Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-02-24 15:09

Apple - Press Info - Apple Releases Developer Preview of Mac OS X Lion

http://www.apple.com/macosx/lion/

Känt sedan innan

- Mission Control
- Launchpad
- Lion brings the full screen experience that iPad users love to the Mac
- New Multi-Touch gestures
- Lion also includes the Mac App Store
- Resume
- Auto Save

Nya funktioner

- a new version of Mail

- AirDrop, a remarkably simple way to copy files wirelessly from one Mac to another with no setup;

- Versions, which automatically saves successive versions of your document as you create it, and gives you an easy way to browse, edit and even revert to previous versions;

- Mac OS X Lion Server, which makes setting up a server easier than ever and adds support for managing Mac OS X Lion, iPhone®, iPad and iPod touch® devices.

- The all new FileVault, that provides high performance full disk encryption for local and external drives, and the ability to wipe data from your Mac instantaneously;

Senast redigerat 2011-02-24 15:30

"...the final version of Lion will ship to customers this summer"

Låt vadslagningen börja, om när det släpps.

"Lion Server is now part of Mac OS X Lion"

Kommer Apple slå ihop OS X och OS X Server?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-24 20:19
Ursprungligen av Emil Rimsby:

"Lion Server is now part of Mac OS X Lion"

Kommer Apple slå ihop OS X och OS X Server?

Apple har ju plockat bort sin enda riktiga server (Xserve) ur sortimentet så varför fortsätta med ett separat Server OS?

(För de som kommer säga att MacPro och Mac Mini minsann också är servrar för det säger Apple, nej men de går att använda som det.)
MacPro är en professionell workstation.
Mac Mini är en konsument dator.

Annars ser Lion trevligt ut har det skett något på OpenCL fronten?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-02-24 15:29
Ursprungligen av Emil Rimsby:

"Lion Server is now part of Mac OS X Lion"

Kommer Apple slå ihop OS X och OS X Server?

Ja det verkar så

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 15:31
Ursprungligen av Ree_Tab:

Ja det verkar så

Intressant - men det känns inte helt som rätt steg enligt mig iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 15:42
Ursprungligen av studiox:

Intressant - men det känns inte helt som rätt steg enligt mig iaf.

Exakt, blir en smula orolig över detta.

  • Medlem
  • 2011-02-24 17:14
Ursprungligen av acke:

Exakt, blir en smula orolig över detta.

Varför då?

Ursprungligen av wlao:

Varför då?

man kan väl misstänka att ambitionen att leverera bra serverprodukter har minskat om de inte längre ens försöker ta bra betalt för dem?

Ursprungligen av Ree_Tab:

- The all new FileVault, that provides high performance full disk encryption for local and external drives, and the ability to wipe data from your Mac instantaneously;

Detta låter mumma i mina öron, om det fungerar bra vill säga. För jag har hittills dragit öronen åt mig när det gäller FileVault då det inte känts helt problemfritt.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 17:30
Ursprungligen av Adrian B:

Detta låter mumma i mina öron, om det fungerar bra vill säga. För jag har hittills dragit öronen åt mig när det gäller FileVault då det inte känts helt problemfritt.

ÄNTLIGEN!!!!

Det har jag läääänge väntat på

Btw, kommer 10.7 att fungera på MacBook Air 1.1 och Mac Pro 1.1?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Btw, kommer 10.7 att fungera på MacBook Air 1.1 och Mac Pro 1.1?

Enligt vad som rapporterats hittills, så kommer minimi-kravet att vara en Core 2 Duo-processor, så det ska inte vara något problem med de datormodellerna

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 18:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt vad som rapporterats hittills, så kommer minimi-kravet att vara en Core 2 Duo-processor, så det ska inte vara något problem med de datormodellerna

Perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 16:23

Så vi som har köpt unlimited server för dyra dollars får det på köpet nu, intressant - men lite fadd smak i munnen får man.
Vet man något mer om funktionerna i Lion Server?

Vad tror ni, är det inte så att Mac OS X, som traditionellt sett, i hög grad vänt sig till proffsanvändare, nu i allt högre grad blir för konsumenter/ "vanliga" användare? I det perspektivet så är integrationen med Lion Server väl ganska logiskt, som en server-produkt för små arbetsgrupper/hemmet, men att Apple helt enkelt överger marknaden för större servrar, vilket ju är rätt helt affärsmässigt för dem, om än trist för oss som gillat OS X som proffsprodukt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad tror ni, är det inte så att Mac OS X, som traditionellt sett, i hög grad vänt sig till proffsanvändare, nu i allt högre grad blir för konsumenter/ "vanliga" användare? I det perspektivet så är integrationen med Lion Server väl ganska logiskt, som en server-produkt för små arbetsgrupper/hemmet, men att Apple helt enkelt överger marknaden för större servrar, vilket ju är rätt helt affärsmässigt för dem, om än trist för oss som gillat OS X som proffsprodukt.

för mig har macintosh alltid varit 'det lilla kontorets' datorsystem.
användarvänligheten har ju aldrig begränsats till själva produktivitetsmjukvarorna, utan även i (enklare) nätverkande, skrivarhantering odyl som funnits sedan länge.
utan krångel kan alla vara sin egen IT-service, så att säga.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 20:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad tror ni, är det inte så att Mac OS X, som traditionellt sett, i hög grad vänt sig till proffsanvändare, nu i allt högre grad blir för konsumenter/ "vanliga" användare? I det perspektivet så är integrationen med Lion Server väl ganska logiskt, som en server-produkt för små arbetsgrupper/hemmet, men att Apple helt enkelt överger marknaden för större servrar, vilket ju är rätt helt affärsmässigt för dem, om än trist för oss som gillat OS X som proffsprodukt.

Håller med dig helt klar, möjligt att apple förfört bli mer som SBS eller HomeServer, tråkigt som bara den.

Några punkter till, som MacRumors har hittat:

- In 10.7, windows may be resized from all edges and corners, and the resize indicator has been removed.

- Support for OpenGL 3.2 on capable hardware.

- Application persistance. Apps and their states are saved when you logout and back in. Background apps may be terminated by Mac OS X and will restore if the user picks them again. Basically the concept of open and closed apps is gone.

Apple Releases First Developer Preview of Mac OS X Lion, Announces New Features - Mac Rumors

(men den tredje punkten är väl egentligen samma som "Resume"-punkten, som nämnts tidigare)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 17:00
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-24 17:54

Apple kanske har bestämmt sig för att köpa en licens av Microsoft på deras finaste feature, produktaktivering..
För de tänker väl knappast ge bort serverversionen 'free of charge' ?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 18:46
Ursprungligen av mattiL:

Apple kanske har bestämmt sig för att köpa en licens av Microsoft på deras finaste feature, produktaktivering..
För de tänker väl knappast ge bort serverversionen 'free of charge' ?

Nej det kan du glömma. Apple har redan en bättre produktaktivering och den heter Mac App Store. Alla program som Apple vill sälja kommer att distributeras genom Mac App Store. Lion kommer som normal DVD men vill du ha server funktionen köper du den i Mac App Store för $50. Laddas ner och installeras automatiskt med en klick.

Men som det står på Lion sidan så kommer server funktionen med varje Lion vilket betyder att det finns endast en version för alla. Vilket jag tycker är bra. Vill man inte ha server funktionen installerar man det inte och du har en normal client. Fast det var faktiskt inte mycket som var annorlunda på en Mac OS X Server jämfört med Client. Admin tools, wiki och mysql allt annat var lika.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-24 18:14

Tycker det ser riktigt trevligt ut. Inte för att jag kommer använda alla funktioner (tittar på dig, Launch Pad), men gillar tanken att knyta ihop de två olika OS-plattformarna. Nya Mail ser väldigt bra ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 19:51

First Screenshots and Details of Mac OS X Lion

Lite bilder på Mac OS X. Oftast snyggt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-24 20:20

Gillar denna funktion speciellt: "- Versions, which automatically saves successive versions of your document as you create it, and gives you an easy way to browse, edit and even revert to previous versions;"

Att kunna återgå till äldre sparade versioner i ett dokument kan vara mycket värdefullt.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 20:33
Ursprungligen av joakimo:

Gillar denna funktion speciellt: "- Versions, which automatically saves successive versions of your document as you create it, and gives you an easy way to browse, edit and even revert to previous versions;"

Att kunna återgå till äldre sparade versioner i ett dokument kan vara mycket värdefullt.

Ja, kul att apple tog 10 år på sig efter redmond

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 20:54

Något annat som jag märkte. Det tog Apple över 15 år att göra vad Win95 kunde. Och det är att man kunde dra i varje del av fönstret för att kunna föstora det. Nu fattas bara klippa ut filer.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-24 20:59
Ursprungligen av Robo-X:

Något annat som jag märkte. Det tog Apple över 15 år att göra vad Win95 kunde. Och det är att man kunde dra i varje del av fönstret för att kunna föstora det. Nu fattas bara klippa ut filer.

//Rob

De kanske inte ville göra som Windows

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 21:00
Ursprungligen av Robo-X:

Nu fattas bara klippa ut filer.

//Rob

?? http://www.jespera.se/temp/leoeleelo.png

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 21:22

Sen när finns den funktionen? Jag installerade TotalFinder och den funktionen finns med där så jag såg inte att klippa ut fanns redan i Findern. Nu börjar det likna något.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-25 00:57

Klipp ut finns inte alls? Har du installerat något extra? Jag kör 10.6.7...

Bevaka tråden