Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-24 15:01

Samlingstråd för alla oss som har beställt, funderar på att beställa, eller har frågor om nya MBP 2011 "Thunderbolt".

(Nej, jag har ju inte beställt än, för Apple Store är inte online!)

Nu är man sugen men jag har ju redan en i7 MacBook Pro 15"!

Hade nog för höga förväntningar på 13".
Ville absolut inte ha en optisk enhet, inte heller lägre batteritid.
Ville ha anti-glare.

Ursprungligen av Black Gold:

Hade nog för höga förväntningar på 13".
Ville absolut inte ha en optisk enhet, inte heller lägre batteritid.
Ville ha anti-glare.

Det verkar som att de stora förändringarna kommer först 2012. Då åker nog den optiska enheten ut.

Var är "Tråden för oss som önskar att vi hade råd att beställa nya MBP Early 2011 Thunderbolt"?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-24 15:17

Kommer att beställa en 15" MBP Early 2011 Thunderbolt (låter som en Harrypotter kvast) så snart Apple Store kommer upp igen. Min 3år gamla MBP går på knäna (speciellt efter att ha åkt i backen för någon vecka sedan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 15:35

Behöver man verkligen säga Thunderbolt i samband med modellen? Det är ju inte så att det finns en MBP 2011 utan Thunderbolt.

Var är tråden "Vi som tänkte beställa en ny MBP, men blev grymt besvikna"?

Frågan är om 13" MacBook Pro finns kvar 2012 om nu MBA går över till SandyBridge i sommar

Ursprungligen av xtrem:

Var är tråden "Vi som tänkte beställa en ny MBP, men blev grymt besvikna"?

Du menar "Vi som tar förhoppningar och spekulation som löften men missar de senaste ryktena?"

Jag hade också hoppats på att Apple skulle kasta ut DVD:n och göra lite mer dramatiska ändringar, men mot slutet stod det ganska klart de stora förändringarna skulle dröja till nästa år enligt ryktena.

Nåja, svårt att bli besviken på prestandan i alla fall! Grym prestanda och den Thunderbolt skulle jag säga lyfte uppdateringen ändå.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-24 15:40

Skulle verkligen behöva en ny bärbar. Min PB G4 12" från 2003 är nästan omöjlig att surfa med, annat klarar den helt ok ännu faktiskt.

Skall beställa så fort Apple store kommer upp igen.

vill ha 15" men vilken skall man ta... hur stor tror ni prestandaskillnaden är mellan 6490M & 6750M?
Och processorskillnaden?

sen, är det inte fantastiskt dåligt att ha 1440x900 på high end 15" ?

  • Medlem
  • 2011-02-24 16:28

Svenska Apple Store uppe, leveranstid 1-2 arbetsdagar.

Så, har beställt 15" 2.0 med high-res skärmen.. Leveranstid mellan 3-8 mars.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-24 16:55

Beställning lagd. Leveranstid mellan 7-10 mars. Konfiguration enligt nedan:

Beställningskonfiguration| Göm
2.2GHz Quad-core Intel Core i7
8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB
750GB Serial ATA Drive @ 5400
8x Double-Layer SuperDrive
MBP 15" HR Glossy WS Display

  • Medlem
  • A, A
  • 2011-02-24 17:02

Hur är det med grafikkortet i 13"-modellen? Hur är det i jämförelse med ett geforce 210m?

Jag har egentligen inga speciella program eller så som jag kräver att det ska klara av, men vore kul att veta

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-24 18:34

Argh! Här tänkte jag vara smart och betala via MedMera Visa så man får poäng för datorn också, men det tar ju tills imorgon för pengarna att komma dit och då kan jag inte beställa förräns då. Rackarns!

Blir att ringa Apple för min del, åker till USA den 8mars och tänker köpa en där med svensk tangentbord - om det nu är möjligt - det blir ju trots allt ett par tusen billigare.

Ahh, äntligen dags att pensionera min 10 år gamla TiBook 400. En 13" 2.7 beställd!

Nu så, 15" Antiglare 2.0GHz 128GB SSD, 8GB ram kommer senare

  • Medlem
  • 2011-02-24 20:42

tänkte också beställa en 13", har en 17" 2010 års modell nu men ska gå över till stationärt men vill ändå ha något smidigt bärbart för möten och så... Men kan inte bestämma mig

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 21:33
Ursprungligen av doo:

tänkte också beställa en 13", har en 17" 2010 års modell nu men ska gå över till stationärt men vill ändå ha något smidigt bärbart för möten och så... Men kan inte bestämma mig

Om du verkligen skall ha 13", fundera på om inte MBA kan räcka till dig istället? Detta baserar jag heeelt på den låga upplösningen på MBP 13"

Ursprungligen av JesperA:

Om du verkligen skall ha 13", fundera på om inte MBA kan räcka till dig istället? Detta baserar jag heeelt på den låga upplösningen på MBP 13"

Men vad är det som helt plötsligt gjort skärmen på MBP så katastrofalt dålig? På dig låter det som att man har 640x480 i princip

Har inga problem alls med upplösningen på min MBP, men kanske har låga krav.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-25 01:21
Ursprungligen av Marcus_R:

Men vad är det som helt plötsligt gjort skärmen på MBP så katastrofalt dålig? På dig låter det som att man har 640x480 i princip

Har inga problem alls med upplösningen på min MBP, men kanske har låga krav.

Helt plötsligt? När sa jag att upplösningen någonsin varit bra? Sa jag att den var katastrofalt dålig? Hur kan det låta som att 640x480 bara för att jag föredrar en högre upplöst skärm?

Förstår inte alls din kommentar faktiskt....

MBA absolut! Skaffade precis en (mycket) lätt begagnad 13" MBA med 2 GB RAM 128 SSD (alltså standardkonfiguration) och kört på just möten den senaste veckan. Uj uj uj vilken maskin... I synnerhet när man jämför med min iBook G4 anno 2004 (må den vila i frid). InDesign och Photoshop går också alldeles utmärkt om behov skulle uppstå. Och batteritiden sen! Timme efter timme går utan att batteriplupparna blir märkbart färre. Trevligt när alla runtomkring hivar upp sina tegelstenar och skatbon till nätadaptrar/kablar till sina tänkpaddor efter bara någon timmes mäte eller så.

  • Medlem
  • 2011-02-24 22:14

Ingen vidare kräm i en MBA väl? Men den ser ju grymt smidig ut. Jag är väl i första hand ute efter en bra dator att ha på möten etc...

  • Medlem
  • 2011-02-24 22:22

Känns 1280x800 klumpigt på en 13" skärm? Jag har 1920x1200 på min 17". 1920x1200 på min gamla 23" Cinema Display kändes lite blaffigt. Vad tycker ni andra, är 1280x800 på 13" bra?

Stora nyheten är väl att vi första gången får quad CPU i en bärbarmac. Dubbel prestanda, tackar, tackar.

Jag beställde igårkväll och har lagt ut min nuvarande på försäljning på forumet. Se HÄR

Jag har beställt mig en.

15" Glossy Hi-res
i7 2.0GHz Quad
128GB SSD

Nu gråter plånboken blod.

Ursprungligen av FarbrorLeon:

Jag har beställt mig en.

15" Glossy Hi-res
i7 2.0GHz Quad
128GB SSD

Nu gråter plånboken blod.

Men nörden inom dig studsar runt - eller hur?

Imponerande stora skillnader på DualCore mot QuadCore i7:
http://www.99.se/artiklar/2464-macbook-pro-2011-riktigt-snabba.html

Sjukt sugen just nu...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-25 14:30

Jag förstår inte ni som köper med traditionell hårddisk och inte SSD. Hårddisken är en G I G A N T I S K flaskhals i förhållande till de snabba processorerna.

Bevaka tråden