Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Roxio?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 13:07

Looprumors skriver att Apple ligger i förhandlingar med Roxio om att köpa företaget.

Vad tror ni?

Verkar vara smart. Köpa Roxio för att få bort Pressplay, få äga det bästa CD brännarprogrammet till Macen, samt få rätten till namnet Napster

Skulle vara intressant om det skulle hända. Jag skulle kunna spekulera att Apple nog köper Roxio för att få mankraft att styra iTunes och andra digital-hub program på PC:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 16:56

Tror inte att Apple vill ta i namnet Napster. Namnet är så starkt förknippat med piratkopiering att den ända vinsten är att det inte kan användas av någon annan. Pressplay/Napster kommer att smälta ihop med iTunes Music Store.

Tror faktiskt att Apple "suger in" Roxio och tar död på alla program utom Toast och Jam. Man kanske tar vara på en del kod men framförallt utvecklarna.
De två programmen som överlever kommer att få ett modifierat namn och utseende och säljas direkt av Apple.

Men som sagt, det är ju bara ett löst rykte.

Tillägg: Antagligen kommer de även att använda Easy CD & DVD Creator till bränningsdelen i iTunes for Windows.

Senast redigerat 2003-06-09 17:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 18:04

Apple kunde passa på att kapa åt sig Ahead Software också. De gör det bästa brännarprogrammet för Windows (med det fåniga namnet Nero Burning ROM). Fast det vore kanske att bli lika onda som Microsoft?

  • Medlem
  • 2003-06-09 18:27

Microsoft licensierar så vitt jag vet sin inbyggda brännarfunktion från Roxio. Kan bli intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 18:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Microsoft licensierar så vitt jag vet sin inbyggda brännarfunktion från Roxio. Kan bli intressant.

Cool, kan bli hårdrock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 18:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Microsoft licensierar så vitt jag vet sin inbyggda brännarfunktion från Roxio. Kan bli intressant.

Tror tyvärr att det rör sig om väldigt små summor som Roxio får. Skulle det på något sätt bli en jobbig situation för Microsoft så löser de det genom att köpa ett CD-brännar företag eller licensiera från någon annan. Kanske Ahead Software. Har svårt att föreställa mig att det har någon egentlig betydelse. Om Apple skulle köpa Real däremot...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 19:10

Eller om Apple skulle gå ihop eller samarbeta med med Sony... Det är min våta dröm.

  • Medlem
  • 2003-06-09 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Tror tyvärr att det rör sig om väldigt små summor som Roxio får. Skulle det på något sätt bli en jobbig situation för Microsoft så löser de det genom att köpa ett CD-brännar företag eller licensiera från någon annan. Kanske Ahead Software. Har svårt att föreställa mig att det har någon egentlig betydelse. Om Apple skulle köpa Real däremot...

Nej det har nog ingen större betydelse, men undrar om Microsoft vill att det ska stå att de licensierar något från Apple.

Om de har planerat att licensiera det i fortsättningen också, så är det ju lite pilligt att bygga in någon annans lösning. Jag tror inte det finns någon annan som har ett så integrerat stöd färdigt.

Funktionen är iofs så dålig, att det knappast är bra reklam. CD-coaster, istället för toaster.

Innan jag förstod att det inte var mig det var fel på, utan på bränningsfunktionen, så gjorde jag många mini-freesbees.

Jag tycker Apple borde köpa ut teknikbolag med patenterade tekniker som Microsoft licensierar till Windows. Då måste ju Microsoft betala Apple en massa pengar och i värsta fall bli tvungen att utveckla deras egna teknik.

Aja... Här mummlar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 00:33

Nu verkar det som om Real blandar sig i leken. Ett starkt skäl för Apple att köpa.

Läs mer här

1
Bevaka tråden