Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 2011 - riktigt snabba!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 10:33
Ursprungligen av ;:

Oj - min "gamla" MacBook Pro i7 2.66GHz (DualCore) får bara 5559 poäng medan nya QuadCore i7 2.3GHz får 9886 poäng!

Ursprungligen av ;:

67 % snabbare på 10 månader. Det var ett tag sedan laptops följde Moores lag senast.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 10:52
Ursprungligen av ;:

Det blir intressant att se hur de två grafikkorten skiljer sig när det dykt upp Benchmarks från rena grafiktester.

Intressant att nya Macbook Pro får ungefär samma poäng som en Quad Core 2.8GHz Mac Pro (2008).

Förmodligen får den ändå spö vid I/O och grafiktester förutsatt att Mac Pro:n har ett hyffsat nytt grafikkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 10:54
Ursprungligen av ;:

Det ska väl tilläggas att Geekbench bara testar RAM och CPU.

Ursprungligen av xtrem:

Det ska väl tilläggas att Geekbench bara testar RAM och CPU.

Precis min tanke. Vad är 3DMark, eller andra GPU-benchmarks? Och så vitt jag vet kommer inte CUDA att rulla så bra, och kommer ens OpenCL att prestera någorlunda?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-25 10:57
Ursprungligen av ;:

Roligt att min MP från 2008 får 9885. 1 poäng sämre än den nya 15" MBP.
Nog för att jag tror att den är snabbare när det kommer till rent praktiska övningar med sin SSD samt 3-diskraid 0.
Men ändå, det kanske är läge att köpa en ny MBP framöver för den springer väl i åttor runt min gamla MBP.
Kul att den verkar ha fått en riktig kick när det kommer till prestanda.
Ska bli spännande att se mer utförliga praktiska tester längre fram vad det gäller olika program m.m.

Ursprungligen av Potah:

Roligt att min MP från 2008 får 9885. 1 poäng sämre än den nya 15" MBP.

Wow, vad har du stoppat i den?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-25 14:47
Ursprungligen av Marcus_R:

Wow, vad har du stoppat i den?

Gjorde om testet nu i 64-bit läge och med 16gb i stället för 8gb minne, fick de idag.
Då fick jag 11744, en klar skillnad. Första testet gjordes i 32-bit läget.

Ursprungligen av Potah:

Gjorde om testet nu i 64-bit läge och med 16gb i stället för 8gb minne, fick de idag.
Då fick jag 11744, en klar skillnad. Första testet gjordes i 32-bit läget.

Nu fattar jag, läste "MB" men du skrev "MP"

Kunde inte riktigt fatta hur en MacBook från 2008 fick det resultatet, och hade 16GB i ram

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-25 15:08
Ursprungligen av Marcus_R:

Nu fattar jag, läste "MB" men du skrev "MP"

Kunde inte riktigt fatta hur en MacBook från 2008 fick det resultatet, och hade 16GB i ram

Så kan det gå! Om ett par år kanske det kommer en sådan.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 11:19
Ursprungligen av ;:

Min macpro med 16 cores och 16Gigabyte ram får 14 601 poäng, och den lär ju vara snabbare oavsett, speciellt med multitrådade apps.

Ursprungligen av studiox:

Min macpro med 16 cores...

Mja...?

Detta var skälet till att jag ville vänta på Sandy Bridge, den verkar ha uppfyllt löftena.

Och än en gång så får folk lära sig att inte stilla sig blinda på processorns hastighet. Dagens enklaste MacBook Pro med 2.3 GHz Dual i5 matchar förra årets toppmodell MacBook Pro 15 med 2.8 GHz Dual i7.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-02-25 22:47
Ursprungligen av ;:

Nedrans också! Nu känns ju min unibody C2D som ett fornminne, uj vad det kliar i fingrarna nu, de vill klicka på en köpknapp

Ursprungligen av ;:

Jösses 100%+ ökning på den nya 13tummaren mot min 2010 modell! men jag tror grafikkortet är ett sämre faktiskt. Hur som helst bådar detta ju mycket gott inför nästa år då jag tänkt byta!
Nog sällan de hoppar upp så här mycket i kraft på ett år.

Ursprungligen av ;:

lol - 1485.
MacBook Pro (Core 2 Duo)
Intel(R) Core(TM)2 CPU T7600 @ 2.33GHz
3GB RAM
Tror min är från tidig 2007

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-26 20:48

Kanske lite OT, men om mm ska kppa en ny MBP så känns det ju som att SSD är det enda vettiga för att dra nytta av den övriga hårdvaran. Apples prissättning verkar dock en aning uppskruvad... Är det någon som vet vad det kostar att uppgradera själv (t.ex 256 GB), och vilket märke på disk som funkar bra till en MBP? Ryker garantin?

Tacksam för svar!

/Martin

Senast redigerat 2011-03-01 17:23
Ursprungligen av iMW:

...Är det någon som vet vad det kostar att uppgradera själv (t.ex 256 GB), och vilket märke på disk som funkar bra till en MBP? Ryker garantin?

Det finns redan trådar som behandlar just de frågorna, så det behöver vi inte blanda in i den här tråden.

Här är ett exempel på en sökning som ger några träffar i ämnet:
http://www.google.se/search?q=SSD+MBP+site%3A99.se

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-27 11:02
Ursprungligen av ;:

Amerikanska MacWorlds tester visar tyvärr att 15" 2.0GHz QuadCore MBPn får stryk av den gamla 15" i5-modellen i grafiktester. AMD Radeon HD 6490M verkar inte vara någon hit?

Lab report: 2011 MacBook Pro benchmark results Review | Laptops | From the Lab | Macworld

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-01 15:12

Nån som sett till om det finns fler tester där dom testar spelprestandan lite mer ingående?

Jag är intresserad av att se skillnaden mellan 15-tumsmodellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 17:02

Min MBP 2007 får 3061. Dock under 32bit-mode, hur mycket spelar det roll?
Jag kommer, som sagt, vänta tills den här datorn dör eller en ny omdesignad kommer. Jag gissar på en ny design i och med nästa version.

Jag hade hoppats på den mörkare metallen men så blev det inte (denna gång).

Vänta bara tills det blir kolfiber (finns ju rykten om sådant kring nästa iPad faktiskt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-01 22:00
Ursprungligen av Adrian B:

Vänta bara tills det blir kolfiber (finns ju rykten om sådant kring nästa iPad faktiskt).

Är kolfiber bättre för miljön? Tycker aluminium funkar än.

  • Medlem
  • Årsta
  • 2011-03-13 16:47
Ursprungligen av ;:

Jag hade en sjuhelsikes tur om jag får säga det själv. Jag beställde en MacBook pro 17" 2.66 4gb innan ngn visste om vilket datum de nya modellerna skulle dyka upp. Ja vet att det kanske var tokigt gjort....men men. Jag hörde således av mig till Medimarkt där jag had ebeställt den. De hörde inte av sig och komma fram på telefonen var stört omöjligt. Efter 2v. ringer det en person därifrån och förklarar att mitt fall verkar ha "hamnat mellan stolarna"....suck tänkte jag. Men han förklarade sedan att jag kunde komma och hämta ut den nya modellen 17" I7, 2.2 750GB...och dessutom få 8GB minne istället!!!!!!!!!!!

Man kan säga att det löste sig till min fördel Ibland har man tur

1
Bevaka tråden