Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IntelliMouse Explorer 3.0, Leopard och musacceleration

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-18 22:50

Hej,

Har just köpt min första Mac (MPB) men jag känner mig så otroligt handikappad på grund av hur musen fungerar i OS X Leopard. Jag har en Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0. Dels är det musaccelerationen som jag vill bli av med, helt. Sen tycker jag även det känns som att musen inte har tillräcklig precision i OS X (Den fungerar utmärkt i Windows XP).

Jag har letat runt och hittat ett antal olika "fixar", (SteerMouse, iMouseFix, MZoom). Vissa shareware som kostar, andra inte. Hur som helst så fungerar ingen för att få bort mus accelerationen eller få tillräcklig precision.

Nu undrar jag, är det någon annan som har en IE 3.0 som fått den att kännas som i windows? How ?

  • Medlem
  • 2008-07-30 13:11

Dags att lyfta tåden igen.

Jag har använt mac i ett par år nu och fortfarande inte vant mig vid OS X musacceleration. Varje gång jag hamnar vid en Windowsmaskin blir jag förbluffad över att muspekaren faktiskt hamnar där man har tänkt sig.

Jag har dribblat runt en del med USB Overdrive och det går ju att ställa på ett par parametrar, men jag kommer aldrig nära idealet (Windows-liknande musacceleration).

Det måste ju finnas mängder av användare som lider av detta, och det måste även finnas lösningar på ett så här trivialt problem. Så hur gör man?

De möss jag testat är Razer Pro 1.6, Logitech MouseMan Dual Optical och en vanlig optisk standardmus från logitech. Samma resultat på alla tre. Kanske blir det bättre med en mus från apple?

Musacceleration ?
Vet inte om jag missförstår frågan men det är väl bara att gå in på Systeminställningar, trycka på Tangentbord och mus och försöka göra ändringar där.

Jag använder själv bara pekplattan med min MacBook Pro och har ändrat accelerationen så att den går snabbt. Men ni vill ha den långsammare antar jag ?
Har inte märkt något problem alls med precisionen med pekaren.

  • Medlem
  • 2008-07-30 13:41

Detta gäller användning av extern mus.
Använder själv pekplattan en hel del och den funkar bra.

Här är en artikel som beskriver problemet mer i detalj: TidBITS : Mac OS X's Mouse Acceleration Problem

Artikelförfattaren föreslår en del program som ska lösa problemet (OS X inbyggda musaccereationskurva). Jag har testat ett par av dem men inte lyckats få ordning på det. Kanske har jag använt fel metoder eller haft otur.
Det känns som att programmen inte gör sig av med probmet från grunden utan bara kompenserar genom att lägga på ytterligare en accelerationskurva ovanpå orginalkurvan. Resultatet blir riktigt förvirrande.

Tänka sig och jag som blir irriterad på hur musen beter sig i Windows när jag kliver över dit.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 06:36

Ingen som kommit på någon lösning för detta? Spelandet på min Mac Pro blir kraftigt lidande. Är skitsvårt att pricka rätt med fps-spel.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Ingen som kommit på någon lösning för detta?

Om du använder tilläggsprogram som SteerMouse eller USB Overdrive för dina mus-inställningar, så finns där möjligheter att finjustera accelerationen så att man kan få ett beteende som förmodligen är väldigt likt en PC.

Jag använder Windows på jobbet, och Mac med SteerMouse hemma, och en likadan mus på båda ställena (Logitech LX8). Jag upplever aldrig några problem med skillnader i mus-accelerationen.

Jag vill minnas att du redan i någon tidigare tråd har fått tips om de här tilläggsprogrammen. Har du överhuvudtaget tittat på dem och testat dem?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 17:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du använder tilläggsprogram som SteerMouse eller USB Overdrive för dina mus-inställningar, så finns där möjligheter att finjustera accelerationen så att man kan få ett beteende som förmodligen är väldigt likt en PC.

Jag använder Windows på jobbet, och Mac med SteerMouse hemma, och en likadan mus på båda ställena (Logitech LX8). Jag upplever aldrig några problem med skillnader i mus-accelerationen.

Jag vill minnas att du redan i någon tidigare tråd har fått tips om de här tilläggsprogrammen. Har du överhuvudtaget tittat på dem och testat dem?

Det har jag absolut inget minne av att jag frågat tidigare?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Det har jag absolut inget minne av att jag frågat tidigare?

Jag har för mig att det hade kommit upp i någon av alla dina trådar, men jag kanske blandar ihop det med något annat.

Men det spelar ingen roll - nu har du i alla fall fått tips om de programmen.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 18:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har för mig att det hade kommit upp i någon av alla dina trådar, men jag kanske blandar ihop det med något annat.

Men det spelar ingen roll - nu har du i alla fall fått tips om de programmen.

Möjligt kanske. Kunde dock inte finna något när jag kikade igenom alla mina trådar nyss.

Ska testa de programmen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-28 08:02

Jag sitter på både OS X & WIndows varje dag. Man vänjer sig vid olikheterna, tar några sekunder.

1
Bevaka tråden