Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Mac till TV via HDMI?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, är total noob när det kommer till Mac och jag är total noob när det kommer det här med hdmi till TV.n.

Så Macen är nyinköpt för sådär 1 vecka sedan så jag kan noll och ingenting. Är en Mac Book 1.66 ghz.

Var på Macforum tidigare idag och köpte en "Mini Displayport to HDMI Adapter" och en HDMI kabel.

Har nu satt ihop allting men det vill inte funka, skärmen på teven är helt svart och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 20:00

Okej, jag ber om ursäkt i förväg om det är för noob-iga förslag som kommer här:

Visst är teven påslagen?

Hur ställer du in teven? Ofta finns det en INPUT-knapp eller en HDMI-knapp på fjärren. Har du tryckt på den? Visar teven att den byter ingång? Ofta med en liten textsnutt nånstans i ett hörn.

Om det finns fler HDMI-ingångar så måste du ibland trycka fler gånger på knappen för att komma till rätt ingång. Kolla vilket nummer ingången har som du stoppat HDMI-sladden i.

Har du nån annan HDMI-apparat som du kan använda för att se att teven är ok? Tevespel, dvd, PC. Eller be en kompis komma över med sin xbox...

Vad gör macen när du pluggar in teve-kabeln? Det brukar bli helblå laptopskärm en kort sekund hos mig när jag pluggar in den till teven. Får du samma reaktion? (Jag har ingen Displayport-mac så nån annan kanske kan komplettera här)

Sen kan det ju vara dåliga kablar eller dålig adapter, men är det nyköpt borde det väl funka...

Säg gärna till om du provat allt detta, och kanske vilken modell av teve du har så kanske andra kan hjälpa till mer.

mvh / Alamode

Hej och tack för förslagen!

Jag har givetvis gjort dom sakerna, riktigt så noobig är jag inte.

Det händer ingenting med macen när jag kopplar in sladden eller sätter på teven. (vilket är en Sharp nånting, ska kolla upp mer bland pappren vilken modell det är, återkommer lite senare med det).

Men just det att jag inte får nån reaktion på varken teve eller dator känns lite konstigt. Allt är ju köpt på macforum och dom borde ju veta vad för saker jag ska köpa. Så kanske bara är nån inställning på datorn som man måste göra som jag inte vet nånting om?

Tack så mycket för ditt svar ialalfall // Kristoffer

Det finns massor av trådar om att koppla Macen till TV. Har du sökt, och läst? Där bör finnas en hel del matnyttiga tips.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-02-24 15:51

Jag har haft problem med att koppla min MacBook till min nya lsd tv, en LG42LD550N (LG 42LD550N), och jag fattar inte varför. Jag har kollat upp så att det inte är något fel på sladdarna, och vad jag har förstått är det egentligen bara att slå på rätt "kanal" eller port för tv:en, dvs kanal hmdi 3 om jag har satt sladden i det uttaget.

Är det nån sm har någon aning om varför det inte funkar? har försökt att söka på forumet men inte hittat något liknande som ja vill ha svar på.

Ursprungligen av Spexxx:

Jag har haft problem med att koppla min MacBook till min nya lsd tv, en LG42LD550N (LG 42LD550N), och jag fattar inte varför. Jag har kollat upp så att det inte är något fel på sladdarna, och vad jag har förstått är det egentligen bara att slå på rätt "kanal" eller port för tv:en, dvs kanal hmdi 3 om jag har satt sladden i det uttaget.

Är det nån sm har någon aning om varför det inte funkar? har försökt att söka på forumet men inte hittat något liknande som ja vill ha svar på.

Får du upp teven i inställningarna i mac os x?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 16:17

Du kan ju börja med att följa listan jag gav här uppe, och skriv vilka resultat du får (inte bara "har provat det").

Byt ut en sak i taget och berätta vad som händer:
Dvs funkar tvn? genom att koppla in nåt annat via HDMI. Xbox, Blueray, polarens dator. Resultat?
Funkar datorn? genom att koppla den till en annan tv eller skärm. Blinkar den till och visar bild på båda skärmarna?
Funkar sladden? genom att byta mot en annan hdmi-sladd. Ta en på öppet köp nånstans.

Ange gärna vad du har för hdmi-sladd, eller adapter, eftersom de är olika bra.

Som jag skrev så blinkar mac med blå skärm en kort sekund när den upptäcker en ny extern skärm. Du kan också forcera letandet efter extern skärm genom "Detect Displays" i kontrollpanelen Systeminställningarna.

eller motsvarande uppe till höger i menynraden, om du aktiverat att skärmsymbolen ska visas där:

(obs, översta valet, inte det blåmarkerade. Google hade ingen bättre bild...)

Se till att spegling/mirroring inte är förkryssat, åtminstone tills att du får igång tv-bilden.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-02-25 10:22

Tyvärr har jag ingen annan dator, blue ray, xbox eller tv att prova på för tillfället.
TV:n kommer inte upp på datorn alls.
Sladdarna är köpta på media markt och är av märket Vivanco (HDHD/30-13 HDMI).
Jag har också provat det som stod ovan mitt första inlägg (förutom att ha provat att använda något annat i HDMI porten).
Jag är inte helt haj på det här som kanske märks. Jag ska försöka få tag på någon annan IT enhet som har ett hdmi uttag som jag prova koppla in i TV:n och se vad som händer. Sladdarna hade jag som sagt provat på en annan dator i butiken, och där fungerade dom mot en annan TV vilket får mig och tro att det inte är sladdarna utan TV:n eller datorn.

Jag hade en Mini kopplad till en TV via DVI-HDMI-adapter. Om jag minns rätt så kopplade jag den till en vanlig bildskärm, ställde in en TV-vänlig upplösning, kopplade om, och efter ett par försök så funkade det.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-02-25 23:08

Och du har provat med alla HDMI-ingångarna i TV:n, det finns väl 4 st?
Min dotter har en liknande TV fast LG42LD450N tror jag den heter som är kopplad till en MB, fungerar perfekt, hon har den som skärm och för filmer, men jag kopplade in den till HDMI nr 1...

1
Bevaka tråden