Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två WP-installationer för en webbplats?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra om (igen ) en ganska stor webbplats där hälften är på svenska och hälften på engelska. Utseendemässigt ska man förstå att de hör ihop så jag tänkte använda samma template men olika färg på svenska och engelska.

Jag har funderat på om följande skulle funka och vill gärna ha synpunkter innan jag sätter igång

En installation görs i roten och start-sidan blir då ingångsida för båda språken. Det är inte bara OK utan även önskvärt. Resten av den installationen används sedan för sidor på svenska - det blir då URL som t ex domän.se/kontakt.html

En installation görs i en mapp "en" och där finns alla engelska sidor och får URL som t ex domän.se/en/contac.html
Med redirect på domän.se/en/index.html till domän.se/index.html så borde den index-sidan väl inte ställa till problem

Förutom att det blir lätt att ha olika färg, widgets, språkdefinition etc så tror jag även att det blir lättare att administrera dem, de blir lite mer överskådliga.

Vad tror ni? Något att gå vidare på eller tänker jag helt fel/missat något viktigt?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 19:24

Du bör använda Wordpress MU (Som numera ingår i wordpress) - då kan du lägga upp hur många språk du vill. Annars är ju wordpress inte så bra på att hantera flera språk under samma installation, fast någon annan här kanske har mer erfarenhet, men det är alltså möjligt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-02-27 19:37

Spontant låter det som att göra det allt för krångligt med två installationer. Egentligen finns det två framkomliga vägar som är betydligt enklare att hantera än dubbla installationer.

1) WP har stöd för multipla sajter sedan 3.0 i och med integrationen av WPµ. Resultatet blir då t ex sv.sajt.se och en.sajt.se, alternativt sajt.se/se och sajt.se/en.

2) Ett bättre sätt är att använda ett multispråkplugin som Qtranslate som hanterar flera språk i en standardinstallation av WP. Man har möjlighet att välja på vilket sätt språket ska visas i sökvägen, och det får sajten att bli helt dynamisk. Det är också lätt att lägga ut en class i t ex <body> med språkkoden så att man lätt kan ändra utseende på sajten för respektive språk (som du verkar vilja).

Med Qtranslate får man en flik i textredigeraren för varje språk. Mycket lätt att administrera och väldigt pedagogiskt upplagt. Själv har jag använt Qtranslate på ett flertal sajter med upp till fyra språk parallellt. Rekommenderas starkt.

Tack!
Då ska jag alltså hålla mig till en installation - men ha multipla sajter.
För WP är nog vad jag klarar och orkar nu

Visst är Qtranslate till för att samma innehåll ska visas på olika språk? Eller missade jag något på länkad sida (tack för hjälpen!)
Jag skulle varit tydligare i mitt första inlägg - innehållet är inte detsamma på de två språken. Den på svenska riktar sig till svenskar som vill ut i världen och den på engelska till folk ute i världen som vill komma till Sverige.

När det gäller url finns det något som är bättre än det andra för att man ska se det som en sammanhållen webbplats, hos Google eller av någon annan anledning dvs sajt.se/sv eller sv.sajt.se/?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 20:55
Ursprungligen av macwitty:

När det gäller url finns det något som är bättre än det andra för att man ska se det som en sammanhållen webbplats, hos Google eller av någon annan anledning dvs sajt.se/sv eller sv.sajt.se/?

Nej. Däremot finns det anledningar att välja en .com domän för engelskt innehåll och en .se domän för svenskt även om det inte är avgörande. Du bör dock ta i bekanting att du inte bör ha samma innehåll på samma språk på dom båda sidorna i allt för hög grad då det kan bli "duplicate content" enligt google.

Tack - då får jag fundera på vilket jag tycker är snyggast

Ja, du har rätt om se och com men det blir inte så - allt kommer att ligga på en och samma org som vi haft i över 10 år Vi pendlar mellan PR 4 och 5 så den vårdar vi ömt Mycker redirect lär det bli men det har jag träning på efter tidigare omstruktureringar

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 11:50
Ursprungligen av macwitty:

Tack - då får jag fundera på vilket jag tycker är snyggast

Ja, du har rätt om se och com men det blir inte så - allt kommer att ligga på en och samma org som vi haft i över 10 år Vi pendlar mellan PR 4 och 5 så den vårdar vi ömt Mycker redirect lär det bli men det har jag träning på efter tidigare omstruktureringar

PR betyder väldigt lite i googles värld, det är iaf. vad det har spekulerats i det sista året.

Fast helt värdelöst är det väl inte
Eftersom vår sida inte uppdateras så ofta får vi använda det vi kan för sökmotorerna.

Fast viktigare för oss är nog att adressen är inarbetad, inlänkar, upptryckt material med org-adressen, fattig organisation där t o m kostnader för domäner är intressant.

1
Bevaka tråden