Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe - blir gratis?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktena har ju funnits snart ett år att man går i den riktningen. En fri Cloudtjänst och då med mail etc inkluderat:
AppleInsider | Apple discontinues sale of MobileMe retail boxes as overhaul looms

Vad tror ni? Varför skulle man annars tagit bort möjligheterna att köpa MobileMe?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-25 11:04

Det har ryktats om det ett tag att det skall bli så. Många har pekat åt att de måste få igång sitt nya Data Center innan det blir av dock. Men troligen är det nog så att det blir gratis framöver. Gissningsvis synktjänsterna iaf (kalender och kontakter. Back to my Mac, iDisk mm kanske blir avgiftsbelagt). Bara gissningar dock

  • Medlem
  • 2011-02-25 11:56

Min första association vid senaste event-inbjudan var inte iPad 2 utan iCal-loggan. Kalender är högprioriterat när man pratar synkning och lagring i moln.

Ursprungligen av theplague:

Ryktena har ju funnits snart ett år att man går i den riktningen. En fri Cloudtjänst och då med mail etc inkluderat:
AppleInsider | Apple discontinues sale of MobileMe retail boxes as overhaul looms

Vad tror ni? Varför skulle man annars tagit bort möjligheterna att köpa MobileMe?

Tråkigt. Jag betalade för ett år för mindre än två månader sedan.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-25 12:28
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tråkigt. Jag betalade för ett år för mindre än två månader sedan.

Samma här, gissar dock på att man kommer få tillbaka resterande pengar om så är fallet.

Ursprungligen av Drakfot:

Samma här, gissar dock på att man kommer få tillbaka resterande pengar om så är fallet.

Det har jag oerhört svårt att tro.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tråkigt. Jag betalade för ett år för mindre än två månader sedan.

Du slipper betala i framtiden.

Ursprungligen av Drakfot:

Samma här, gissar dock på att man kommer få tillbaka resterande pengar om så är fallet.

Nja, det tror jag inte.

Jim Dalrymple tror inte på förändringar: Don’t expect any changes to MobileMe anytime soon

Tror inte heller på att det blir gratis för att de slutar sälja papplådorna liksom....

Försöker hitta, men vart köper man det online? Hittar det inte i Applestore. Kanske har blivit blind. Hjälp mig gärna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-25 16:29
Ursprungligen av theplague:

Försöker hitta, men vart köper man det online? Hittar det inte i Applestore. Kanske har blivit blind. Hjälp mig gärna.

Gå till systeminställningar och tryck på mobile me. Välj sedan "Jag vill veta mer" så länkas du till dess hemsida.
Jag har letat efter mobile me via apples hemsida men hittar inte rätt.

Jag är själv sugen på mobile me men då det är ruskigt dyrt har det stoppat mig bra länge. Kanske läge att skaffa en 60 dagars trail nu och hoppas på att det är gratis när testperioden tar slut?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 14:33

Kanske kommer MobileMe att köpas direkt i Mac App Store. Men jag hoppas Apple kommer att göra vissa tjänster gratis. Kontakter, kalender och backup i cloud borde vara gratis.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-27 13:57
Ursprungligen av Robo-X:

Kanske kommer MobileMe att köpas direkt i Mac App Store. Men jag hoppas Apple kommer att göra vissa tjänster gratis. Kontakter, kalender och backup i cloud borde vara gratis.

//Rob

Det är smart att släppa kontakter och annat personligt gratis i nya MobileMe, så att det synkas smärtfritt mellan alla ens iEnheter. Då vill man inte lämna Apple bara för att det är så bökigt att börja om från början.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-25 15:13

Jag har en tvåmånaders trial för närvarande

Citat:

Your subscription will start on Mar 10, 2011.

Ska jag avsluta den i väntan på att det eventuellt blir gratis? Vore ju trist att betala för ett år om det blir gratis veckan därpå, nu när jag ändå har möjligheten att låta bli.

Fast något måste de väl göra för att inte Google och Dropbox ska ta alla deras kunder. Fast gratis, nja det låter jag vara osagt. Frågan är om de enbart kan sköta det genom Appstore med tanke på att de har en hel del kunder som sitter med Leopard och tidigare OS och som varit kunder långa tider. Kanske kommer de att kunna fortsätta men att nya måste gå via AppStore. Så kanske är test i 60 dagar sista chansen utanför.

Jag tror i allafall ett instegskonto till MobileMe blir gratis och så betalar den som vill ha en större tjänst.

Jag startade en 60 dagars trail och hoppas att Apple gör detta under våren. Kanske redan 2/3?

Dom kan släppa sync gratis och för dom som vill ha oanvändbara iDisk kan det kosta extra. :-D.

Kanske iTuneskontot och MobileMe slås ihop.

Ursprungligen av StefanB:

Kanske iTuneskontot och MobileMe slås ihop.

Inte omöjligt om de skall införa itunes-streaming på något sätt.

Vad tror ni om detta beträffande Apples nya serverpark:
1. Namn@me.com och AppleID slås ihop och synk av mail, kontakter, bokmärken mm erbjuds gratis. Det gör att Apple kopplar ett starkare grepp mot användaren likt Google men behåller kreditkortet.
2. Köpt iTunes material blir tillgängligt online för iAparater att synkas mot.
3. Synkning mot "Me" kontot är det ända man behöver göra vid inköp av ny iAparat.
4. Betaltjänster gäller för backup av tex iPad 64GB (gratis vid köp vore givetvis att nice) och övrig onlinelagring av egna bilder, musik, film.

Detta lanseras vid sidan av iPad 2 nästa vecka

Ursprungligen av StefanB:

Vad tror ni om detta beträffande Apples nya serverpark:
1. Namn@me.com och AppleID slås ihop och synk av mail, kontakter, bokmärken mm erbjuds gratis. Det gör att Apple kopplar ett starkare grepp mot användaren likt Google men behåller kreditkortet.

Att få ihop en sammanslagning av en me-konto och AppleID hade inte alls varit dumt, då det i dagsläget är rätt luddigt att skilja på dessa. Jag har haft vissa produkter reggade på mitt me-konto, andra på AppleID utan att veta om det. Däremot blir det nog svårt, för jag tror inte Apple tänker släppa Mobileme gratis än på ett tag.

Ursprungligen av StefanB:

2. Köpt iTunes material blir tillgängligt online för iAparater att synkas mot.

Nix, det tror jag inte på. Det baserar jag på att om du idag köpt en film/låt kan du inte ladda hem den igen, inte ens mot dina auktoriserade prylar. Detta hade även krävt en massiv "do-over" av hela ios och itunes för både mac os x, ios och ATV. Vilket man borde hört rykten om isåfall.

Ursprungligen av StefanB:

3. Synkning mot "Me" kontot är det ända man behöver göra vid inköp av ny iAparat.

Det är egentligen den enda synk jag gör idag. Jag kör spotify och inte ipod/itunes

Ursprungligen av StefanB:

4. Betaltjänster gäller för backup av tex iPad 64GB (gratis vid köp vore givetvis att nice) och övrig onlinelagring av egna bilder, musik, film.

Tror som sagt att vi kommer få fortsätta få betala för Mobileme en tid framöver. Men en internetbackup på iphone/ipad hade varit trevligt, minst sagt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att få ihop en sammanslagning av en me-konto och AppleID hade inte alls varit dumt, då det i dagsläget är rätt luddigt att skilja på dessa. Jag har haft vissa produkter reggade på mitt me-konto, andra på AppleID utan att veta om det. Däremot blir det nog svårt, för jag tror inte Apple tänker släppa Mobileme gratis än på ett tag.

Kanske inte hela MobileMe, bara några av tjänsterna. Man ska helt enkelt kunna köpa en iPad/iPhone och kunna köra igång direkt efter att registrerat/loggat in på Me-kontot. Ingen annan dator ska krävas.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nix, det tror jag inte på. Det baserar jag på att om du idag köpt en film/låt kan du inte ladda hem den igen, inte ens mot dina auktoriserade prylar. Detta hade även krävt en massiv "do-over" av hela ios och itunes för både mac os x, ios och ATV. Vilket man borde hört rykten om isåfall.

Då är det hög tid att Apple ändrar på detta. Köper jag en låt ska jag banne mig få lyssna på den vart jag än är, dock med login. Det går ju bra med Appar i iOS.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är egentligen den enda synk jag gör idag. Jag kör spotify och inte ipod/itunes

Det är ju just det Apple fasar! Typ Spotify är nog de som äter mest andelar av iTunes.

Ursprungligen av PeeMaN:

Tror som sagt att vi kommer få fortsätta få betala för Mobileme en tid framöver. Men en internetbackup på iphone/ipad hade varit trevligt, minst sagt.

Apple och Google drar i konsumenten i varsin ände vilket betyder att den som erbjuder den andres tjänst vinner mycket på det. Om Google lanserar tjänster likt iTunes Store då tror jag att det kommer strömma bort $$ från Apple. Lika så, om Apple erbjuder mail och kalendern al a Apple-style, kommer det strömma till så... iTunes Media Server... launch!

När Apple fixar biffen och helt transparent erbjuder att man använder redan befintiga mailadresser via MM-kontot - då lossnar det. Alltså; man konfigurerar sitt MM-mailkonto så att det alltid lämnar sin egen (t.ex. namn@mindomän.se) mailadress som avsändare - detta oavsett om man skickar ny mail eller replajar. Detta ställer man in på en av sin MM-enhet (Mac, iPhone, iPad, etc) eller via MM's webmail. That's it.
Man måste då givetvis ha eftersändning från det egna mailkontot.
Fördelen med att envist använda MM's mailservice är den fenomenala push-servicen. Andra domänhotell med mail - t.ex. one.com och Loopia - har inga som helst planer på att implementera Push.
Idag kan man trixa och fixa och dona så att man får sin egen adress som avsändare, men det är löjligt krångligt och inget för allmogen. Dessutom måste man t.ex. i en iPhone välja sin egen adress som avsändare varje gång man replajar ett mail. Manuellt.

Om domän/web/htellen kunde hoppa på Push-tåget så vore ju allt frid och fröjd...men av någon för mig okänd anledning så vill dom inte (licensavgift? svårt/dyrt? redundans?). Alternativet - det ultimata - vore om man kunde regga sin domän hos MM - och då givetvis kunna länka den hur man vill webbmässigt. Men...Apple har nog inte tänkt ge sig in i DNS-träsket. Det gör inte ens Google.

Alltså - MM är i stort sett fenomenalt om man t.ex. har många Apple-maskiner av olika sort och storlek. Jag synkar själv en massa och bara den detaljen att ha samma bokmärken i alla Safari är ovärdeligt (kalendersynken är givetvis det stora, men sådant har Google också). MEN - många presumtiva kunder är garanterat inte intresserad av att ha en me.com adress - dom har redan en mailadress. Men Pushen är guld...så, fixa detta Apple.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-02 08:51

Besökte DS Store i Norrköping igår och de har fått in nya MobileMe boxar nyligen. Nu är ju inte jag rätt person att svara på vem som levererat boxarna och om det är något restlager de fått av misstag eller ej. Men om inga förändringar kommer ske så köper jag mig nog en box och stödjer min lokala handlare med en liten peng.

Ska bli spännande att se ikväll om MobileMe blir gratis och om betalande användare får någon fördel. Kanske att de får större lagringsutrymme än gratisanvändarna.

  • Medlem
  • 2011-03-02 18:26

Tror dessvärre inte på Thunderbolt i iPad2 möjligen i framtida versioner.

Inte ett ljud om MobileMe ikväll. Tråkigt

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-03 01:21
Ursprungligen av gubbslyna:

Inte ett ljud om MobileMe ikväll. Tråkigt

Får hålla med om det :/
Även om det var inriktat på iPad2 så hade det varit trevligt med någon hint eller lite information.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-09 13:50

Ja lite tråkigt är det, har inte Mobileme idag men är lite sugen på att testa det.
Trial i all ära, men är det gratis är det ju större chans att man använder det

Hade kunnat tänka mig betala vad det kostar idag om utrymmet var större, 20gb räcker inte till alla mina bilder.

Kan varna dig om att iDisk ändå är så skrämmande segt att 20GB ändå inte - egentligen - går att använda på ett rationellt sett. Jag anser att iDisk är oanvändbart.
Allt annat bra dock. Fin synk.

Ursprungligen av dhanjel:

20gb räcker inte till alla mina bilder.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan varna dig om att iDisk ändå är så skrämmande segt att 20GB ändå inte - egentligen - går att använda på ett rationellt sett. Jag anser att iDisk är oanvändbart.
Allt annat bra dock. Fin synk.

Givet. iDisk kan man ha för att lagra lite enklare filer som inte tar så mycket utrymme. Skaffar man mobileme för iDisk lär man bli grymt besviken.

Bevaka tråden