Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP- och portnummer

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag misslyckas med att ansluta en styrenhet för ljusreglering till mitt hemmanätverk.
Den heter Merten IC1 ver2 (KNX) och har ip-nr 192.168.0.222.

Det går att pinga den i VMware med direktansluten kabel till Macmini och MBPro. Så fort jag försöker att ansluta den via Airport Extreme så misslyckas pingningen, och det blira bara en massa time-out meddelanden. Enligt manualen skall portarna 80, 81 och 5000 öppnas för trafik. Hur gör man det?
Är ip-numret i rätt nummerserie? Det går bara att ändra de tre sista siffrorna i 10.0.1.200...

Någon som vet?
Håkan Larsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-27 05:47

Kan du på något sätt ändra IP-numret på din styrenhet så att den heter 10.0.1.nånting? Så att den hamnar på ditt nätverk? För annars är den ju inställd på ett annat nätverk.

Kan din styrenhet ställas in för DHCP?

Tack för svar! Jo, jag har tänkt på detta. Det finns en "IP-change" programvara till styrenheten på Mertens hemsida, men den vill inte prata med min styrenhet. Ska ta kontakt med en professionell KNX-programmerare på måndag, de har lite kraftfullare verktyg....(tror jag)

Annars hamnar Merten i den lilla svarta anteckningsboken. (där hamnar alla företag som jag ska köpa in och lägga ner, när jag blir rik)

mvh
Håkan

1
Bevaka tråden