Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro har anlänt!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 14:47

Läs hela artikeln här: http://www.99.se/content.php?r=2460-MacBook-Pro-har-anlänt!

Senast redigerat 2011-02-24 15:25
  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 14:48

Ja det var ju en fin bild iaf...

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 14:50

Undra hur många skärmar man kan koppla ihop med Macbook Pro nu, om det fortfarande är 1, Thunderbolt verkar stödja 6 enheter men tvivlar att skärmar räknas in, 1 skärm är bekräftat men sen sätter nog grafikkortet stopp före bussen gör det.

Ursprungligen av Baron:

Och i dag kom min nya "gamla" mbp...

Du har öppet köp vettu. Bara du inte brutit förpackningen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har öppet köp vettu. Bara du inte brutit förpackningen.

Distansköplagen gäller väl även provade produkter? Det är ju hela poängen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 14:57
Ursprungligen av ;:

Ingen högupplöst skärm på 13-tummaren!

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-24 15:00

Yes , facetime HD ...... :)...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 15:01
Ursprungligen av iMW:

Ingen högupplöst skärm på 13-tummaren!

Kanske finns som tillval?

Ursprungligen av ;:

Inget fast minne för operativsystemet heller.

Inga superförändringar förutom Thunderbolt

Ingen spännande födelsedag för Steve Jobs

  • Medlem
  • A, A
  • 2011-02-24 15:10
Ursprungligen av ;:

När borde storen öppna? Vill beställa en direkt!

Skönt att det inte var några drastiska förändringar i designen. Min 2,5Ghz klarar ett år till utan problem, sen blir det nog dags för en ny!

Ursprungligen av ;:

skönt att man köpte förra året då för 13tummaren tappade 3 timmar batteritid. något bättre Processor men samtidigt kass grafikkort kan jag vara utan. grymt tråkigt att de inte höjde upplösningen på 13tummaren med. LightPeak verkar grymt spännande dock! eller iallafall när SSD diskar är standard för portabla hårddiskar.

Ursprungligen av Ollebro:

skönt att man köpte förra året då för 13tummaren tappade 3 timmar batteritid. något bättre Processor men samtidigt kass grafikkort kan jag vara utan. grymt tråkigt att de inte höjde upplösningen på 13tummaren med. LightPeak verkar grymt spännande dock! eller iallafall när SSD diskar är standard för portabla hårddiskar.

Tappade den verkligen batteritid? Är det inte att dom räknar på ett annat sätt?

Visst, bara integrerad grafik, men den betydligt bättre processorn väger tyngre för mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 15:33
Ursprungligen av Marcus_R:

Tappade den verkligen batteritid? Är det inte att dom räknar på ett annat sätt?

Visst, bara integrerad grafik, men den betydligt bättre processorn väger tyngre för mig!

Det är iaf samma definition i både specsen. Jag printade de gamla innan de försvann. "Vid trådlös användning"

  • Medlem
  • Piteå
  • 2011-02-24 15:43
Ursprungligen av ;:

I dessa modeller (15" och 17") är grafikkortet inte ett AMD Radeon HD 6490M med antingen 256 MB GDDR5 eller 1 GB som nämns i artikeln, utan grafikkortet med den senare minnesmängden är ett 6750M. Trevligt!

Ja, två grafikkort i samma laptop, som Apple har gjort med tidigare modeller.

Ursprungligen av ;:

Hur mycket skiljer sig denna modellen från den förra MBP egentligen?
Jag köpte min 15" MBP i höstas, känns som att de ända stora skillnaderna är:
Quad-core Intel Core i7 och AMD Radeon HD 6490M with 256MB GDDR5, Facetime HD skiter jag i det använder jag ändå inte och Thunderbolt känns ganska ointressant i dagsläget, då alla mina tillbehör är FireWire eller USB.

Någon som vet hur det nya grafikkortet skiljer sig från det gamla NVIDIA GeForce GT 330M 256MB ?

Ursprungligen av JohanBremberg:

Hur mycket skiljer sig denna modellen från den förra MBP egentligen?
Jag köpte min 15" MBP i höstas, känns som att de ända stora skillnaderna är:
Quad-core Intel Core i7 och AMD Radeon HD 6490M with 256MB GDDR5, Facetime HD skiter jag i det använder jag ändå inte och Thunderbolt känns ganska ointressant i dagsläget, då alla mina tillbehör är FireWire eller USB.

Någon som vet hur det nya grafikkortet skiljer sig från det gamla NVIDIA GeForce GT 330M 256MB ?

Enligt Apple själva skall ju det grafikkortet vara mycket bättre, flera gånger bättre. Men det beror ju på vad man gör. Hur som helst är jag ganska övertygad om att det handlar om en ganska ordentlig förbättring då inte det nya kortet är ett gammalt kort i ny förpackning så som det tidigare Nvidia kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 17:08
Ursprungligen av ;:

Jag väntade med att köpa MBP för jag hoppades på en 13" med högupplöst skärm så att man kan få både visuell prestanda OCH låg vikt.

Nu får jag beställa en 15" som jag lika gärna hade kunnat köpa tidigare.

På köpet får jag:

* En high-tech-port som jag aldrig kommer att använda...
* Spel-grafik som jag inte behöver...
* HD-webbkamera. Kom igen, Apple!
* Sämre batteritid...
* ...och inget OS på separat SSD

Sa jag samma vikt också?

Happy? Tyvärr inte...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-02-24 17:11
Ursprungligen av ;:

Nä, batteritiden var en stor besvikelse. Synd också att inte ryktet om liten OS-SSD och möjlighet att ta bort den optiska enheten stämde.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 17:47
Ursprungligen av jonasn:

Nä, batteritiden var en stor besvikelse.

Finns ett skäl att Apple hängde sig kvar vid C2D processorena längre än vad andra tillverkare gjort. Men man kan trösta sig med att antagligen kommer det komma högre kapacitetsbatterier från andra tillverkare ganska snart.

  • Medlem
  • Habo
  • 2011-02-24 17:17

Skulle velat se den i Liquid Metal och känns som dom likväl kunnat uppdaterat usb till 3.0 fast dom satsar på LP sorry thunderbolt..
Dum fråga kanske men ja hade gärna set en hdmi pga att den förigenom bild och ljud kommer Thunderbolt klara de? Isf hur länge tror ni man får vänta på adaptrar m.m??....

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 17:44
Ursprungligen av ogge87:

Isf hur länge tror ni man får vänta på adaptrar m.m??....

Finns redan en drös, nej kalla dom inte adaptrar, kalla dom kablar för det är vad dom är. Displayport har alltid varit kompatibelt med HDMI via en enkel kabel för 60-200kr.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 20:41
Ursprungligen av ogge87:

Skulle velat se den i Liquid Metal och känns som dom likväl kunnat uppdaterat usb till 3.0 fast dom satsar på LP sorry thunderbolt..
Dum fråga kanske men ja hade gärna set en hdmi pga att den förigenom bild och ljud kommer Thunderbolt klara de? Isf hur länge tror ni man får vänta på adaptrar m.m??....

Läs mer här http://www.99.se/notiser/284950-thunderbolt-aka-light-peak-nu-officiellt.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-24 18:03

Tycker det är intressant att Mobile Me inte kan väljas som tillval längre i samband med beställning av hårdvaran. Tolkar det som att tjänsten blir kostnadsfri inom en mycket snar framtid.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-24 18:09
Ursprungligen av ;:

Tråkigt att inte 13"-aren fick högre upplösning på skärmen..Det var typ det enda jag önskade mig i denna release. Så jävla typiskt Apple att inte uppdatera det som folk faktiskt vill ha!
Blir fan ingen ny mac för min del denna gång.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 18:23
Ursprungligen av widde:

Tråkigt att inte 13"-aren fick högre upplösning på skärmen..Det var typ det enda jag önskade mig i denna release. Så jävla typiskt Apple att inte uppdatera det som folk faktiskt vill ha!.

Lite förvånansvärt men antagligen vill apple att de som behöver högre upplösning på skärmen ska köpa MBA istället. Men i nästa MBP kommer säkerligen en option att välja mer högupplöst skärm i MBP komma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-24 19:34
Ursprungligen av ;:

alltså är det sandy bridge i dessa? eller vad det heter..

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 19:35
Ursprungligen av Esa:

alltså är det sandy bridge i dessa? eller vad det heter..

Ja

234

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 21:47

En ok uppdatering. Jag väntar tills de kommer med omdesignade modeller eller så länge min gamla Santa Rosa 2007 håller.

Det här med Liquid Metal, som jag förstår det är det svindyrt att tillverka saker i detta material. Tror alltså inte att vi kommer att se datorskal i detta material.

Ursprungligen av acke:

En ok uppdatering. Jag väntar tills de kommer med omdesignade modeller eller så länge min gamla Santa Rosa 2007 håller.

Det här med Liquid Metal, som jag förstår det är det svindyrt att tillverka saker i detta material. Tror alltså inte att vi kommer att se datorskal i detta material.

Kan tänka mig att det är till för iPhones framöver.

Synd att apple inte skrotade optiska enheten i nya Macbook Pro!
Tar bara en massa onödig plats. Och med quadcore och saftigare grafik så förstår man att batteritiden har kortats. Hade vart perfekt med mer battreiyta och/eller en extra SSD.

Men jag blev impad av priset.
Slängde ihop 17" 2.3 ghz och 8 GB ram och 512 GB SSD och Apple Care. Notan går på ca 40750:-
Förra modellen maxad gick på på mer än 51000:-

Bevaka tråden