Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur överskriver man mappar som behövs av Mac OSX?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Partille
  • 2011-02-25 16:13

Hey, fick nyss HDD-crash på min Macbook med snow leopard. Fick ut den mesta av informationen från den, kastade in en ny HDD och installerade OSX på den med skivan jag fick med till datorn, allt som är kvar nu är att lägga över filerna från min förra disk (systemmapparna "Biblotek" och "Users") till den nya, men varje gång jag försöker så får jag upp promptet "Biblotek krävs av Mac OSX och får därför inte ändras eller raderas."

Jag undrar hur jag ska kunna gå förbi detta och skriva över mapparna ändå?
Tack!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-25 16:21

Rör inte dem.

Dina filer bör du bara lägga i /Användare/användarnamn. De program som du installerat tidigare är det bättre att installera om istället för att hämta från en skadad hårddisk. Rör inte mapparna /Bibliotek eller /System såvida du inte verkligen verkligen verkligen vet vad du gör.

Din användarmapp i Users är det enda du behöver

om du vet vad du gör o vill flytta så starta en terminal o flytta med kommandot: mv (sudo kanske behövs oxå)

  • Medlem
  • Partille
  • 2011-02-25 18:07

Tack! Jag löd erat råd och körde bara på User-mappen, problemet nu när jag ska installera mina program från .dmg-filer är att varje gång jag försökeröppna en utav mina .dmg-filer från den förra HDDn så står det "filsystem som inte kan anslutas", någon som vet hur jag går till väga?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-25 20:00

Finns en importfunktion för konton i OS X. I Programmappen -> Verktygsprogram -> Flyttassistent. Då får du över ditt gamla konto på rätt sätt. Sen kan du slänga det du skapade i den nya installationen om du vill.

1
Bevaka tråden