Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP inköpt i slutet av Maj 2010, seg och hänger sig, är något fel?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag tänkte söka lite råd här.. Är inte så jätte insatt i Mac och köpte väl en dels för att slippa vara så insatt i hur min dator fungerar och bara kunna glida.

Saken är den att datorn är väldigt seg. Jag har den igång länge och sätter den i viloläge om nätterna. Har väldigt sällan tunga program igång, oftast bara Spotify, VLC, Adium och Firefox men ändå laggar den, den laggar när jag skriver, börjar ladda när jag trycker på länkar... Ska det vara så..?

Någon gång i början när jag hade den och gjorde lite grejer hit och dit så hängde den sig helt plötsligt utan anledning. Allt bara frös.
Den har hängt sig fler gånger i samband med att jag har haft externa hårddiskar inkopplade som sen gått ner i viloläge som jag sen velat komma åt igen. En av hårddiskarna verkar inte vara läsbar efter det heller...

Hårddisken på datorn är väldigt full, om det kan vara till någon nytta..
Den börjar ladda till och med nu när jag läste igenom det jag skrivit...

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. :">

Full hårddisk gör datorn mycket långsammare eftersom den söka så mycket efter fragmenterade filer. När hårddisken är full så sparar den nya filer i dom lediga "hål" som finns och då sprids filerna ut vilket gör att läsningar blir långsamma.

Försök sikta på 20% ledigt utrymme på hårddisken och se till att ha mycket internminne så kommer det bli en jäkla skillnad. Har du 4GB RAM nu?

Många som rapporterat prestandaproblem har kört Transmission eller andra Torrentprogram i bakgrunden - dom gör att hårddisken jobbar hela tiden och datorn segar ihop.

Jag körde en rejäl nyårsstädning så hoppas den kommer må lite bättre nu.
Har i nuläget 4GB ram.
Undviker gärna att ha torrentprogram igång när jag sitter vid datorn, gammal PC-vana kanske, minns hur slö den brukade bli.

Tack så jättemycket för tipsen.

Kom på en grej...
Kan Dropbox och Voddler vara bovarna i dramat tro?
Har inte tänkt på att dom startas i bakgrunden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-04 17:58

voddler ska du slänga genast! det är som ett frivilligt virus, lägger beslag på både hårddisk och ditt bredband.

Ojoj. D: Jag som tycker det är trevligt att kolla på dokumentärer och så där... Men där ser man.
Tar bort det och ser om det blir bättre.

Dropbox segar ner datorn när det är många nya filer som ska synkas men när det är färdigsynkat har jag inte märkt att den drar kraft från datorn.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-05 09:19

Får hålla med om att Voddler har en förmåga att ligga i bakgrunden och ta en del prestanda och diskutrymme. Har dock inte kört det på ett tag men vet att i dess unga dagar (vilket det fortfarande är iof) så låg en process igång hela tiden utan att användaren notifierades om detta. Det löstes genom en ikon där man själv kunde välja om den skulle vara igång eller inte, oavsett om man kollade på något eller ej, vilket är en liten förbättring. I mitt tycke skall det vara så att den endast skall vara igång när man har applikationen igång, och sedan stängas ner när man avslutar programmet, som Spotify. Men det är Off Topic
Så, som Ibish nämde, kolla så att inte Voddler ligger igång och busar

Vet inte hur mycket Voddler busade men tog bort det för tillfället och efter att samt ha rensat en hel del går den mycket bättre.
Får väl testa att installera det någon gång igen i framtiden och se hur den beter sig då.
Tack för alla råd!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-11 21:05

Voddler ligger väl och agerar server i bakgrunden hela tiden och delar på lasten till att streama till andra användare, det är väl själva grejen med Voddler? Så det lär garanterat påverka prestandan.

Ursprungligen av dhanjel:

Voddler ligger väl och agerar server i bakgrunden hela tiden och delar på lasten till att streama till andra användare, det är väl själva grejen med Voddler? Så det lär garanterat påverka prestandan.

Så är det. För att Voddler ska slå rejält MÅSTE de göra om systemet för P2P, både i Mac och PC-miljö. Det vore mer seriöst om den inte körde igång bakgrundsprocesser utan att man vet, samt att man kunde begränsa bandbredden för appen när man inte använder det. och så vidare.

Då var det dags igen...
Var ute ett tag igår. Kör datorn med extern skärm, tänkte att jag skulle seeda under tiden jag var ute så stängde bara av den externa skärmen och tänkte inte mer på det.
När jag kom tillbaks hade allt utom muspekaren fryst.
Programmen jag hade igång då var Google Chrome, Spotify, Adium och uTorrent.
Hade närmare 45 gig ledigt på disken.

Jag testade att köra datorn med stängt lock i en två dagar den här veckan men upplevde att fläkten åkte igång mycket mer då så återgick till öppet lock.
Jag är bara så rädd för att den ska få någon riktig knäpp lagom till garantin går ut...
Min kompis har haft sin iMac i två år och har aldrig varit med om att den hängt sig. Och då kör hon ändå väldigt tunga grafikprogram.

Frågan jag har är väl om jag borde höra av mig till Apple eller om jag bara är hispig?:">

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 13:32
Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Då var det dags igen...
Var ute ett tag igår. Kör datorn med extern skärm, tänkte att jag skulle seeda under tiden jag var ute så stängde bara av den externa skärmen och tänkte inte mer på det.
När jag kom tillbaks hade allt utom muspekaren fryst.
Programmen jag hade igång då var Google Chrome, Spotify, Adium och uTorrent.
Hade närmare 45 gig ledigt på disken.

Antagligen hade du mindre än 45GB på disken ledigt eftersom OS X virtuella minne och en del program äter en del utrymme som inte alltid syns. Hur stor är din disk? Har du tömt din papperskorg med alternativet säker tömning?

Disken är 250GB, tog bara efter vad som stod i finder, det var ju dock efter jag startat om datorn eftersom allt hade fryst.
Har aldrig kollat alternativ när jag tömt papperskorgen utan bara, ja, tömt.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 14:20
Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Disken är 250GB, tog bara efter vad som stod i finder, det var ju dock efter jag startat om datorn eftersom allt hade fryst.
Har aldrig kollat alternativ när jag tömt papperskorgen utan bara, ja, tömt.

Tömmer du inte med säker tömning så kan i princip hårdiskutrymmet vara nära 0 trots att det står mer i findern för med vanlig tömning så är ju papperskorgen egentligen inte tömd utan den töms när det utrymmet behövs av datorn vilket kan sega ned datorn och i kombination med virtuellt mine och olika programs hårddiskanvänding så lastas datorns rätt hårt.

Jag tippar att din dator hade nästan 0 GB hårddiskutrymme kvar när den låste sig. Vid omstart rensades sedan "allt" virtuellt på HD.n bort.

.

Aha!
Men nu har jag ställt in den till säker tömning. Så hoppas den kommer må mycket bättre från och med nu.
Slängde lite grejer och den började arbeta rejält.. Kanske betyder att den brottas med alla gamla filer jag slängt med då, stackarn.
Tack så jättemycket för hjälpen

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 14:44
Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Aha!

Tack så jättemycket för hjälpen

Det är lugnt men tänk på att nackdelen med säker tömning är att det är nästan omöjligt att få tillbaka något man råkat slänga av misstag.

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Aha!
Men nu har jag ställt in den till säker tömning. Så hoppas den kommer må mycket bättre från och med nu.
Slängde lite grejer och den började arbeta rejält.. Kanske betyder att den brottas med alla gamla filer jag slängt med då, stackarn.
Tack så jättemycket för hjälpen

Säker tömning tar otroligt mycket längre tid än vanlig tömning. Visste du inte det så kommer du snart att inse det.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 14:49
Ursprungligen av Scarecrow:

Säker tömning tar otroligt mycket längre tid än vanlig tömning. Visste du inte det så kommer du snart att inse det.

Inte så farligt lång tid om man gör det ofta, sen så är det jnte så konstigt att det tar längre tid eftersom säker tömning är en riktig tömning. Vanlig tömning är ju i princip bara en ompekning.

Hehe, jo jag märker det helt klart.
Isch vilken Mac-n00b man är...

Ett tips är ju faktisk att köpa en extern hårddisk Och uTorrent hade inte varit mitt förstaval.. Jag kör med Transmission i stället Mycket snyggare och drar mindre kraft på datorn (Enligt mig).

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Ett tips är ju faktisk att köpa en extern hårddisk Och uTorrent hade inte varit mitt förstaval.. Jag kör med Transmission i stället Mycket snyggare och drar mindre kraft på datorn (Enligt mig).

Enda "problemet" med Transmission är att de inte kodat det tillräckligt smart när det gäller minneshanteringen. Om man har en för snabb lina och flera nedladdningar igång (dvs maxar input) så buffrar den sönder ram-minnet istället för att göra en smart prioritering som andra program gör. (inte andra torrent-program, utan andra "vanliga" program).

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 17:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Enda "problemet" med Transmission är att de inte kodat det tillräckligt smart när det gäller minneshanteringen. Om man har en för snabb lina och flera nedladdningar igång (dvs maxar input) så buffrar den sönder ram-minnet istället för att göra en smart prioritering som andra program gör. (inte andra torrent-program, utan andra "vanliga" program).

Andra "vanliga" program är oftast inte lika minnes och diskintensiva som torrentprogram ofta är.

Ursprungligen av Tabb:

Andra "vanliga" program är oftast inte lika minnes och diskintensiva som torrentprogram ofta är.

Beror visserligen på vilka program man jämför med. Men ändock går det inte att komma bort ifrån det faktum att Transmission har dålig kod för minnehantering, och problemet uppstår som sagt bara när det gäller flera nerladdningar i taget. Med ditt resonemang hade systemet ballat ur såfort man skulle göra kopior av någon fil större än någon megabyte, och så är inte fallet.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 17:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Beror visserligen på vilka program man jämför med. Men ändock går det inte att komma bort ifrån det faktum att Transmission har dålig kod för minnehantering, och problemet uppstår som sagt bara när det gäller flera nerladdningar i taget. Med ditt resonemang hade systemet ballat ur såfort man skulle göra kopior av någon fil större än någon megabyte, och så är inte fallet.

Att kopiera vanliga filer skiljer sig en del från hur torrenttekniken fungerar med massvis av uppdelade filer som skickas kors och tvärs över internet. Med mycket minne och en snabb hårddisk med mycket ledigt utrymme så fungerar oftast Transmission bra. Tänk på att torrentprogram i princip alltid reserverar mycket minne och hårddiskutrymme för att de överhuvudtaget ska funka och att ju fler olika filer man delar samtidigt, desto mer belastas hårddisken och till viss del datorn.

1
Bevaka tråden