Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Leopard på iMac G5 utan DVD

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla,

Jag har under ett par dagar försökt installera om Leopard på en gammal dator. Denna dator har en DVD läsare som inte alls vill arbeta utan bara kastar ut alla OS skivor jag försökt stoppa in i den. Så jag plocka fram en liten 2.5" extern hdd och körde en restore på denne hårddisk med en image av OS-skiva, därmed var min tanke att boota från USB. Detta verkar dock vara lite klurigt och jag lyckas inte få datorn att välja USB disken.

Jag har googlat runt lite och sett att man skall gå in i open firmware och konfa om så att USB disken blir botbar, men jag har inte lyckats med detta.

Jag har ingen fw-kabel, annars skulle väll alternativet att sätta min bärbara som DVD läsare till min iMac vara bäst?

Någon som har lite erfarenhet med just en gammal iMac G5:a där DVD enheten tappat hoppet?

Tack på förhand.

Jag föreslår att du köper en Firewire kabel, mycket användbar, liten kostnad att sedan ha liggande till nästa gång.

Jag har flera FW kablar som jag använt massor av gånger.

Taget!

Tack för bekräftelsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-22 11:03

Har du tillgång till en annan Mac med DVD så finns det ju flertalet guider på internet hur man kopierar install-DVDn till en USB-sticka.

Det borde väl funka?

Sjukt smidigt och snabbt att ha den på USB istället.

Ursprungligen av xtrem:

Har du tillgång till en annan Mac med DVD så finns det ju flertalet guider på internet hur man kopierar install-DVDn till en USB-sticka.

Det borde väl funka?

Sjukt smidigt och snabbt att ha den på USB istället.

Det är mer eller mindre precis detta jag gjort, utan framgång. Som sagt iMac G5 vill verkligen inte boota från en USB-HDD, antar att det inte skiljer sig så mycket från en USB-sticka. Rätta mig gärna om jag har fel.

Köp en FW kabel så kan du använda DVDn i FW-target mode Macen.

Ursprungligen av LCR:

Köp en FW kabel så kan du använda DVDn i FW-target mode Macen.

Jo, jag tror det blir enklast på detta viset.

Ursprungligen av LCR:

Köp en FW kabel så kan du använda DVDn i FW-target mode Macen.

Vet du förresten om de är fördelaktigt att köra en äldre dator i targetmode jämfört med en nyare, om man bortser ifrån att de blir samma fw anslutning.

Ursprungligen av citronsyra:

Vet du förresten om de är fördelaktigt att köra en äldre dator i targetmode jämfört med en nyare, om man bortser ifrån att de blir samma fw anslutning.

Huh ?! Förstår inte frågan. Fördelaktigare hur?

Ursprungligen av LCR:

Huh ?! Förstår inte frågan. Fördelaktigare hur?

Om man låter en PowerPC vara target åt en annan PowerPC jämfört med att låta en Intel vara target åt en PowerPC?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-22 13:21
Ursprungligen av citronsyra:

Vet du förresten om de är fördelaktigt att köra en äldre dator i targetmode jämfört med en nyare, om man bortser ifrån att de blir samma fw anslutning.

Jag skulle rekommendera följande för Firewire-hårddiskläget:

Ska du installera system eller program, så starta den som värd, och datorn där CD- eller DVD-skivan ligger i hårddiskläget. Det gör installationen enklare.

Ska du bara flytta stora mängder filer från en dator till en annan är det bättre att starta datorn som filerna ska flyttas till i hårddiskläget. Då blir det enklare att hantera behörighetsproblem.

Däremot behöver man inte bry sig om vilken dator som är nyare.

  • Medlem
  • 2011-02-22 12:09

Eller köpa en extern DVD... kostar 500, finns t.ex. på Kjell & Co.
FireWire är på väg ut, helt klart.

Ursprungligen av lime:

Eller köpa en extern DVD... kostar 500, finns t.ex. på Kjell & Co.
FireWire är på väg ut, helt klart.

Hur kan Firewire vara på väg ut på gamla datorer? Kommer Apple och plockar bort porten?

Köper han en Firewire kabel löser han sina problem samt har en kabel i framtiden ifall han behöver göra någonting annat.

Ursprungligen av lime:

Eller köpa en extern DVD... kostar 500, finns t.ex. på Kjell & Co.
FireWire är på väg ut, helt klart.

En extern dvd som ansluts via usb? Tror du det fungerar bättre än en extern hdd via usb?

Ursprungligen av lime:

FireWire är på väg ut, helt klart.

Kan inte riktigt släppa din kommentar...

Hur kan en så stark standard vara på väg ut? T.o.m. nya MacBook Pro har fortfarande porten...

fscklog: Foto: Specs des neuen 13" MBP mit Core i5 und Thunderbolt-Anschluss [Update_3]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-22 12:42

Går det ens att boota från USB på PowerPc?

Ursprungligen av joakimo:

Går det ens att boota från USB på PowerPc?

Det skall gå men krävs vad jag läst mig till (via google) en del knackande i open firmware först. Men jag lyckades dock inte på just min. Så i mina ögon går de inte att boota från usb på min PowerPC

  • Medlem
  • 2011-02-22 12:50

Om man vill ominstallera systemet så är det enklast att att bara köpa en extern DVD, langa i skivan och köra på som vanligt. Jag har aldrig haft några problem med de externa jag prövat.
Om man har två macar med FireWire så kör via Target mode, det är den bästa metoden för gamla maskiner.

Efter att du fått system på plats kan du flytta över dina grejer.

DVD-spelarna till macar suger - de är snygga och funktionella men går sönder ofta och är löjligt dyra att ersätta.

Ursprungligen av lime:

Om man vill ominstallera systemet så är det enklast att att bara köpa en extern DVD, langa i skivan och köra på som vanligt. Jag har aldrig haft några problem med de externa jag prövat.
Om man har två macar med FireWire så kör via Target mode, det är den bästa metoden för gamla maskiner.

Efter att du fått system på plats kan du flytta över dina grejer.

DVD-spelarna till macar suger - de är snygga och funktionella men går sönder ofta och är löjligt dyra att ersätta.

Precis, det fungerar strålande med extern DVD till en Intel-baserad dator (det har jag själv kört, men föredrar att bota från usb-minne för lite snabbare installation). Men i mitt fall är det en iMac G5 (PowerPC) så det går inte att bota från USB.

  • Medlem
  • 2011-02-22 13:08

Olika DVD-er funkar olika bra. Jag har haft tur

Skaffa en FireWire-kabel och kör via Target-mode. Det är enklast. Eller plocka ur HD:n och installera externt och plocka in igen. Omständligt men brukar funka fint. Att hålla på att joxa med gamla maskiner är oftast bara frustrerande om man inte gör på det sättet de var byggda för.

  • Medlem
  • 2011-02-22 15:39
Ursprungligen av lime:

Eller plocka ur HD:n och installera externt och plocka in igen.

På en skala, hur krångligt är inte det då? Det är ju det absolut svåraste/mest korkade sätt att göra på en iMac, om det ens går?

Ursprungligen av Dalle:

Det är ju det absolut svåraste/mest korkade sätt att göra på en iMac, om det ens går?

Du tänker kanske på nya iMacar där man tar sig in via framsidan, och måste ta bort glaset och skärmen för att komma åt komponenterna.

Nu handlar detta om en iMac G5, där man tar sig in via baksidan i stället. Inte helt enkelt kanske, men betydligt enklare än dagens iMacar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tänker kanske på nya iMacar där man tar sig in via framsidan, och måste ta bort glaset och skärmen för att komma åt komponenterna.

Nu handlar detta om en iMac G5, där man tar sig in via baksidan i stället. Inte helt enkelt kanske, men betydligt enklare än dagens iMacar.

Tanken har slagit mig, men att spendera 30-60min på att skruva isär en iMac för första gången utifrån ifixit.com känns inte lika aktuellt som att gå och köpa en gammal 6pin FW kabel för 100kr eller va de nu kan springa lös på. Men bra med alternativ som kan vara bra att ha i åtanke, de finns ju såklart dom som hellre snålar lite

  • Medlem
  • 2011-02-22 13:17

Target-mode betyder bara att datorerna ser varandra som extern hårddisk respektive dator. Det finns inga skillnader (i praktiken) mellan PPC och x86.

Ursprungligen av lime:

Target-mode betyder bara att datorerna ser varandra som extern hårddisk respektive dator. Det finns inga skillnader (i praktiken) mellan PPC och x86.

Strålande, blir till att testa lite ikväll då.

Nej, Firewire-metoden är nog bästa sättet i det här fallet. Jag ville bara påpeka att den andra metoden kanske inte är riktigt så svår som Dalle påstod.

  • Medlem
  • 2011-02-22 18:11

Som sagt, att byta hårddisk på en G5 iMac är inte det svåraste man kan ge sig på... Dessutom kan man ju langa i en lite större...

Å andra sidan har man ju bråkat med trasiga FireWire-kablar, lite för mycket.

Jag testade att installera via FW igår och det gick strålande. Slängde in min OS-disk på en HDD så att installera Leopard via FW tog 45min. Verkar som min dvd-äsare är lite trött för den föreslog först 3h 14min för installation via FW så en omstart och inkoppling av hdd spara mig 2h.

Så tack alla för hjälpen, nu ska ja bara försöka lyckas med detta på min nyare modell iBook G3. Tror den inte klarar Leopard utan får nog klämma in Tiger där.

  • Medlem
  • 2011-02-23 17:33

Än så länge vet vi inte vad som kommer på de nya maskinerna. Men eftersom Apple inte lyckats sälja in FW till fler än Sony så kan man nog säga att standarden är ganska icke-populär... Och den har ju spelat ut sin roll till stora delar nu när eSATA finns överallt, USB3 går att köpa och LP är på väg.

FW var bra som idé, usla kablar/kontakter och en standard ingen anslöt sig till.

Ursprungligen av lime:

Än så länge vet vi inte vad som kommer på de nya maskinerna. Men eftersom Apple inte lyckats sälja in FW till fler än Sony så kan man nog säga att standarden är ganska icke-populär... Och den har ju spelat ut sin roll till stora delar nu när eSATA finns överallt, USB3 går att köpa och LP är på väg.

FW var bra som idé, usla kablar/kontakter och en standard ingen anslöt sig till.

Jag instämmer, hastigheten och funktionerna måste utvecklas för att hänga med eSATA och framförallt LP. Jag tror Apple är på väg att gå över helt från FW till LP men de kommer krävas en utslagningsperiod då båda teknikerna kommer finnas.

Bevaka tråden