Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture hittar inte längre master files?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Har nyss gjort backup på mitt Aperture bibliotek genom att spara biblioteksfilen som ligger under pictures.

Nu när jag ominstallerat datorn, dragit in denna fil med Apertures bibliotek så säger Aperture att den inte hittar masterfiles, dvs originalversionerna av bilderna? Dom måste ju vara inkluderade i biblioteksfilen, det är ju samma fil som föregående system läste av från.

Någon som kan hjälpa mig att lösa detta? Tack!

Du kan ju testa att gå in under File -> Relocate Masters och peka ut var masters finns.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-23 21:31
Ursprungligen av Matador2003:

Dom måste ju vara inkluderade i biblioteksfilen, det är ju samma fil som föregående system läste av från.

Beror ju på hur du importerade bilderna. Om du valt "Store files into Aperture Library" så brukar Aperture hitta bilderna utan problem. Du kan av misstag valt att lägga dem någon annan stans. Kolla din backupp.

Ursprungligen av onnyt:

Beror ju på hur du importerade bilderna. Om du valt "Store files into Aperture Library" så brukar Aperture hitta bilderna utan problem. Du kan av misstag valt att lägga dem någon annan stans. Kolla din backupp.

Det jag gjort är att jag tagit hela mappen "aperture libary" från min backup, dragit in den i picturesmappen, sedan importerat hela den in till Aperture. Kan man göra på annat sätt??

Hursomhelst nu är det redan gjort och frågan är hur jag löser detta i efterhand?

Om jag väljer "locate referenced file" Så visar den ju bara sökvägen till den bild som saknar just master?

Under File-menyn finns det ett val som heter "Locate Referenced Files..." där man kan sammanföra bilderna med originalfilerna.

När du väljer "Locate Referenced files..." så får du upp en ruta som heter "Referenced Files In Selection". Den övre delen visar filer som saknar koppling till originalen. I den undre delen letar du upp originalfilen och markerar den. Sedan trycker du på "Reconnect" eller "Reconnect All". Då ska bilden länkas samman med bildfilen.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

När du väljer "Locate Referenced files..." så får du upp en ruta som heter "Referenced Files In Selection". Den övre delen visar filer som saknar koppling till originalen. I den undre delen letar du upp originalfilen och markerar den. Sedan trycker du på "Reconnect" eller "Reconnect All". Då ska bilden länkas samman med bildfilen.

Ok jag fattar, har provat men problemet är att jag väljer en bild bland alla bilder som saknar reference och ska bläddra fram masterfilen där nere som du beskriver, den finns ju innuti en stor fil som heter "aperture libary", den filen i sig syns inte i browsern Alltså det finns inget i slutänden jag kan reconnecta med om du fattar Suck....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-31 12:11

Har stött på liknande problem nu. Grejen är att jag har inte ändrat ett smack. Helt plötsligt säger Aperture om en del filer "Unsupported image format". Jag har bilder från lite olika kameror men det är med IXUS 100 IS som det krånglar med. Jag tankar alltid in bilderna i Aperture Library, lite oproffsigt kan tyckas, men jag velar alltid väck bilderna annars. Jag har varit inne i biblioteksmappen och bilderna ligger där men visas inte i Aperture version 3.1.3. Har en del pluggar installerade bla Color Efex pro 3 och Hydra. Har kört med alla Apertures reparationer. Har alla bilder av värde på extern USB-disk men även en del internt och där krånglar det med. Har uppdaterat till Lion men det krånglade även i Snow Leopard.:'(

1
Bevaka tråden