och bilderna inte ligger i samma ordning?

/Mod

Jag håller med PeeMaN, den gröna knappen ska alltid ha samma funktion. Det är IMHO viktigare än hur trafikljusen placeras i ett fönster, så länge de finns någonstans i övre vänstra hörnet. Har ingen koll på hur det fungerar i Lions, men vore det inte en idé att den gröna knappen öppnar program i fullskärmsläge a la iPad?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 15:07
Ursprungligen av Striberger:

Jag håller med PeeMaN, den gröna knappen ska alltid ha samma funktion. Det är IMHO viktigare än hur trafikljusen placeras i ett fönster, så länge de finns någonstans i övre vänstra hörnet. Har ingen koll på hur det fungerar i Lions, men vore det inte en idé att den gröna knappen öppnar program i fullskärmsläge a la iPad?

Usch - läser jag ett stort excelark och vill se alla celler, och således maximera fönstret så inte tusan vill jag ha det i fullskärm då man ofta jobbar med siffror till/från excel.

Ursprungligen av studiox:

Usch - läser jag ett stort excelark och vill se alla celler, och således maximera fönstret så inte tusan vill jag ha det i fullskärm då man ofta jobbar med siffror till/från excel.

Agreed!

Ursprungligen av studiox:

Usch - läser jag ett stort excelark och vill se alla celler, och således maximera fönstret så inte tusan vill jag ha det i fullskärm då man ofta jobbar med siffror till/från excel.

Det håller jag med om. Uttryckte mig lite tokigt. Vad jag menade var att jag skulle kunna tänka mig att Apple får en idé att göra om den gröna knappen till en snabbknapp för fullskärmsläge.

Fönsterhantering i OS X är ett sorgligt kapitel, inte nog med att inte ens Apple själv lyckas vara konsekventa med knapparnas utformning, värre är att de inte är konsekventa med knapparnas funktion. Det är nära nog omöjligt att på förhand veta vad de olika knapparna ska göra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-01 09:43

Får hålla tummarna för att det blir förändring i och med Lion nu då.

Är inte det redan officiellt att så blir fallet?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 21:35

Lion lär ju inte ändra hur itunes ser ut

1
Bevaka tråden