Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder svarar inte (badboll)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Försökte leta runt lite men hittar inte ngn annan tråd med samma problem.
(Eller så letar jag dåligt)

Min Finder hängde sig nu på morgonen och jag får ingen ordning på det.
Det enda jag egentligen hade igång var Adobe Acrobat Pro och jag höll på att välja "Arkiv - Exportera" i menyn när badbollen kom, dvs jag hann inte trycka på något.

Har provat starta om, säker start, reparera skivbehörigheter utan resultat.

Efter lite google testade jag ta bort Adobe Acrobat .plist filerna under /Library/Preferences/ men det hjälpte inte heller.

Hjälp, är det någon som har ett bra tips på vad jag ska göra?

Edit: Glömde skriva att jag kör en iMac 27 (2.66 Core i5 /16GB samt OS X 10.6.6)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-02-24 09:53

Har du provat att starta om Finder? Högerklicka på ikonen och sedan Starta om eller via Aktivitetshanteraren.

Hej o tack för svar,

Jag glömde dock skriva att jag provat även detta. Tvångsavsluta / Starta om flera ggr.

Får bara badboll och inga mappar/diskikoner på skrivbordet heller.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-24 10:10

Inga externa diskar inkopplade i datorn via USB/FireWire/Nätverk som kan ställa till det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-24 10:11

Har du något USB-minne eller liknande inkopplat? Låter som om Finder försöker komma åt något men kan inte.

  • Medlem
  • Partille
  • 2011-03-07 06:18

Har exakt samma totalt värdelösa jävla problem, börjar nästan ångra mitt MB-inköp då hälften av tiden jag ägt den så har den varit på rep!

Jag fick samma problem ibland efter vila, i mitt fall beror det på att mountade nätverksdiskar inte svarar. Så jag avmonterar alla nätverksdiskar innan jag slänger datorn i vila. Aldrig hänt efter det.

En annan sak du kan prova, är att skapa en fil med en texteditor med innehåller,

#!/bin/sh
killall Finder
/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder &

spara den som tex finder.sh. Den fungerade ibland att köra för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 09:15

Jag skulle kolla följande:
1) I programmet "Systemmeddelanden", finns det något konstigt vid den tidpunkt då problemet uppstod?
2) Boota datorn från installations-skivan. Starta Skivverktyget och gör en fullständig kontroll på den interna hårddisken.

1
Bevaka tråden