Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash 10.2, ska lösa problemen på Mac?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 12:01
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-10 13:48

Är det nån som har testat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-10 14:42
Ursprungligen av ;:

skall prova nu testa med ett 1080P klipp på youtube o se belastningen på processorn innan och efter uppdateringen..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-10 15:00
Ursprungligen av ;:

Jag kunde inte installera uppdateringen för den sa att jag har en nyare version, jag har installerat en flashplugin som har stöd för 64 bit men det jag får med den jag har är följande:

YouTube - FULL HD VIDEO PORSCHE GT3 RS GENEVA 2010

1080p 13-17% av processorn

YouTube - PERFECT SUNSET 30min (Full HD 1080p)

1080p 20-25% av processorn

Ni kan jämföra dem värdena med denna uppdatering sedan

Jag har MBA 2,13 GHz senaste revisionen

Jag har kört den ett tag i beta, och den är klart snabbare. För att kunna utnyttja förändringarna fullt ut krävs dock två saker, dels att man har en Mac som stödjer hårdvaruacceleration (vilka modeller som gör det kan bara Apple påverka) samt att de filer/den spelare som används använder det nya StageVideo-API:et, och det betyder att de som streamar film / gör swf-animationer måste göra vissa saker.

Men, även utan de sakerna är den snabbare.

Ursprungligen av ;:

Solnedgången gick från 30% till 17% på min imac, så tummen upp!

Ursprungligen av eskimo:

Solnedgången gick från 30% till 17% på min imac, så tummen upp!

Hmm inte riktigt lika bra för mig, Safari med aftonbladets startsida uppe =

150-160% av CPU

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-02-10 20:04
Ursprungligen av ;:

För att använda grafikkortet måste videospelaren ha stöd för en ny teknik "Stage Video" som kom i.o.m. 10.2. Förmodligen har inte Aftonbladet lagt till det ännu. Men Youtube och Vimeo lär nog ha gjort det snart, så testa på de sajterna.

Här är Adobes testfilmer med den nya tekniken:
Stage Video | Adobe Developer Connection

Själv sitter jag nu på en gammal Macbook med Flash Player 10.2 installerat, men Stage Video är inte aktiverat verkar det som enligt Adobes testfilm.

Ursprungligen av Ree_Tab:

För att använda grafikkortet måste videospelaren ha stöd för en ny teknik "Stage Video" som kom i.o.m. 10.2. Förmodligen har inte Aftonbladet lagt till det ännu. Men Youtube och Vimeo lär nog ha gjort det snart, så testa på de sajterna.

Här är Adobes testfilmer med den nya tekniken:
Stage Video | Adobe Developer Connection

Själv sitter jag nu på en gammal Macbook med Flash Player 10.2 installerat, men Stage Video är inte aktiverat verkar det som enligt Adobes testfilm.

Jag avser alltså INTE deras videospelare , mina 150% är på deras startsida och beror enbart på reklambanners......

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-02-10 22:48
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Jag avser alltså INTE deras videospelare , mina 150% är på deras startsida och beror enbart på reklambanners......

Ok Ja den är verkligen hopplös!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-10 21:19
Ursprungligen av ;:

YouTube och Vimeo spelar båda upp h.264 video utan flash och med minimal hårdvaru belastning. Har fortfarande ingen flash installerat på datorn. Använder chrome för då få flash sidor.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 02:05
Ursprungligen av ;:

Vet inte om Adobe eller Apple är att skylla på men en MacPro 8 core 2.8Ghz (2008) med ett Radeon 5870 1GB kort ser minimal förbättring.

YouTube - PERFECT SUNSET 30min (Full HD 1080p) drar närmre 100% CPU.

Förstår inte varför man inte ger fullständigt stöd för alla GPU:er.

Perfect sunset drar 49% på min Macbook Pro mid-2009.

Men frågan är om jag kör 10.2? Har Chrome och det uppdaterar sig självt...

Apple lanserade stöd för hårdvaruacceleration först i 10.6.3, men bara för några få av de nyare grafikkorten, läs här:

developer.apple.com/library/mac/#technotes

Tekniken fanns redan klar i Flash Player, och finns klar för alla kort som Apple stödjer, men det är bara Apple som kan göra det, och jag tror inte att de bryr sig om det för annat än de kort som sitter i de modeller som levereras nu.

Tyvärr, jag skulle gärna vilja ha stöd för det i min MacBook Pro, men samtidigt kan jag förstå Apple att de inte lägger krut på "gamla" maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 10:49

Radeon 5870 levereras med den senaste generationen MacPro's. Jag tror Apple inte löst h264 acceleration här p.g.a. dessa maskiner generellt sätt har mindre prestanda problem i sammanhanget och så drivs de inte på batteri.

I Windows får du dock tillgång till fullständig acceleration på samma hårdvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 20:17

HW acceleration är inte av flash i sin helhet, utan bara av videofiler, då bara speciellt förberedda videos som redan diskuterats samt på vissa grafikkort. Så att gå in på aftonbladets förstasida kommer fortfarande käka mycket cpu då banners inte är video utan vanliga flash animationer.
tyvärr.

Ursprungligen av glemme:

HW acceleration är inte av flash i sin helhet, utan bara av videofiler, då bara speciellt förberedda videos som redan diskuterats samt på vissa grafikkort. Så att gå in på aftonbladets förstasida kommer fortfarande käka mycket cpu då banners inte är video utan vanliga flash animationer.
tyvärr.

Nja, jag skulle nog säga att det där är bara delvis rätt: Redan i 10.1 kom stödet för Core Animation, som medför stöd för hårdvaruaccelerad "compositing". Likaledes förändrades Flash 10.1 till att bara rita upp det som faktiskt visas på sidan. Det betyder alltså att om man scrollat ner så att ingen Flash-reklam visas, så konsumeras heller ingen cpu (av Flash). (aningens förenklat, men i princip så). För en utmärkt förklaring av Core Animation + Flash rekommenderas denna artikel

kaourantin.net: Core Animation

I Flash 10.2 introduceras en ny modell för hur video och animation kan mixas, som är effektivare än tidigare modell, men som sagt förutsätter att utvecklarna använder sig av den nya modellen. Däremot är det så att en vanlig flash-film (dvs. en som INTE innehåller animationer) inte behöver anpassas till den nya modellen, däremot behöver den *spelare* man använder sig utav göra det.

Hur det funkar kan man läsa om här: Getting started with stage video | Adobe Developer Connection

På den här sidan kan man testa hur exakt samma film beter sig i två olika spelare, en som använder "Stage Video" och en som inte gör det

Stage Video with the Brightcove Player | Brightcove Blog

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-15 21:40

10.2 funkar inget vidare för mig. När jag ska kolla på svtplay måste jag ha hårdvaruacceleration ikryssat, annars hackar videon i fullskärmsläge. Har jag hårdvaruacceleration ikryssat får jag ingen bild på livesändningarna. Risigt. Blir väl att nedgradera.

Jag har samma problem på både min iMac 2,4 GHz och min Mac Mini (2010). Spelar ingen roll om jag köra Safari eller Chrome.

Ursprungligen av -David-:

10.2 funkar inget vidare för mig. När jag ska kolla på svtplay måste jag ha hårdvaruacceleration ikryssat, annars hackar videon i fullskärmsläge. Risigt. Blir väl att nedgradera.

Jag har samma erfarenhet på min mini. Fullskärmsläget hackar efter uppdateringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 10:33
Ursprungligen av ;:

Ja, för om man har hårdvaruacceleration ikryssat fungerar inte svtplays livesändningar. Har nu nedgraderat till 10.1 och kör utan HVA. Fantastiskt inkompetent.

Ursprungligen av -David-:

Ja, för om man har hårdvaruacceleration ikryssat fungerar inte svtplays livesändningar. Har nu nedgraderat till 10.1 och kör utan HVA. Fantastiskt inkompetent.

Utav vem? Vet du att det är en fråga om kompetens, och vet du då också vems kompetens som är otillräckligt, dvs är det. SVT:s, Adobes, Apples, eller din egen kompetens som brister?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 15:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Utav vem? Vet du att det är en fråga om kompetens, och vet du då också vems kompetens som är otillräckligt, dvs är det. SVT:s, Adobes, Apples, eller din egen kompetens som brister?

Haha, som vanligt är det en helhetsbedömning. Varför inte slänga in SVT i soppan. Hade de haft lika hög kvalité på sin HTML5-sänding som Flash hade det inte varit ett problem.

Fast man förväntar sig inte att det ska bli sämre med en uppdatering. Slutprodukten är kass för mig som slutanvändare. Vems felet egentligen är faktiskt mindre intressant.

Ursprungligen av -David-:

Haha, som vanligt är det en helhetsbedömning. Varför inte slänga in SVT i soppan. Hade de haft lika hög kvalité på sin HTML5-sänding som Flash hade det inte varit ett problem.

Fast man förväntar sig inte att det ska bli sämre med en uppdatering. Slutprodukten är kass för mig som slutanvändare. Vems felet egentligen är faktiskt mindre intressant.

I det korta perspektivet är det naturligtvis så, men i det längre är det viktigare, för någon ska ju fixa det någonstans. Mitt förslag är att du rapporterar in problemen till svtplay, så får de gräva vidare. Det ligger ju i allas intresse att det åtgärdas, och de har både expertis och lite tyngd bakom, utifall problemet inte ligger hos dem.

Hur/var gör man inställningarna?

Ursprungligen av -David-:

Ja, för om man har hårdvaruacceleration ikryssat fungerar inte svtplays livesändningar. Har nu nedgraderat till 10.1 och kör utan HVA. Fantastiskt inkompetent.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 15:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Hur/var gör man inställningarna?

Högerklicka på en Flash-film.

Aha. Gracias.

Ursprungligen av -David-:

Högerklicka på en Flash-film.

1
Bevaka tråden