Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facetime 1.0 släpps i Mac App Store

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen!

Konstigt nog har jag aldrig ens testat Facetime. Lite pinsamt nästan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-24 14:32

Tycker inte att det fungerar jättebra, laggar ganska mycket även med 100Mbit lina kopplad till AP Extreme wifi på båda iPhone4 lurarna...

Jag har aldrig stött på en enda person som använder FaceTime. Det är ju bra att det går, men är inte videosamtal lite passé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 15:47

Känns lite 3 och förlegat tycker jag också.

Direkt länk till FaceTime på Mac App Store, 7kr

Framförallt är det inte i närheten av lika bra som det ser ut i adsen som apple släpper...
Kört en del facetime med de vänner jag har som har ifån.

Ursprungligen av PeeMaN:

Framförallt är det inte i närheten av lika bra som det ser ut i adsen som apple släpper...
Kört en del facetime med de vänner jag har som har ifån.

Men även om det vore tippelitopp så är ju frågan om det är en sån "big deal". Vi har ju haft videochatt i evigheter via msn, skype, iChat osv. och jag personligen använder det kanske en gång per år. Av vad jag förstår av min vänkrets så är de ungefär lika ointresserade.

Det känns lite som en sån grej man använder några gånger och sen tröttnar man, men, det vore kul att höra om någon som faktiskt använder det ofta.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men även om det vore tippelitopp så är ju frågan om det är en sån "big deal". Vi har ju haft videochatt i evigheter via msn, skype, iChat osv. och jag personligen använder det kanske en gång per år. Av vad jag förstår av min vänkrets så är de ungefär lika ointresserade.

Det känns lite som en sån grej man använder några gånger och sen tröttnar man, men, det vore kul att höra om någon som faktiskt använder det ofta.

Hörselskadade använder det tydligen rätt frekvent. Kanske inte just facetime, men videosamtal. Och det är inget jag säger, det är något jag _VET_. Min polares morsa jobbar på hörselskadades förening eller vad det heter. Alla där kör med videosamtal.

Senast redigerat 2011-02-24 19:11
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-02-24 16:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men även om det vore tippelitopp så är ju frågan om det är en sån "big deal". Vi har ju haft videochatt i evigheter via msn, skype, iChat osv. och jag personligen använder det kanske en gång per år. Av vad jag förstår av min vänkrets så är de ungefär lika ointresserade.

Det känns lite som en sån grej man använder några gånger och sen tröttnar man, men, det vore kul att höra om någon som faktiskt använder det ofta.

Om du behöver kommunicera med barn är FaceTime en ny paradigm. Jämför inte med gamla hackiga 3G-samtal i frimärksstorlek eller MSN-chat på en dator tack.

Mina syskonbarn som är 1 och 5 år, kan inte kommunicera via telefon över huvud taget. De älskar däremot att hålla kontakten via FaceTime mer eller mindre dagligen.

De kan inte kommunicera via datorn, för de kan inte sitta still och undvika att trycka på alla knappar de kan

iPhone 4 kan de hålla i själva, visa olika saker de leker med, och kommunicera på ett helt annat sätt. När vi träffas efter att inte ha setts på månader reagerar till och med 1-åringen som om vi hade träffats dagen innan. Faktiskt väldigt fascinerande.

Jag tycker det är väldigt trevligt att prata med resten av familjen via FaceTime, men vad gäller barnen är det helt enkelt enda sättet, och har fullständigt revolutionerat våra möjligheter till en tät kontakt trots stora avstånd mellan oss.

Jag använder själv MSN med min knappt fyraårige son, så visst är det bra för barn, och FaceTime är säkert trevligt, men jag har svårt att se någon dramatisk skillnad med just FaceTime, åtminstone för mig och min sons del, men det glädjer mig att det funkar så bra för er –.klart vettigt användningsområde.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-24 18:05

Nog för att 7kr inte är några pengar att bråka över men kunde de inte ha släppt programmet gratis?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 18:59
Ursprungligen av joakimo:

Nog för att 7kr inte är några pengar att bråka över men kunde de inte ha släppt programmet gratis?

Jag håller med. Snålt av Apple...

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-24 19:54
Ursprungligen av joakimo:

Nog för att 7kr inte är några pengar att bråka över men kunde de inte ha släppt programmet gratis?

Håller också med, det kommer vara en bromskloss om de vill ha spridning i användningen. Skulle inte Facetime vara en öppen standard?

Ursprungligen av Jetwash:

Håller också med, det kommer vara en bromskloss om de vill ha spridning i användningen. Skulle inte Facetime vara en öppen standard?

Precis vad jag satt å tänkte. Steve stod ju där på scenen och svammlade om öppen standard, "everyone can adopt". Vad hände?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-24 20:02
Ursprungligen av ibish:

Tror det skulle bli riktigt stort om man byggde ihop FT och ichat, och släppte skiten på Windows. Då skulle det börja likna något när det finns på världens alla datorer och alla iPhones/iPods.

Låter som ett Skypealternativ.

Ursprungligen av Jetwash:

Håller också med, det kommer vara en bromskloss om de vill ha spridning i användningen. Skulle inte Facetime vara en öppen standard?

Precis min tanke. Bara för att det kostar pengar kommer jag, iaf för tillfället inte att köpa det och använda det. Det är också sällan jag utnyttjar videochat

Jag skulle vilja se en Windows version av FaceTime så jag kan videosnacka med släkt och vänner som inte kör en Apple produkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-24 19:20
Ursprungligen av breather:

Jag skulle vilja se en Windows version av FaceTime så jag kan videosnacka med släkt och vänner som inte kör en Apple produkt.

Tror det skulle bli riktigt stort om man byggde ihop FT och ichat, och släppte skiten på Windows. Då skulle det börja likna något när det finns på världens alla datorer och alla iPhones/iPods.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-24 20:14
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 21:00
Ursprungligen av joakimo:

Skitsnack!

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 21:16
Ursprungligen av Robo-X:

Skitsnack!

//Rob

Vaddå skitsnack?
Det är för ju för bekräftat, Twitter / Dan Moren: Apple told me that the Fac ...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 22:24
Ursprungligen av zappee:

Vaddå skitsnack?
Det är för ju för bekräftat, Twitter / Dan Moren: Apple told me that the Fac ...

Såna källor är inte särskilt trovärdiga men även om det skulle stämma varför var Mac App Store gratis?

Den bokförings regel som gällde 2007 finns inte längre.

//Rob

Frågan är om det ingår från start i nya Macbook Pro. Annars blir det ju skumt att sälja in facetime på de sidorna på apple.com som de gör.

Ja det ingår i de nya MacBookarna.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja det ingår i de nya MacBookarna.

surfade runt lite på de nya sidorna om macbook pro och valde specifikt om facetime... Det ingår ICKE. Det får man köpa från MacAppStore.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-24 21:24
Ursprungligen av PeeMaN:

surfade runt lite på de nya sidorna om macbook pro och valde specifikt om facetime... Det ingår ICKE. Det får man köpa från MacAppStore.

"The new FaceTime application is included free of charge on the MacBook Pros released today, as it is an advertised feature on the new hardware, and the application will certainly continue to be free on future versions of Mac hardware." - macrumors.com

Ursprungligen av joakimo:

"The new FaceTime application is included free of charge on the MacBook Pros released today, as it is an advertised feature on the new hardware, and the application will certainly continue to be free on future versions of Mac hardware." - macrumors.com

I stand corrected!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-24 22:07

Har provat det lite mellan 3GS och iMac. Men jag förstår inte vad Facetime ger, som inte Skype har?
Är det bara i HD ronden som Skype åker ut? Isåfall lär det inte dröja länge innan Skype fixar HD-samtal.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-24 22:10
Ursprungligen av reboot81:

Har provat det lite mellan 3GS och iMac. Men jag förstår inte vad Facetime ger, som inte Skype har?
Är det bara i HD ronden som Skype åker ut? Isåfall lär det inte dröja länge innan Skype fixar HD-samtal.

Skype klarar av HD. Men bara på Windows än så länge.

Min gissning är att FaceTime utvecklas för att fasa ut iChat video, vilket inte har set några ordentliga förbättringar eller bugfixar på länge, och är riktigt dåligt nu.

Vad använder man iChat video till? Vi använder det på jobbet dagligen, då vi behöver fler än två parter som skall snacka. (Skype's senaste version är inte så populär bland oss just nu då ingen gillar nya användarinterfacet.)

Nåja, verkar som Skype ligger före Apple nu i detta. Hoppas att något användbart blir resultatet.

1
Bevaka tråden