Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion, SSD och TRIM

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Ok, inte exakt alla. Men du vet vad jag menar. I stort sätt allt nytt som kommit till Mac OS X har testats i iTunes eller iLife.

För övrigt, Mac OS X 10.7 ska ha TRIM-stöd.

Jag undrar vilket stöd du har för påståendet att Mac OS X 10.7 ska ha TRIM-stöd Har apple gått ut med info om trim-stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 15:43
Ursprungligen av studiox:

Kan du förklara det där lite mer? Vad är garbage collection ?

Att SSD controllern själv håller reda på tidigare använda block som är inaktiva, och regelbundet skriver över dom i bakgrunden när disken inte används. Anandtech beskrev detta i sin Kingston V100 recension.

Kingston SSDNow V+100 Review - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-25 18:51
Ursprungligen av Fred!:

Att SSD controllern själv håller reda på tidigare använda block som är inaktiva, och regelbundet skriver över dom i bakgrunden när disken inte används. Anandtech beskrev detta i sin Kingston V100 recension.

Kingston SSDNow V+100 Review - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Att SSD controllern själv håller reda på tidigare använda block som är inaktiva, och regelbundet raderar dom i bakgrunden när disken inte används.

Det är inte magnetiskt media vi pratar om. Notera att dom skriver erase och inte overwrite. Pga: du kan bara skriva 1->0 och bara radera 0->1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 19:23

Konceptuellt är det väl mer logiskt att prata om erase, istället för overwrite, men det är samma sak. Ett använt block på disken som markerats som ledigt av operativsystemet, kan skrivas över med nollor. Självklart kan man skriva nollor även till en SSD efter som all data består av en kombination av både ettor och nollor. Dessutom var ju en tidig (men obefogad) kritik mot just TRIM och liknande lösningar att de skulle slita ut disken i förtid eftersom NAND minnen har en begränsat antal möjliga skrivningar och livstid.

Senast redigerat 2011-02-25 19:40
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-26 12:23
Ursprungligen av Fred!:

Konceptuellt är det väl mer logiskt att prata om erase, istället för overwrite, men det är samma sak.

Måste nog insistera på att det inte är samma sak: för en Flash-disk är erase en separat funktion/kommandon/operand. Du kan bara få en bit i en Flash-cell att bli ett (1) genom radering (erase). Det går inte att skriva en etta (1) genom att skriva (write) till en cell.

Ursprungligen av Fred!:

Ett använt block på disken som markerats som ledigt av operativsystemet, kan skrivas över med nollor.

Ett ledigt block raderas (vilket inte är samma sak som att skriva/write) till ett-ställt tillstånd ($FF).

Ursprungligen av Fred!:

Självklart kan man skriva nollor även till en SSD efter som all data består av en kombination av både ettor och nollor.

Visst kan man det, men det uppnår inte dom syften som du påstår. Du får ingen radering genom att skriva nollor till en SSD.

Ursprungligen av Fred!:

Dessutom var ju en tidig (men obefogad) kritik mot just TRIM och liknande lösningar att de skulle slita ut disken i förtid eftersom NAND minnen har en begränsat antal möjliga skrivningar och livstid.

Det är ju heller inte sant. I så fall vill jag se en referens (länk) som backar detta påstående. Du kan nämligen inte använda en SSD utan att behöva radera sectorer när du har använt upp (skrivit data) alla på hela disken. Du behöver helt enkelt börja radera (gamla) inaktiva sectorer för att kunna skriva ny eller uppdatera existerande data på disken. Men det är sant att Flash-teknologi lider av begränsad livstid. Därför har man uppfunnit sk. wear leveling. Någon form av TRIM-aktig funktionalitet måste du ha för att kunna få ut bra (=hög) prestanda. Den kan finnas i O/S:t funktion för filsystem eller i disken självt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-26 13:07
Ursprungligen av frazze:

Måste nog insistera på att det inte är samma sak: för en Flash-disk är erase en separat funktion/kommandon/operand. Du kan bara få en bit i en Flash-cell att bli ett (1) genom radering (erase). Det går inte att skriva en etta (1) genom att skriva (write) till en cell.

Du menar alltså att ett separat api krävs för att skriva till en flash disk? Man kan inte använda vanliga program som tidigare fungerat till vanliga diskar, utan man måste först skriva om det. posix system anrop som write fungerat inte längre mao?

Ursprungligen av frazze:

Ett ledigt block raderas (vilket inte är samma sak som att skriva/write) till ett-ställt tillstånd ($FF).Visst kan man det, men det uppnår inte dom syften som du påstår. Du får ingen radering genom att skriva nollor till en SSD.

Detta är ju intressant, du menar alltså att att det på en SSD existerar 3 tillstånd, 1, 0 och ytterligare ett. Att en etta blir en nolla, betyder inte att data försvinner mao, utan att det finns två typer av nollor?

Ursprungligen av frazze:

Det är ju heller inte sant. I så fall vill jag se en referens (länk) .

Kan tyvärr inte göra det tänkte mest på, diskussioner på internet. Men du kanske skulle kunna bidra med en länk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 23:49

Frazze verkar ha koll på SSD...

Ursprungligen av Fred!:

Du menar alltså att ett separat api krävs för att skriva till en flash disk? Man kan inte använda vanliga program som tidigare fungerat till vanliga diskar, utan man måste först skriva om det. posix system anrop som write fungerat inte längre mao?

Ja, en SSD som ansluts med t.ex. SATA har ett speciellt TRIM-kommando (särskilt API-anrop) som filsystemslagret kan utnyttja för att ange att vissa block inte längre används.

Posix-anropen är däremot likadana. Här finns lager som översätter så att du ser ett block-device, fastän det i botten inte är det.

Ursprungligen av Fred!:

Detta är ju intressant, du menar alltså att att det på en SSD existerar 3 tillstånd, 1, 0 och ytterligare ett. Att en etta blir en nolla, betyder inte att data försvinner mao, utan att det finns två typer av nollor?

Nej. En SSD innehåller bara nollor och ettor. Det finns två operationer (på låg nivå):
- Erase på ett block som är typ 128KB stort. Innehållet i hela blocket blir 0xFF. Detta är en relativt mycket långsam operation.
- Skriva nollor på godtycklig adress. Du kan inte skriva en etta någonstans. Detta går snabbt.

På en SSD finns en controller som mappar flashens interna egenheter till något som liknar en vanlig SATA-disk (med tillägget att det finns ett TRIM-kommando). Denna controller utför bland annat garbage collection. Denna garbage collection fungerar mycket bättre då filsystemet kan skicka TRIM-kommandot så controllern vet vilka block som filsystemet faktiskt använder.

Ursprungligen av Fred!:

Kan tyvärr inte göra det tänkte mest på, diskussioner på internet. Men du kanske skulle kunna bidra med en länk?

The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
TRIM - Wikipedia, the free encyclopedia

Här är några länkar om MTD (som Lion troligen ej kommer att stödja men som kan ge ökad förståelse om hur en SSD fungerar):
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_Translation_Layer
http://www.linux-mtd.infradead.org/faq/general.html

Senast redigerat 2011-03-01 05:48
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-28 23:56
Ursprungligen av pesc:

Frazze verkar ha koll på SSD...

Ja, en SSD som ansluts med t.ex. SATA har ett speciellt TRIM-kommando (särskilt API-anrop) som filsystemslagret kan utnyttja för att ange att vissa block inte längre används.

Posix-anropen är däremot likadana. Här finns lager som översätter så att du ser ett block-device, fastän det i botten inte är det.

Nej. En SSD innehåller bara nollor och ettor. Det finns två operationer (på låg nivå):
- Erase på ett block som är typ 2MB stort. Innehållet i hela blocket blir 0xFF. Detta är en relativt mycket långsam operation.
- Skriva nollor på godtycklig adress. Du kan inte skriva en etta någonstans. Detta går snabbt.

På en SSD finns en controller som mappar flashens interna egenheter till något som liknar en vanlig SATA-disk (med tillägget att det finns ett TRIM-kommando). Denna controller utför bland annat garbage collection. Denna garbage collection fungerar mycket bättre då filsystemet kan skicka TRIM-kommandot så controllern vet vilka block som filsystemet faktiskt använder.

The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
TRIM - Wikipedia, the free encyclopedia

Tack för insatsen, pesc!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 10:24
Ursprungligen av pesc:

Ja, en SSD som ansluts med t.ex. SATA har ett speciellt TRIM-kommando (särskilt API-anrop) som filsystemslagret kan utnyttja för att ange att vissa block inte längre används.

Posix-anropen är däremot likadana. Här finns lager som översätter så att du ser ett block-device, fastän det i botten inte är det.

Tror du missuppfattar vad det är jag vill ha sagt. Är det någon skillnad på write() och write(), frågan är retorisk givetvis, för att man skall se orimligheten i påståendet. Svara inte på retoriska frågor.

Nej, TRIM är inget api anrop, det är ett bara ett tillägg till standarden för ATA styr kommandon ATA8-ACS2. Frågan och min poäng var om man skall bry sig om ifall write() på en disk och write() på en SSD är olika ur diskens synpunkt. Är det någon skillnad på att skriva över en etta eller ta bort en etta (retorisk fråga).

Anledningen till att en SSD blir långsammare är att för att kunna skriva till ett block måste det vara tomt, därför måste varje skrivning till ett icke tomt block först rensas. Med trim kan controllern göra samma sak i bakgrunden.

Här är förslagen av tillägget av trim till standarden, men det kan även hittas i headerfiler på de operativ system som har trim, liksom scsi styr kommandon för usb.

http://www.t13.org/documents/UploadedDocuments/docs2010/e09158r2-Trim_Clarifications.pdf

Intel® High Performance Solid State Drive — What are the advantages of TRIM and how can I use it with my SSD?

[http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/Intel_SSD_Optimizer_White_Paper.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 10:44
Ursprungligen av Fred!:

Frågan och min poäng var om man skall bry sig om ifall write() på en disk och write() på en SSD är olika ur diskens synpunkt. Är det någon skillnad på att skriva över en etta eller ta bort en etta (retorisk fråga).

Ja det finns en skillnad.

Läser du den första artikeln jag refererade till så beskriver den hur (och anledningen till att) en SSD blir långsammare med tiden för random writes. Denna prestanda-försämring kan återställas om man gör erase på alla block på SSDn. Notera att du inte kan få samma effekt:
- Genom posix-anropet write()
- Genom att formatera om devicet i Skivverktyg
- Genom att göra en "säker radering" som skriver nollor i Skivverktyg

En SSD som har TRIM-stöd (och använder ett filsystem som stöder TRIM) kan däremot återställa prestandan (förutsatt att du inte fyllt SSDn till bredden med data).

Däremot har du rätt i att (de flesta) applikationer som använder posix read()/write() inte behöver bry sig om detta. De behöver inte skrivas om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 10:55

Men du, skillnaden ligger inte i att write() inte gör det som TRIM gör (med hänseende på att göra en etta till en nolla), utan att den logiska mappningen mellan ett block och en fil inte är 1:1 på en SSD. Anledningen till detta är att minska slitaget på disken genom att flytta block, ser controllern till att man inte skriver till samma block hela tiden. Men även detta skiljer sig mellan olika diskar, så det är omöjligt att säga något generellt.

Allt detta är ju naturligtvis dolt från user space, och även från OSét. Av denna anledningen åstakommer en write inte samma sak som om man använder TRIM, eftersom man inte vet var datan finns på disken.

Men detta är ju inta alls det som diskussionen gällde, utan om det var rätt säga "over write" istället för "erase".

Min poäng är att det är skit samma, för du 1) åstadkommer samma sak, 2) ur synvinkeln från user space, så är det ingen skillnad. Diskussionen liknar ett argument för att prata om data på diskar som analog istället för digital, eftersom från i diskens synpunkt så är den det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 11:23
Ursprungligen av Fred!:

utan att den logiska mappningen mellan ett block och en fil inte är 1:1 på en SSD.

Det är ingen skillnad mellan en SSD och en HD när det gäller mappningen mellan ett block och en fil. Däremot så kommer SSD:ns annorlunda uppbyggnad att påverka hur bökigt det är att modifiera en fil (jämfört med en HD).

Ursprungligen av Fred!:

Anledningen till detta är att minska slitaget på disken genom att flytta block, ser controllern till att man inte skriver till samma block hela tiden. Men även detta skiljer sig mellan olika diskar, så det är omöjligt att säga något generellt.

Nej, du minskar aldrig slitaget på SSD, däremot så sprider du slitaget så att inte en och samma cell/block skrivs om och om och om och... igen. Men slitaget finns alltid där. För varje skrivning.

Så fungerar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 11:31
Ursprungligen av frazze:

Det är ingen skillnad mellan en SSD och en HD när det gäller mappningen mellan ett block och en fil. Däremot så kommer SSD:ns annorlunda uppbyggnad att påverka hur bökigt det är att modifiera en fil (jämfört med en HD).

Jo absolut, men som jag sa det skiljer sig mellan olika tillverkare.

http://cseweb.ucsd.edu/users/m3wei/assets/pdf/FMS-2010-Secure-Erase.pdf

Ursprungligen av frazze:

Nej, du minskar aldrig slitaget på SSD, däremot så sprider du slitaget så att inte en och samma cell/block skrivs om och om och om och... igen. Men slitaget finns alltid där. För varje skrivning.

Så fungerar det.

Ja men det är ju det som är min poäng, genom att se till att samma cell inte skrivs till flera gånger kan controllern flytta runt filer som används mycket, vilket leder till mindre slitage av disken i helhet. Detta flyttande av filer är även anledningen till att man inte vet var exakt datan från en fil finns på disken. Se länk.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 13:06
Ursprungligen av Fred!:

Men du, skillnaden ligger inte i att write() inte gör det som TRIM gör (med hänseende på att göra en etta till en nolla), utan att den logiska mappningen mellan ett block och en fil inte är 1:1 på en SSD. Anledningen till detta är att minska slitaget på disken genom att flytta block, ser controllern till att man inte skriver till samma block hela tiden.

Du menar alltså att man måste ha en kontroller som förstår att det är en SSD disk man har anslutit? Det tror jag inte dom flesta SATA kontrollerkort förstår.

Senast redigerat 2011-03-01 13:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 14:15
Ursprungligen av studiox:

Du menar alltså att man måste ha en kontroller som förstår att det är en SSD disk man har anslutit? Det tror jag inte dom flesta SATA kontrollerkort förstår.

Jag syftade på kontrollern på disken, den gör ju att kommunikation med disken utifrån sett är identisk med en vanlig disk.

Kommer Mac OS X 10.7 ska ha TRIM-stöd för SSD diskar? Finns det någon info om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 15:54
Ursprungligen av Hunter78:

Jag undrar vilket stöd du har för påståendet att Mac OS X 10.7 ska ha TRIM-stöd Har apple gått ut med info om trim-stöd.

En kollega, mer än så har jag tyvärr inte just nu. Ska se om jag kan få en skärmdump på det.

Ursprungligen av acke:

För övrigt, Mac OS X 10.7 ska ha TRIM-stöd.

Väldigt trevligt, på gränsen till värt en egen tråd. Här är lite mer info: OS X Lion Adds TRIM Support for SSDs

Ursprungligen av Adrian B:

Väldigt trevligt, på gränsen till värt en egen tråd. Här är lite mer info: OS X Lion Adds TRIM Support for SSDs

Är man dålig på engelska kan man läsa här på svenska: OS X Lion får stöd för TRIM - Allt om Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 20:16
Ursprungligen av Adrian B:

Väldigt trevligt, på gränsen till värt en egen tråd. Här är lite mer info: OS X Lion Adds TRIM Support for SSDs

Något är inte helt 100% med TRIM ännu..

Sitter på 10.7 och en OCZ Vertex 2 120GB. Enligt System Report har den inte stöd för TRIM. Något den har i Windows 7 och enligt OCZ specs...

Ursprungligen av xtrem:

Något är inte helt 100% med TRIM ännu..

Sitter på 10.7 och en OCZ Vertex 2 120GB. Enligt System Report har den inte stöd för TRIM. Något den har i Windows 7 och enligt OCZ specs...

Kan du skicka med en skärmdump på problemet. Jag funderar nämligen på att köpa en OCZ 240GB Vertex 2 E Series SATA II 2.5"

Hur snabb är din disk?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 10:57
Ursprungligen av Hunter78:

Kan du skicka med en skärmdump på problemet. Jag funderar nämligen på att köpa en OCZ 240GB Vertex 2 E Series SATA II 2.5"

Hur snabb är din disk?

Du kommer väl knappast basera dina inköp på hur en betaversion av ett operativsystem hanterar TRIM?

Ursprungligen av studiox:

Du kommer väl knappast basera dina inköp på hur en betaversion av ett operativsystem hanterar TRIM?

Givetvis inte men det jag vill veta om det är ett större problem som kanske kan finnas kvar i Lion när det släpps om ca 5 mån. Då vill jag inte köpa en disk som jag inte kommer kunna använda 100%.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 12:08
Ursprungligen av Hunter78:

Givetvis inte men det jag vill veta om det är ett större problem som kanske kan finnas kvar i Lion när det släpps om ca 5 mån. Då vill jag inte köpa en disk som jag inte kommer kunna använda 100%.

Och hur hade du tänkt få redan på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 23:27
Ursprungligen av Adrian B:

Väldigt trevligt, på gränsen till värt en egen tråd. Här är lite mer info: OS X Lion Adds TRIM Support for SSDs

Nu kanske jag pratar i nattmössan, men anger inte denna skärmdump (som kopierats i otaliga TRIM-rapporter över nätet) att det ärSSD-devicet som har TRIM-stöd. Inte nödvändigtvis att Lion har det???

Kan någon med Snow Leopard och en (Apple?) SSD ta upp samma dialogruta? Jag har för mig att TRIM info visas även där? (Har ingen SSD själv.)

Hoppas jag har fel...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-28 23:29
Ursprungligen av pesc:

Kan någon med Snow Leopard och en (Apple?) SSD ta upp samma dialogruta? Jag har för mig att TRIM info visas även där? (Har ingen SSD själv.)

Snow Leopard har också en rad med text för TRIM. Jag har en Intel SSD som har stöd för TRIM, på skärmen står det "TRIM-stöd: Nej"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 23:53
Ursprungligen av Mija:

Snow Leopard har också en rad med text för TRIM. Jag har en Intel SSD som har stöd för TRIM, på skärmen står det "TRIM-stöd: Nej"

Så frågan är vad "TRIM-stöd: Ja" verkligen betyder i Lion. Att filsystemet faktiskt skickar TRIM-kommandon? Eller endast att Lion noterat att SSD-enheten har en funktionalitet som heter TRIM?

Tills jag får bättre info är jag tyvärr milt skeptisk...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 00:30
Ursprungligen av pesc:

Så frågan är vad "TRIM-stöd: Ja" verkligen betyder i Lion. Att filsystemet faktiskt skickar TRIM-kommandon? Eller endast att Lion noterat att SSD-enheten har en funktionalitet som heter TRIM?

Tills jag får bättre info är jag tyvärr milt skeptisk...

Ja precis. Det kan ju helt enkelt betyda att drivrutinen som apple numera använder klarar av att rapportera att hårddisken som är ansluten till hårddiskskontrollern (ATA/SATA/SAS etc) klarar av att identifera TRIM. Att operativsystemet sen gör det är ju en HELT annan sak.

Finns det något sätt att verifiera detta utan att ta fram logikanalysator som man inte har

Ursprungligen av studiox:

Ja precis. Det kan ju helt enkelt betyda att drivrutinen som apple numera använder klarar av att rapportera att hårddisken som är ansluten till hårddiskskontrollern (ATA/SATA/SAS etc) klarar av att identifera TRIM. Att operativsystemet sen gör det är ju en HELT annan sak.

men för vissa tredjepart-diskar som faktiskt stödjer TRIM (någon OCZ har jag för mig det gällde...?) rapporeras ändå 'nej'.
det kan ju tänkas att det är en beta-bug förståss...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 09:44
Ursprungligen av gabriela:

men för vissa tredjepart-diskar som faktiskt stödjer TRIM (någon OCZ har jag för mig det gällde...?) rapporeras ändå 'nej'.
det kan ju tänkas att det är en beta-bug förståss...

Ska kolla lite på jobbet, har nyare SSD diskar där med TRIM. Får se vad lion säger där.

Bevaka tråden